بلید (فرنچایز)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بلید
جعبهٔ دی‌وی‌دی سه‌گانه تیغه
انگلیسیBlade
کارگردان
نویسندهدیوید اس. گویر
بر پایه
بازیگرانوسلی اسنایپس
موسیقی
توزیع‌کنندهنیو لاین سینما
تاریخ‌های انتشار
۱۹۹۸–۲۰۰۶
مدت زمان
۳۵۰ دقیقه (۳ فیلم)
کشورایالات متحده
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۱۶۴ میلیون دلار[۱]
فروش گیشه۴۱۷ میلیون دلار[۱]

بلید یا تیغه (به انگلیسی: Blade) یک فرنچایز فیلم و تلویزیونی است که بر پایهٔ یک دمفیر و شکارچی خون‌آشام به همین نام از مارول کامیکس با بازی وسلی اسنایپس در نقش بلید در سه‌گانهٔ اصلی و استیکی فینگاز در مجموعه تلویزیونی ساخته شده‌است. سه‌گانه اصلی توسط استفن نورینگتون، گیرمو دل تورو و دیوید اس. گویر کارگردانی شد، که دومی نیز فیلم‌ها را نوشت و به عنوان یکی از نویسندگان دو قسمت اول و آخر مجموعه تلویزیونی خدمت کرد. فیلم‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی اصلی توسط نیو لاین سینما از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۶ توزیع شد.

این شخصیت در سال ۱۹۷۳ برای مارول کامیکس توسط نویسنده مارو وولفمن و هنرمند جین کولان به عنوان یک شخصیت مکمل در کمیک مقبره دراکولا در دهه ۱۹۷۰ ساخته شد. در کمیک، مادر بلید در حالی که با بلید در حال زایمان بود توسط یک خون‌آشام گاز گرفته شد و او را از تبدیل‌شدن به خون‌آشام مصون کرد. این شخصیت پس از انتشار به صورت عطف به یک دمفیر تبدیل شد و برای مطابقت با همتای فیلم خود دوباره طراحی شد.

مارول استودیوز پس از بازپس‌گرفتن حقوق این شخصیت از نیو لاین سینما، توسعهٔ فیلم جدید را آغاز کرد و از بازراه‌اندازی بلید در دنیای سینمایی مارول خبر داد و ماهرشالا علی به عنوان شخصیت اصلی انتخاب شد. انتظار می‌رود که این فیلم در اواخر ۲۰۲۵ منتشر شود.

فیلم‌ها[ویرایش]

فیلم تاریخ انتشار کارگردان فیلمنامه‌نویس تهیه‌کننده
تیغه ۲۱ اوت ۱۹۹۸ استیون نورینگتون دیوید اس. گویر رابرت انگلما پیتر فرانکفورت وسلی اسنایپس
تیغه ۲ ۲۲ مارس ۲۰۰۲ گیرمو دل تورو پاتریک پالمر
تیغه: سه‌گانگی ۸ دسامبر ۲۰۰۴ دیوید اس. گویر
بلید ۷ نوامبر ۲۰۲۵ (۲۰۲۵-11-۰۷) بسام طارق [en] استیسی اوسی کافور [en] کوین فایگی، مارول استودیوز

تیغه (۱۹۹۸)[ویرایش]

بلید بزرگ می‌شود و تبدیل به یک شکارچی خون‌آشام می‌شود و قسم می‌خورد از موجوداتی که مادرش را کشته‌اند انتقام بگیرد. او با مردی به نام ویسلر، یک شکارچی خون‌آشام بازنشسته و متخصص اسلحه همکاری می‌کند.

در همین حال، در منطقهٔ شهری زیرین‌جهان، بین خون‌آشام‌ها با «خون خالص» و کسانی که انسان بوده‌اند، اما «تبدیل شده‌اند» دشمنی آغاز می‌شود. بلید از این موضوع آگاه می‌شود و بیشتر تحقیق می‌کند و نقشه‌ای را برای پروردن «لا ماگرا» خدای خون کشف می‌کند، چیزی که باید به هر قیمتی متوقف شود.

