ماه‌سلطان ربانی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ماه‌سلطان ربانی
زادهٔ۱۳۰۵
نجف‌آباد، اصفهان، ایران
درگذشت۶ فروردین ۱۳۸۹ (۸۳–۸۴ سال)
قم
محل زندگیقم
ملیت ایران
همسر(ها)حسینعلی منتظری
فرزندان۷؛ از جمله محمد و احمد

ماه‌سلطان ربانی (۱۳۰۵ در نجف‌آباد – ۶ فروردین ۱۳۸۹ در قم)، همسر حسینعلی منتظری بود. وی در یک خانواده کشاورز از نجف‌آباد به دنیا آمده و در ۱۳ شهریور ۱۳۲۱ با آقای منتظری ازدواج کرد.[۱]

درگذشت و حوادث مربوط به تشییع جنازه[ویرایش]

حسینعلی منتظری که سرشناس‌ترین مرجع تقلید منتقد حکومت ایران به‌شمار می‌رفت اواخر آذرماه سال ۱۳۸۸ خورشیدی درگذشت و مراسم تشییع جنازه او به صحنه قدرت‌نمایی هواداران جنبش اعتراضی ایران، موسوم به «جنبش سبز» تبدیل شد. پس از آن حکومت ایران از بیم حضور گسترده مخالفان دولت، از برگزاری مراسم ترحیم برای حسینعلی منتظری در شهرهای اصفهان، شیراز و زنجان جلوگیری کرد. سه ماه بعد سایت اینترنتی دفتر منتظری روز شنبه ۷ فروردین از درگذشت ماه سلطان ربانی، همسر منتظری خبر داد و اعلام کرد که مراسم تشییع جنازه او ساعت ۱۰ صبح روز بعد برگزار خواهد شد، اما مسئولان اداره اطلاعات و دادگاه ویژه روحانیت قم با مراجعه به بیت آقای منتظری از آن‌ها خواستند که مراسم تشییع را به صورت محدود و تنها در نزدیکی محل دفن انجام دهند. احمد منتظری در مصاحبه با بی‌بی‌سی فارسی گفته بود: «قرار شد که مراسم تشییع به صورت دسته جمعی از دفتر به سوی حرم انجام نشود، بلکه افراد در حرم حضرت معصومه جمع شوند، نماز میت در آنجا توسط آیت الله شبیری زنجانی خوانده شود و بعد جنازه به مسجد باب الجنه در نزدیکی گلزار شهدا منتقل شود و از آنجا تا گلزار تشییع و سپس دفن شود»؛[۱] اما پس از آن، سعید منتظری فرزند حسینعلی منتظری، خبر از انتقال پیکر مادرشان به سردخانه داد و گفت که در حال حاضر، پیکر ایشان هم در اختیار حکومت است؛ هر کاری که می‌خواهند انجام دهند؛ ولی از ما انتظار نداشته باشند که در آن، مشارکت داشته باشیم. اگر خانواده مرحومه نتوانند بر اساس اعلام قبلی خود به آشنایان، مراسم را برگزار کنند× آنان از شرکت در مراسم حکومتی هم، خودداری کرده و در مراسم تشییع و تدفین، شرکت نخواهند کرد». با وجود این، صدها تن از هواداران جنبش سبز و مقلدان حسینعلی منتظری در مراسم تدفین وی-که ۸ فروردین برگزار شد-شرکت کردند. نماز میت توسط سید موسی شبیری زنجانی اقامه گردید و برخی مراجع همچون اسدالله بیات زنجانی نیز پیام تسلیتی صادر کردند.[۲][۳][۴]

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ «مخالفت با نحوه تشییع جنازه همسر آیت الله منتظری». بی‌بی‌سی فارسی.
  2. «آمادگی مخالفان دولت ایران برای تشیع جنازه اعتراض آمیز». العربیه. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۳ مارس ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۱۹ آوریل ۲۰۲۰.
  3. «گفت و گوی جرس با سعید منتظری در مورد محدودیتهای حکومت برای برگزاری مراسم تشییع». جرس. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۰ مارس ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۱۳ مارس ۲۰۱۶.
  4. «آنچه بر سوگوارانِ مراسم چهلم آیت‌الله منتظری و تشییع جنازه همسر ایشان گذشت». جرس. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۰ مارس ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۱۳ مارس ۲۰۱۶.