مارک گرانووتر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مارک گرانووتر
نام هنگام تولدمارک سنفورد گرانووتر
زادهٔ۲۰ اکتبر ۱۹۴۳ ‏(۸۰ سال)
ملیتآمریکایی
محل تحصیلدانشگاه پرینستون (AB)
دانشگاه هاروارد (دکتری)
شناخته‌شده براینظریه شبکه‌های اجتماعی
وبگاه
پیشینه علمی
شاخه(ها)جامعه‌شناسی
محل کاردانشگاه استنفورد
پایان‌نامهتغییر شغل: کانال‌های اطلاعات تحرک در یک جمعیت حومه شهر (۱۹۷۰)
استاد راهنماهریسون وایت
دانشجویان دکتریامیلیو جی. کاستیا
مارک میزروچی[۱]
دیگر دانشجویان برجستهوالتر دبلیو پاول

مارک سنفورد گرانووتر (به انگلیسی: Mark Sanford Granovetter); ‎/ˈɡrænəvɛtər/‎؛ (زادهٔ ۲۰ اکتبر ۱۹۴۳) جامعه‌شناس آمریکایی و استاد دانشگاه استنفورد است.[۲] او بیشتر به خاطر نظریه شبکه اجتماعی و جامعه‌شناسی اقتصادی، به ویژه نظریه‌ای در مورد گسترش اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی مشهور به استحکام روابط ضعیف (۱۹۷۳) شناخته شده‌است.[۳] در سال ۲۰۱۴ گرانووتر توسط تامسون رویترز به عنوان برنده پر استناد معرفی شد و به فهرست برندگان پیش‌بینی شده جایزه نوبل در اقتصاد آن سازمان اضافه شد. داده‌های وب آو ساینس نشان می‌دهد گرانووتر هم اولین و هم سومین مقاله پر استناد جامعه‌شناسی را نوشته‌است.[۴]

تحصیلات[ویرایش]

گرانووتر در سال ۱۹۶۵ مدرک لیسانس هنر تاریخ در دانشگاه پرینستون و در سال ۱۹۷۰ دکتری جامعه‌شناسی را در دانشگاه هاروارد گرفت. در هاروارد پژوهش‌های او تحت نظارت هریسون وایت بود.

شغل و پژوهش[ویرایش]

گرانووتر در حال حاضر استاد جوآن باتلر فورد و رئیس گروه جامعه‌شناسی در مدرسه علوم انسانی و علوم دانشگاه استنفورد در استنفورد است. او قبلاً در دانشگاه نورث‌وسترن، دانشگاه ایالتی نیویورک در استونی بروک و دانشگاه جان هاپکینز فعالیت می‌کرد.

استحکام پیوندهای سست[ویرایش]

مقاله گرانووتر با عنوان «استحکام روابط سست» یکی از اثرگذارترین مقالات در علوم اجتماعی است که طبق پژوهشگر گوگل بیش از ۶۰۰۰۰ استناد دارد.[۴] (تا تاریخ نوامبر ۲۰۲۱). تز آن این است که پیوندهای سست - آشنایی‌هایی که با بسیاری از دوستی‌های متقابل تقویت نمی‌شوند - به ویژه در جریان اطلاعات بسیار مهم هستند. این به یک ایده اصلی در زمینه شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده‌است. در بازاریابی، علم اطلاعات یا سیاست، پیوندهای سست امکان دسترسی به جمعیت و مخاطبانی را فراهم می‌کند که از طریق پیوندهای نیرومند قابل دسترسی نیستند. مفاهیم و یافته‌های این کار بعدها در تک‌نگاری «به‌دست آوردن شغل»، اقتباسی از رساله دکتری گرانووتر در بخش روابط اجتماعی دانشگاه هاروارد، با عنوان: «تغییر شغل: کانال‌های اطلاعات تحرک در یک جمعیت حومه شهر» (۳۱۳ صفحه).

در سال ۱۹۶۹ گرانووتر این مقاله را به مجله بازنگری جامعه‌شناختی آمریکا ارائه نمود ولی رد شد. سرانجام این پژهش پیشگامانه در سال ۱۹۷۳ در نشریه جامعه‌شناسی آمریکا منتشر و پر استنادترین اثر در علوم اجتماعی شد.[۵]

جامعه‌شناسی اقتصادی: تعبیه بودن[ویرایش]