تیغه ۲ (۲۰۰۲)[ویرایش]

یک جهش نادر در جامعهٔ خون‌آشام‌ها رخ داده‌است. «ریپر» ها نوعی از خون‌آشام‌ها هستند که خونخواهی سیری‌ناپذیری دارند و دیگر خون‌آشام‌ها و همچنین انسان‌ها را شکار می‌کنند و قربانیانی که بدشانس هستند را تبدیل به ریپر می‌کنند. جمعیت به سرعت در حال گسترش آن‌ها، اکنون وجود خون‌آشام‌های دیگر را تهدید می‌کند و به زودی انسان‌های کافی در جهان برای ارضای خونخواهی آن‌ها وجود نخواهد داشت. بلید، ویسلر و یک متخصص اسلحه‌سازی به نام اِسکاد با کنجکاوی توسط شورای سایه احضار می‌شوند. شورا با اکراه اعتراف می‌کند که آن‌ها در وضعیت بدی هستند و به کمک بلید نیاز دارند. سپس بلید به سختی با بلادپَک، یک تیم نخبه از خون‌آشام‌ها که در تمام حالت‌های مبارزه برای شکست‌دادن بلید آموزش دیده بودند، وارد اتحاد می‌شود. آن‌ها در عوض از مهارت‌های خود برای کمک به از بین‌بردن تهدید ریپر استفاده می‌کنند. تیم بلید و بلادپک تنها خط دفاعی هستند که می‌توانند از نابودی جمعیت خون‌آشام و انسان توسط جمعیت ریپر جلوگیری کنند.

تیغه: سه‌گانگی (۲۰۰۴)[ویرایش]

در قسمت آخر این مجموعه، خون‌آشام‌ها موفق می‌شوند بلید را برای کشتن یک انسان (که در واقع موجودی آشنا بود و به عنوان طعمه استفاده شد) قاب کنند. بلید که اکنون در معرض دید عموم قرار دارد و توسط اف‌بی‌آی تحت تعقیب است، مجبور می‌شود به نیروهای نایت‌ستاکرز، یک قبیلهٔ انسانی از شکارچیان خون‌آشام بپیوندد. بلید، هانیبال کینگ و ابیگیل ویسلر به دنبال دانیکا تالوس می‌روند که موفق شده‌است دریک را که با نام دراکولا نیز شناخته می‌شود، پیدا کرده و دوباره زنده کند، نخستین و قوی‌ترین خون‌آشام. برای جلوگیری از او، بلید باید ویروسی را منتشر کند که همه خون‌آشام‌ها را از بین می‌برد، اما به عنوان یک دمفیر، باید با احتمال مرگ نیز در نتیجه مواجه شود.

پروژه‌های در حال تولید[ویرایش]

در اکتبر ۲۰۰۸، استفن نورینگتون، کارگردان بلید تأیید کرد که در حال ساخت یک سه‌گانه پیش‌درآمد برای بلید است که استفن دورف در نقش دیکن فراست دوباره نقش خود را بازی می‌کند.[۲][۳] با این حال، تا اوت ۲۰۱۲، حقوق فیلم بلید به مارول استودیوز بازگشت.[۴]

در اکتبر ۲۰۱۶، ستاره دنیای مردگان، کیت بکینسیل، اظهار داشت که یک فیلم متقاطع بین فرنچایزها به عنوان دنباله‌ای برای تیغه: سه‌گانگی با بازگشت اسنایپس مورد بحث قرار گرفته بود، اما به دلیل اینکه مارول استودیوز قصد داشت این شخصیت را به دنیای سینمایی مارول معرفی کند، رد شد.[۵]

دنیای سینمایی مارول[ویرایش]

  وضعیتپیش‌تولید
کارگردانبسام طارق [en]
تهیه‌کننده
نویسندهاستیسی اوسی-کافور [en]
بر پایه
بازیگرانماهرشالا علی
فیلم‌برداردامیان گارسیا
شرکت
تولید
توزیع‌کنندهاستودیو سینمایی والت دیزنی
تاریخ‌های انتشار
  • ۷ نوامبر ۲۰۲۵ (۲۰۲۵-۱۱-۰۷)

