درگاه:معماری/نگارهٔ برگزیده

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

نگارهٔ برگزیده ۱

درگاه:معماری/نگارهٔ برگزیده/۱

سی‌وسه‌پل روی زاینده رود در شهر اصفهان زده شده‌است. این پل که شاهکاری بی همتا از آثار دوره پادشاهی شاه عباس یکم است، به هزینه و بازبینی سردار سرشناس او الله وردی خان بنا شده‌است. نام‌های دیگر این پل «سی و سه پل» و «پل سی و سه چشمه» و «پل چهارباغ» و «پل جلفا» و سرانجام «پل زاینده رود» است.تاریخ بنای این پل را شیخ علی نقی کمره‌ای شاعر زمان شاه عباس در شعری به گونه ماده تاریخ، سال ۱۰۰۵ هجری به حساب آورده‌است و این سال، درست هم‌زمان با روزهایی است که خیابان بی‌همتای چهارباغ هم ساخته شده‌است. این پل ۳۶۰ متر درازا و ۱۴ متر پهنا دارد.

نگارهٔ برگزیده ۲

درگاه:معماری/نگارهٔ برگزیده/۲

پترا شهری تاریخی در کشور پادشاهی اردن است که پایتخت حکومت باستانی نَبَطی‌ها بود. نبطیان از عرب‌های شمال جزیره به شمار می‌آمده‌اند و شاید نزدیکترین دولت‌های کهن به عرب حجاز نیز بوده‌اند. این شهر باستانی در ۲۶۲ کیلومتری جنوب شهر عمّان پایتخت اردن ودر غرب راه اصلی بین این شهر و بندر عقبه واقع شده‌است. این شهر تاریخی در سال ۲۰۰۷ به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جدید شناخته شد.

نگارهٔ برگزیده ۳

درگاه:معماری/نگارهٔ برگزیده/۳

برج میلاد نام برج مخابراتی چندمنظوره است که در شمال غربی تهران، پایتخت ایران قرار دارد. این برج با ارتفاع ۴۳۵ متر، بلندترین برج ایران، ۶اُمین برج بلند مخابراتی جهان و ۲۰اُمین سازهٔ بلند نامتکی جهان است.

نگارهٔ برگزیده ۴

درگاه:معماری/نگارهٔ برگزیده/۴

کاخ گارنیه یا اپرا گارنیه محل برگزاری اپراهای شهر پاریس از سال ۱۸۷۵ تا ۱۹۸۹ میلادی با ۱۶۰۰ صندلی بوده‌است. این کاخ در ۱۸۶۲ توسط شارل گارنیه شروع به ساخت و در سال ۱۸۷۵ افتتاح شده‌است. نام این ساختمان از ۱۸۷۵ تا ۱۹۷۸ تئاتر اپرا و از سال ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۹ به نام تئاتر اپرا ملی پاریس نام‌گذاری شده بود. این بنا بخشی از بازسازی و بزرگ شهر پاریس در دوران امپراتوری دوم فرانسه و توسط ناپلئون سوم فرانسه بوده بارون هاوسمن بر آن نظارت داشته‌است. در سال ۱۸۵۸، ۱۲۰۰۰ متر مربع زمین برای ساخت تئاتر، اپرا و رقص‌های باله در نظر گرفته شد. پروژه ساخت بنا در سال ۱۸۶۱ توسط شارل گارنیه به عهده گرفته شد و در سال ۱۸۶۲ ساخت آن با الهام از سبک معماری یونانی و رومی آغاز شد.

نگارهٔ برگزیده ۵

درگاه:معماری/نگارهٔ برگزیده/۵

بخش خرانق در ۱۲۵ کیلومتری شمال شرقی شهر یزد و جز شهرستان اردکان محسوب می‌شود. خرانق بزرگ‌ترین بخش کشور است و وسعت آن به تنهایی از کل استان آذربایجان شرقی وسیع تر است. خرانق از لحاظ اقتصادی دارای اهمیت ویژه می‌باشد، چون معدن چادر ملو و معادن اورانیم کشور در این بخش می‌باشد. خرانق را در تاریخ خورانق یعنی زادگاه خورشید می‌گفته‌اند. این بخش کشور جمعیتی بالغ بر ۲۰۰۰ نفر دارد و دارای بخشداری مستقل می‌باشد. در شرق جاده یزد-طبس واقع است. از لحاظ اقلیمی دارای دو اقلیم کویری و کوهستانی است و خود روستای خرانق در ناحیه کوهستانی واقع شده‌است و دارای ویژگی‌های زیر است. امروزه دارای دو بخش جدید و قدیم است که جمعیت روستا امروز در بخش جدید ساکن است.