در زمینه جامعه‌شناسی اقتصادی، گرانووتر از زمان انتشار مقاله‌ای در سال ۱۹۸۵ که «جامعه‌شناسی اقتصادی جدید» را منتشر کرد، «اقدام اقتصادی و ساختار اجتماعی: مشکل تعبیه‌بودن» پیشرو بوده‌است. این مقاله باعث شد که گرانووتر مفهوم حک‌شدگی شناخته شود، این ایده که روابط اقتصادی بین افراد یا شرکت‌ها در شبکه اجتماعی واقعی تعبیه شده‌است و در یک بازار آرمانی انتزاعی وجود ندارد. مفهوم حک‌شدگی با کارل پولانی در کتاب او دگرگونی بزرگ: پیامدهای سیاسی و اقتصادی و ریشه‌های عصر ما سرچشمه گرفت، جایی که پولانی اظهار داشت که همه اقتصادها در روابط و نهادهای اجتماعی تعبیه شده‌اند. گرانووتر همچنین کتابی به نام جامعه و اقتصاد (۲۰۱۷) منتشر کرد.

نقاط انحرافی و مدل‌های آستانه[ویرایش]

گرانووتر بر روی مدلی از نحوه ایجاد باب روز پژوهش کرده‌است. یک اوباش فرضی را در نظر بگیرید که فرض می‌کنیم تصمیم هر فرد در مورد شورش یا عدم شورش بستگی به کاری دارد که دیگران انجام می‌دهند. محرک‌ها شروع به شورش خواهند کرد، حتی اگر هیچ‌کس دیگری چنین نباشد، در حالی که دیگران باید پیش از شورش، تعداد مهمی از مشکل سازان را ببینند. فرض بر این است که این آستانه به مقداری توزیع احتمال توزیع می‌شود. نتایج ممکن است تا حد زیادی متفاوت باشد، اگرچه شرایط اولیه آستانه ممکن است بسیار کمی متفاوت باشد. این مدل آستانه رفتار اجتماعی پیشتر توسط توماس شلینگ و بعدها توسط کتاب مالکم گلادول نقطه اوج محبوبیت یافت.

تأثیر امنیتی[ویرایش]

کار گرانووتر بر پژوهشگران در امنیت مبتنی بر قابلیت تأثیر گذاشته‌است. فعل و انفعالات در این نظام‌ها را می‌توان با استفاده از نمودار گرانووتر توصیف کرد، که تغییرات در پیوندهای بین اشیاء را نشان می‌دهد.[۶]

کتاب‌شناسی[ویرایش]

آثار منتشر شده او[۴] عبارتند از:

  • به دست آوردن شغل: مطالعه روابط و مشاغل. کمبریج، ماس: دانشگاه هاروارد. 1974. ISBN 978-0-674-35416-6.
  • گرانووتر, مارک (1978). "مدل‌های آستانه رفتار جمعی". نشریه جامعه‌شناسی آمریکا. ۸۳ (۶): ۱۴۲۰–۱۴۴۳. doi:10.1086/226707. JSTOR 2778111. S2CID 49314397.
  • گرانووتر, مارک (1983). "قدرت پیوندهای سست: نظریه شبکه‌ای که بازبینی شده‌است". نظریه جامعه‌شناسی. ۱: ۲۰۱–۲۳۳. CiteSeerX 10.1.1.128.7760. doi:10.2307/202051. JSTOR 202051.
- Reprinted in مارسدن, پیتر وی.; لین, نان, eds. (1982). ساختار اجتماعی و تحلیل شبکه. سیج. ISBN 978-0-8039-1888-7.

منابع[ویرایش]

  1. میزروچی, مارک (1980). ساختار شبکه شرکتی آمریکایی: ۱۹۰۴–۱۹۷۴ (PhD thesis). p. ii. OCLC 7297026. ProQuest 303081789.
  2. "Mgranovetter". Archived from the original on 2008-04-29. Retrieved 2007-11-06. مارک گرانووتر، دانشگاه استنفورد
  3. گرانووتر, مارک سنفورد (1973). "قدرت پیوندهای ضعیف" (PDF). مجله جامعه‌شناسی آمریکایی. ۷۸ (۶): ۱۳۶۰–۱۳۸۰. doi:10.1086/225469. JSTOR 2776392. S2CID 59578641. Archived from the original (PDF) on 9 July 2014. Retrieved 11 March 2023.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ ۴٫۲ الگو:Google scholar id
  5. شوسلر، کارل، ۱۹۶۹: نامه رد بررسی جامعه‌شناسی آمریکا ۱۹۶۹.
  6. جی. بی. دنیس و ای.سی. ون هورن. معناشناسی برنامه‌نویسی برای محاسبات چند برنامه‌ای ارتباطات ACM، 9 (۳): ۱۴۳--۱۵۵، مارس ۱۹۶۶. Citeseer entry