مارول استودیوز در مهٔ ۲۰۱۳ فیلمنامه‌ای کاری برای فیلم جدیدی دربارهٔ بلید داشت.[۶] وسلی اسنایپس در ژوئیه ۲۰۱۵ گفت که امیدوار است در هر فیلم بعدی این نقش را بازی کند و در این مورد با مارول صحبت کرده‌است.[۷] ماهرشالا علی پیش از اینکه در فوریه ۲۰۱۹ با ایده خود به استودیو بیاید، در مورد بازی در یک برداشت جدید از این شخصیت در سال ۲۰۱۶ بحث کرده بود.[۸] پس از بازگشت حقوق این شخصیت به مارول از فرنچایز قبلی نیو لاین سینما، مارول توسعهٔ فیلم جدید را آغاز کرد. در کامیک-کان سن دیگو ۲۰۱۹ که در ماه ژوئیه برگزار شد، مارول استودیوز از بازراه‌اندازی بلید در دنیای سینمایی مارول خبر داد و ماهرشالا علی به عنوان شخصیت اصلی انتخاب شد.[۹] اوسی-کافور در فوریه ۲۰۲۱ به فیلم پیوست و طارق تا سپتامبر آن سال استخدام شد.

بلید یک فیلم ابرقهرمانی آمریکایی بر پایهٔ شخصیتی به همین نام از مارول کامیکس خواهد بود. این فیلم توسط مارول استودیوز تولید و توسط استودیو استودیو سینمایی والت دیزنی توزیع خواهد شد و قرار است بخشی از فاز پنجم دنیای سینمایی مارول و راه‌اندازی مجدد سری فیلم‌های این فرنچایز باشد.[۱۰] کارگردانی این فیلم بر عهده بسام طارق [en]، نویسندگی استیسی اوسی-کافور [en] و بازیگر نقش اصلی آن ماهرشالا علی خواهد بود.[۱۱][۱۲][۱۳] انتظار می‌رود تصویربرداری اصلی در اکتبر ۲۰۲۲ در استودیوهای تایلر پری در آتلانتا، جورجیا، و همچنین در نیواورلئان، کلیولند و مراکش آغاز شود.[۱۴][۱۵][۱۶]

انتظار می‌رود که این فیلم در ۷ نوامبر ۲۰۲۵ (۲۰۲۵-۱۱-۰۷) در ایالات متحده منتشر شود.[۱۷]

تلویزیون[ویرایش]

مجموعه‌هافصلقسمت‌هامنتشرشدهCreatorNetwork
اولین بارآخرین بار
بلید: سریال [en]۱۱۳۲۸ ژوئن ۲۰۰۶۱۳ سپتامبر ۲۰۰۶دیوید اس. گویرپارامونت نتورک

بلید: سریال (۲۰۰۶)[ویرایش]

پارامونت نتورک در سال ۲۰۰۶ یک سریال سیزده قسمتی [en] را پخش کرد که پس از وقایع تیغه: سه‌گانگی اتفاق می‌افتاد.[۱۸] استیکی فینگاز نسخه‌ای از بلید [en] از فرنچایز نیو لاین را در آن به تصویر می‌کشد که جایگزین اسنایپس شد.[۱۹] گویر (که فیلمنامهٔ هر سه فیلم را نوشت و فیلم سوم را کارگردانی کرد) همچنین این مجموعه را ساخت. این سریال در ۲۸ سپتامبر ۲۰۰۶ لغو شد.[۲۰]

بازخورد[ویرایش]

عملکرد گیشه[ویرایش]