نگارهٔ برگزیده ۶

درگاه:معماری/نگارهٔ برگزیده/۶

ساختمان کاپیتول جایگاه دائمی کنگره ایالات متحده آمریکا است، و در شهر واشنگتن دی. سی. قرار دارد. این بنای نئوکلاسیک در سال ۱۷۹۳ ساخته شد و از نظر اداری شامل دو شاخه‌است: مجلس نمایندگان و مچلس سنا. معماران این بنای هفت هکتاری بنجامین هنری لاتروب، چارلز بولفینچ و ویلیام تورنتون هستند. بر روی گنبد مرکزی، مجسمه آزادی دیده می‌شود که از سال ۱۸۶۳ تا کنون بانویی را تجسم می‌کند که شمشیری غلاف شده در دست راست خود دارد. در دست چپش نیز یک تاج به نشانه پیروزی، و سپر نشان رسمی آمریکا دیده می‌شود.

نگارهٔ برگزیده ۷

درگاه:معماری/نگارهٔ برگزیده/۷

کلیسای بزرگ امسک کلیسای جامعی است که در شهر امسک روسیه قرار دارد. این کلیسا در میدان سوبورناجا پلوسجاد در مرکز شهر امسک قرار دارد. این کلیسا ین سال‌های ۱۸۹۱ و ۱۸۹۸ بنا شده‌است. معمار این کلیسا ارنست ویریچ بود. این بنا توسط اتحاد جماهیر شوروی و به سال ۱۹۳۵ ویران شد و دوباره بین سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۷ توسط سرمایه‌گذاری محلی بازسازی گردید. بازسازی این بنا با کمک عکس‌های قدیمی انجام گردید.

نگارهٔ برگزیده ۸

درگاه:معماری/نگارهٔ برگزیده/۸

اپرا هاوس سیدنی به معنای «خانه اپرای سیدنی» یکی از متمایزترین بناهای قرن بیستم از لحاظ هنر معماری بشمار می‌رود که در شهر ساحلی سیدنی و در ایالت نیو سات ولز کشور استرالیا قرار دارد. خانه اپرای شهر سیدنی در حال حاضر یکی از مهم‌ترین اماکن توریستی در کشور استرالیا به شمار می‌رود.یورن اوتزان آرشیتکت و معمار دانمارکی اپرا هاوس شهر سیدنی در سال ۱۹۵۷ به طور غیرمنتظره‌ای برنده طراحی اپرا هاوس شد. نهایتا اپراهاوس در ۲۰ اکتبر ۱۹۷۳ رسما توسط ملکه الیزابت دوم گشایش یافت. از لحاظ هنری، خانه اپرای سیدنی، یکی از مشهورترین اماکن دنیا برای اجرای هنرهای نمایشی است. البته فقط تعداد اندکی از بازدیدکنندگان با هدف دیدن نمایش به آنجا می‌روند، زیرا محیط اطراف آن فضایی سرشار از آرامش به ارمغان می‌آورد.

نگارهٔ برگزیده ۹

درگاه:معماری/نگارهٔ برگزیده/۹

تاج محل آرامگاه باشکوهی است که در نزدیکی شهر اگرا و در ۲۰۰ کیلومتری جنوب دهلی نو پایتخت هند واقع شده و یکی از عجایب هفتگانه جدید دنیا به‌شمار می‌رود. این بنا را دو برادر ایرانی به نام‌های احمد لاهوری و حمید لاهوری به دستور شاه جهان پنجمین امپراتور گورکانیان به منظور یادبود همسر ایرانیش، ممتاز محل، در سال ۱۶۳۱ بنا کردند.

نگارهٔ برگزیده ۱۰

درگاه:معماری/نگارهٔ برگزیده/۱۰

استادیوم ملی پکن همچنین مشهور به آشیانه پرنده، نام استادیوم اصلی بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۰۸ است که مراسم افتتاحیه و اختتامیه المپیک پکن در آنجا برگزار شد. این استادیوم که با هزینه‌ای معادل ۴۲۳ میلیون دلار ساخته شده است، به عنوان بزرگترین سازه فلزی جهان محسوب می‌گردد.

نگارهٔ برگزیده ۱۱

درگاه:معماری/نگارهٔ برگزیده/۱۱

شیردال (در پارسی میانه: بَشکوچ موجودی افسانه‌ای با تن شیر و سر عقاب (دال) و گوش اسب است. دال واژه فارسی برای عقاب است. تندیس‌های به شکل شیردال در معماری کاربرد زیادی دارند. شیردال‌ها در معماری عیلامی کاربرد داشتند و نمونه برجسته‌ای از آن در شوش پیدا شده‌است. روی کفل این شیردال نوشته‌ای است بخط میخی عیلامی از اونتاش گال که آن جانور را به اینشوشیناک خدای خدایان عیلام هدیه کرده‌است. این شیردال که بدست بانو گیرشمن بازسازی شده‌است در موزه شوش نگاهداری می‌شود. مردم باستان شیردال‌ها را نگهبان گنجینه‌های خدایان می‌پنداشتند. همچنین شیردال نشان خاندان پادشاهی سوئد نیز هست.

نگارهٔ برگزیده ۱۲

درگاه:معماری/نگارهٔ برگزیده/۱۲

باغ ارم یک باغ ایرانی تاریخی در شهر شیراز است و شامل چند بنای تاریخی و باغ گیاه‌شناسی می‌شود.

