برهنه‌گرایی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از عریان‌گرایی)
گروهی از برهنه‌گرایان در فلوریدا

برهنه‌گرایی، طبیعت‌گرایی یا نودیسم (به انگلیسی: Nudism یا Naturism)، یک فرهنگ و جنبش سیاسی است که از برهنگی در مکان‌های خاص و عمومی حمایت می‌کند. برهنه‌گرایی به‌طور عام، شامل رفتارهای جنسی و شهوانی نیست هر چند که عموماً در رسانه‌ها و اذهان عمومی با این برداشت از آنها یاد می‌شود. برهنه‌گرایی در اکثر کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی طرفدارانی دارد و مکان‌های ویژه‌ای مانند ساحل دریا، استخر، پارک، باشگاه یا سایر اماکن در نظر گرفته شده‌است که در آن افراد و آزادانه می‌توانند بدون هیچ لباسی در منظر عموم ظاهر شوند.

معمولاً در مکان‌های عمومی که لخت بودن در آن کامل آزاد است با علامت‌های «لباس اختیاری» یا «برهنگی اختیاری» است متمایز شده‌است که برعکس آن مکان‌هایی است که در آن با علامت «پوشیدگی اجباری» مشخص شده‌است که در آن برهنگی کامل، ممنوع می‌باشد

انواع برهنه گرایی[ویرایش]

برهنه‌گرایی شخصی و خانوادگی[ویرایش]

نوعی از برهنه‌گرایی است که طرفداران آن ترجیح می‌دهند تنها در محیط خانه و خانواده برهنه باشند. طی یک تحقیق در کشور کانادا بیش از ۳۹ درصد مردم این کشور در خانه و میان خانواده خود برهنه ظاهر می‌شوند که این رقم در بعضی از ایالت‌های این کشور (بریتیش کلمبیا) به ۵۱ درصد می‌رسد. بعضی از برهنه‌گراها اعتقاد دارند که برهنه خوابیدن باعث آرامش بیشتر و سنگین‌تر شدن خواب می‌شود.

برهنه‌گرایی اجتماعی[ویرایش]

برهنه‌گرایی اجتماعی، به برهنه‌گرایی در یک فضای عمومی گفته می‌شود که این فضا می‌تواند در خانه یا در جمع دوستان و آشنایان یا در یک اجتماع برهنه مانند مهمانی، کلوپ، اجتماع عمومی یا پاتوق باشد. در اکثر اجتماعات برهنه، پوشیدن لباس یا برهنگی انتخابی است و تنها در مکان‌هایی مانند استخر یا مکان‌های خصوصی اجتماع کاملاً لخت انتظار می‌رود.

دریا کنار برهنگان[ویرایش]

گروهی برهنه در یک دریاکنار برهنگان در کریمه

در دریاکنار برهنگان یا سواحل آزاد پوشیدن لباس و مایو انتخابی و آزاد است. بعضی از دریاکنارها از دیرباز به آزادی برهنگی معروف بوده‌اند که سرانجام برهنگی کامل در آنها رسمی شده‌است. در بعضی از کشورهای اروپایی مانند دانمارک و نروژ در کلیه دریاکنارها و سواحل عمومی برهنگی کامل آزاد است و در برخی کشورهای دیگر مانند آلمان مکانهایی برای حمام آفتاب برهنگان پیش‌بینی شده‌است. اگرچه سواحل آزاد برهنگان در بین کشورهای مختلف در حال گسترش است اما این مکانها از قواعد و قوانین خاصی پیروی می‌کند که استفاده‌کنندگان آن را بر به‌کارگیری رفتارهای قابل قبول اجتماعی ملزم می‌کند.

فلسفه برهنه‌گرایی[ویرایش]

فلسفه برهنه‌گرایی که از آن به عنوان طبیعت‌گرایی نیز یاد می‌شود، منابع مختلفی دارد که بستگی به نوع افراد معتقد به آن متفاوت است و تعریف واحدی از آن وجود ندارد. اتحادیه بین‌المللی برهنه‌گرایان در این باره این‌گونه بیان می‌کند:

برهنه گرایی نوعی هماهنگی با طبیعت است که از طریق برهنگی اجتماعی محقق می‌شود و به نوعی خود احترامی برای انسان‌ها با عقاید مختلف و طبیعت محسوب می‌شود

از منظر دیگر، گروهی از برهنه‌گراها، به برهنگی به عنوان لذت بردن از گونه دیگری از زندگی نگاه می‌کنند اما گروه دیگر با نگاهی عمیق‌تر به برهنگی، آن را به عنوان یکی از اصول اخلاقی به حساب می‌آورند.

نگارخانه[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]