فیلم تاریخ انتشار درآمد ناخالص باکس آفیس رتبه‌بندی تمام زمان‌ها بودجه منابع
آمریکای شمالی مناطق دیگر در سراسر جهان آمریکای شمالی
تیغه ۲۱ اوت ۱۹۹۸ ۷۰٬۰۸۷٬۷۱۸ دلار ۶۱٬۰۹۵٬۸۱۲ دلار ۱۳۱٬۱۸۳٬۵۳۰ دلار ۷۲۴ ۴۵ میلیون دلار [۲۱][۲۲]
تیغه ۲ ۲۲ مارس ۲۰۰۲ ۸۲٬۳۴۸٬۳۱۹ دلار ۷۲٬۶۶۱٬۷۱۳ دلار ۱۵۵٬۰۱۰٬۰۳۲ دلار ۵۵۸ ۵۴ میلیون دلار [۲۳]
تیغه: سه‌گانگی ۸ دسامبر ۲۰۰۴ ۵۲٬۴۱۱٬۹۰۶ دلار ۷۶٬۴۹۳٬۴۶۰ دلار ۱۲۸٬۹۰۵٬۳۶۶ دلار ۱۰۳ ۶۵ میلیون دلار [۲۴]
جمع ۲۰۴٬۸۴۷٬۹۴۳ دلار ۲۱۰٬۲۵۰٬۹۸۵ دلار ۴۱۵٬۰۹۸٬۹۲۸ دلار ۱۶۴ میلیون دلار

واکنش انتقادی و عمومی[ویرایش]