نگارهٔ برگزیده ۱۳

درگاه:معماری/نگارهٔ برگزیده/۱۳

خانه بهنام یا بهنام گنجه‌ای یا قدکی یکی از ساختمانهای تاریخی شهر تبریز است که در اواخر دوران زندیان و اوایل دوران قاجار، به عنوان یک خانه مسکونی ساخته شده است.در زمان پادشاهی ناصرالدین شاه قاجار، این خانه نوسازی و با نقاشیهایی تزیین شد.این خانه شامل یک ساختمان اصلی، بعنوان ساختمان قشلاقی و یک ساختمان کوچک بعنوان ساختمان ییلاقی است.مانند بسیاری از خانه‌های قدیمی ایرانی، این خانه دارای دو حیاط اندرونی و بیرونی است.در بازسازی اخیر این خانه، تاکنون چند نگارگری ایرانی فرسکو کشف گردیده است که هم اکنون در حال تعمیر شدن توسط متخصصان است.خانه بهنام بخشی از مدرسه معماری دانشگاه هنر اسلامی تبریز است.

نگارهٔ برگزیده ۱۴

درگاه:معماری/نگارهٔ برگزیده/۱۴

نمایی از نما و کاشی‌کاری‌های کاخ گلستان که نشان شیر و خورشید، فرشتگان برهنه و شکار آهو توسط شیر، در آن دیده می‌شود.

نگارهٔ برگزیده ۱۵

نگارهٔ برگزیده ۱۶

نگارهٔ برگزیده ۱۷

نگارهٔ برگزیده ۱۸

نگارهٔ برگزیده ۱۹

نگارهٔ برگزیده ۲۰

نگارهٔ برگزیده ۲۱

نگارهٔ برگزیده ۲۲

نگارهٔ برگزیده ۲۳

نگارهٔ برگزیده ۲۴

نگارهٔ برگزیده ۲۵

نگارهٔ برگزیده ۲۶

نگارهٔ برگزیده ۲۷

نگارهٔ برگزیده ۲۸

نگارهٔ برگزیده ۲۹

نگارهٔ برگزیده ۳۰

نگارهٔ برگزیده ۳۱

نگارهٔ برگزیده ۳۲

نگارهٔ برگزیده ۳۳

نگارهٔ برگزیده ۳۴

نگارهٔ برگزیده ۳۵

نگارهٔ برگزیده ۳۶

نگارهٔ برگزیده ۳۷

نگارهٔ برگزیده ۳۸

نگارهٔ برگزیده ۳۹

نگارهٔ برگزیده ۴۰

نگارهٔ برگزیده ۴۱

نگارهٔ برگزیده ۴۲

نگارهٔ برگزیده ۴۳

نگارهٔ برگزیده ۴۴

نگارهٔ برگزیده ۴۵

نگارهٔ برگزیده ۴۶

نگارهٔ برگزیده ۴۷

نگارهٔ برگزیده ۴۸

نگارهٔ برگزیده ۴۹

نگارهٔ برگزیده ۵۰

نگارهٔ برگزیده ۵۱

نگارهٔ برگزیده ۵۲

نگارهٔ برگزیده ۵۳

نگارهٔ برگزیده ۵۴

نگارهٔ برگزیده ۵۵

نگارهٔ برگزیده ۵۶

نگارهٔ برگزیده ۵۷

نگارهٔ برگزیده ۵۸

نگارهٔ برگزیده ۵۹

نگارهٔ برگزیده ۶۰

نگارهٔ برگزیده ۶۱

نگارهٔ برگزیده ۶۲

نگارهٔ برگزیده ۶۳

نگارهٔ برگزیده ۶۴

نگارهٔ برگزیده ۶۵

نگارهٔ برگزیده ۶۶

نگارهٔ برگزیده ۶۷

نگارهٔ برگزیده ۶۸

نگارهٔ برگزیده ۶۹

نگارهٔ برگزیده ۷۰

نگارهٔ برگزیده ۷۱

نگارهٔ برگزیده ۷۲

نگارهٔ برگزیده ۷۳

نگارهٔ برگزیده ۷۴

نگارهٔ برگزیده ۷۵

نگارهٔ برگزیده ۷۶

نگارهٔ برگزیده ۷۷

نگارهٔ برگزیده ۷۸

نگارهٔ برگزیده ۷۹

نگارهٔ برگزیده ۸۰

نگارهٔ برگزیده ۸۱

نگارهٔ برگزیده ۸۲

نگارهٔ برگزیده ۸۳

نگارهٔ برگزیده ۸۴

نگارهٔ برگزیده ۸۵

نگارهٔ برگزیده ۸۶

نگارهٔ برگزیده ۸۷

نگارهٔ برگزیده ۸۸

نگارهٔ برگزیده ۸۹

نگارهٔ برگزیده ۹۰

نگارهٔ برگزیده ۹۱

نگارهٔ برگزیده ۹۲

نگارهٔ برگزیده ۹۳

نگارهٔ برگزیده ۹۴

نگارهٔ برگزیده ۹۵

نگارهٔ برگزیده ۹۶

نگارهٔ برگزیده ۹۷

نگارهٔ برگزیده ۹۸

نگارهٔ برگزیده ۹۹