Critical and public response of بلید
فیلم منتقدان عمومی
راتن تومیتوز متاکریتیک سینماسکور
تیغه ۵۷٪ (۱۰۷ نقد)[۲۵] ۴۷ (۲۵ نقد)[۲۶] A–[۲۷]
تیغه ۲ ۵۸٪ (۱۵۱ نقد)[۲۸] ۵۲ (۲۸ نقد)[۲۹] B+[۲۷]
تیغه: سه‌گانگی ۲۵٪ (۱۶۷ نقد)[۳۰] ۳۸ (۳۰ نقد)[۳۱] B+[۲۷]
بلید: سریال [en] ۵۰٪ (۱۸ نقد)[۳۲] ۴۹ (۱۵ نقد)[۳۳]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ "Blade Franchise Box Office History - The Numbers". نامبرز.
  2. "Norrington, Dorff Teaming on Blade Spin-Off". ComingSoon.net. 7 July 2009.
  3. "'BLADE' Spinoff In Development: Will Feature STEPHEN DORFF Reprising DEACON FROST Role". Dietrichthrall.wordpress.com. 2009-07-08. Retrieved 2011-01-08.
  4. Kit, Borys (August 14, 2012). "Fox's Daredevil Rights on Verge of Reverting to Marvel as Ticking Clock Looms (Video)". The Hollywood Reporter. Archived from the original on August 15, 2012. Retrieved August 10, 2016.
  5. Jayson, Jay (October 7, 2016). "Marvel Is Doing Something With Blade According To Kate Beckinsale". ComicBook.com.
  6. Kit, Borys; Bond, Paul (May 7, 2013). "Marvel Cliffhanger: Robert Downey Jr.'s $50 Million Sequel Showdown". هالیوود ریپورتر. Archived from the original on February 18, 2014. Retrieved May 8, 2013.
  7. Patten, Dominic (July 9, 2015). "Comic-Con: Wesley Snipes On 'Blade' Marvel Talks, 'The Player' & Spike Lee". ددلاین هالیوود. Archived from the original on July 10, 2015. Retrieved July 11, 2015.
  8. West, Cornel; Rose, Tricia (September 30, 2020). Mahershala Ali on Becoming #Blade and Finding his Faith. The Tight Rope. Retrieved August 6, 2021 – via یوتیوب.
  9. Galuppo, Mia (July 20, 2019). "Mahershala Ali to Star in 'Blade' Reboot for Marvel". هالیوود ریپورتر. Archived from the original on July 21, 2019. Retrieved July 21, 2019.
  10. Scott, Ryan (October 26, 2020). "Marvel's Blade Reboot Was Almost a TV Show Before Mahershala Ali Stepped In". MovieWeb. Archived from the original on October 31, 2020. Retrieved August 6, 2021.
  11. Chand, Neeraj (October 24, 2020). "Why Mahershala Ali Was Drawn to Blade More Than Any Other MCU Character". MovieWeb. Archived from the original on October 24, 2020. Retrieved October 24, 2020.
  12. Kit, Borys (February 5, 2021). "Marvel's 'Blade' Movie Finds Its Writer in 'Watchmen' Scribe (Exclusive)". هالیوود ریپورتر. Archived from the original on February 5, 2021. Retrieved February 5, 2021.
  13. Bartfield, Charles (September 1, 2021). "Bassam Tariq Talks 'Mogul Mowgli,' Working With Riz Ahmed & Directing The 'Blade' Reboot [The Playlist Podcast]". The Playlist. Archived from the original on September 2, 2021. Retrieved September 2, 2021.
  14. Siegel, Tatiana; Kit, Borys (May 5, 2021). "Behind Warner Bros.' Search for a Black Superman". هالیوود ریپورتر. Archived from the original on May 5, 2021. Retrieved May 5, 2021.
  15. Reyes, Mike (February 24, 2021). "Apparently, Marvel's New Blade Might Be PG-13 After All And Fans Are Not Amused". فیوچر پی‌ال‌سی. Archived from the original on February 27, 2021. Retrieved February 27, 2021.
  16. Fuge, Jon (March 2, 2021). "Marvel's Blade Reboot Targets 2021 Filming Start Date". MovieWeb. Archived from the original on March 2, 2021. Retrieved March 2, 2021.
  17. Couch, Aaron (October 11, 2022). "Marvel Shifts Dates for 'Avengers: Secret Wars,' 'Deadpool 3', 'Fantastic Four' and 'Blade'". هالیوود ریپورتر. Archived from the original on October 11, 2022. Retrieved October 11, 2022.
  18. Sarah Baisley (February 1, 2006). "New Line Television to Produce Blade TV Series for Spike TV". Animation World Network.
  19. Porter, Rick (June 28, 2006). "Spike TV's 'Blade' Carves Its Own Path". OrlandoSentinel.com. Archived from the original on 2020-11-22. Retrieved 2020-11-22.
  20. Eric Goldman (29 September 2006). "Blade: The Series Cancelled?". IGN.
  21. "Blade (1998)". باکس آفیس موجو. Box Office Mojo, LLC. Retrieved December 4, 2009.
  22. "Blade Production Budget". The-Numbers. Retrieved December 4, 2009.
  23. "Blade II (2002)". باکس آفیس موجو. Box Office Mojo, LLC. Retrieved December 4, 2009.
  24. "Blade: Trinity (2004)". باکس آفیس موجو. Box Office Mojo, LLC. Retrieved December 4, 2009.
  25. Article "Blade (film)" does not exist or has no Wikidata item. "Blade". Rotten Tomatoes. Fandango Media. Retrieved Article "Blade (film)" does not exist or has no Wikidata item.. {{cite web}}: Check |url= value (help); Check date values in: |access-date= (help) Article "Blade (film)" does not exist or has no Wikidata item.
  26. "Blade". Metacritic. Red Ventures. Retrieved May 10, 2022.
  27. ۲۷٫۰ ۲۷٫۱ ۲۷٫۲ "Cinemascore :: Movie Title Search". سینماسکور. Archived from the original on August 9, 2019. Retrieved August 9, 2019.
  28. Article "Blade II" does not exist or has no Wikidata item. "Blade II". Rotten Tomatoes. Fandango Media. Retrieved Article "Blade II" does not exist or has no Wikidata item.. {{cite web}}: Check |url= value (help); Check date values in: |access-date= (help) Article "Blade II" does not exist or has no Wikidata item.
  29. "Blade II". Metacritic. Red Ventures. Retrieved May 10, 2022.
  30. Article "Blade: Trinity" does not exist or has no Wikidata item. "Blade: Trinity". Rotten Tomatoes. Fandango Media. Retrieved Article "Blade: Trinity" does not exist or has no Wikidata item.. {{cite web}}: Check |url= value (help); Check date values in: |access-date= (help) Article "Blade: Trinity" does not exist or has no Wikidata item.
  31. "Blade: Trinity". Metacritic. Red Ventures. Retrieved May 10, 2022.
  32. "Blade: The Series: Season 1". Rotten Tomatoes. Fandango Media. Retrieved May 10, 2022.
  33. "Blade: The Series: Season 1". Metacritic. Red Ventures. Retrieved May 10, 2022.

پیوند به بیرون[ویرایش]