آرتیمان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آرتیمان
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانهمدان
شهرستانتویسرکان
بخشبخش مرکزی
دهستانحیقوق نبی
نام محلیآرتیمان و آرتیمون
نام‌های قدیمیآرتیمان
مردم
جمعیت۱۰۳۳ نفر (سرشماری ۹۵)
جغرافیای طبیعی
ارتفاع از سطح دریا۱۹۲۳ متر
کد آماری۲۰۷۲۵۸

آرتیمان، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان تویسرکان در استان همدان ایران است.

نام[ویرایش]

آرتیمان از دو بخش آرتی (آرت) به معنای "پاک و مقدس" + مان[۱]به معنای " خانه و مسکن " که در اوستا‌ و زبانهای پارسی باستان و پهلوی همیشه به عنوان خانه و منزلگاه به کار رفته است.[۲]

'که چون او بدین جای مهمان رسد بدین بینوا میهن و مان رسد' فردوسی

'چو آمد بر میهن و مان خویش ببردش به صد لابه مهمان خویش ' اسدی توسی

همچنین مان پسوند بسیاری از جای نام ها مانند اورامان یا هورامان، فریمان و کرمان و...آمده است.

پس آرتیمان به معنای " خانه مقدس" می باشد. همانطور که در گذشته خانگاه پیران و صوفیان و عارفان بزرگی همچون میر رضی الدین آرتیمانی بوده است.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان حیقوق نبی قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰٬۰۳۳ نفر (۳۸۰خانوار) بوده‌است.[۳]

جغرافیا[ویرایش]

روستای آرتیمان از شمال و شمال غرب به سرکان و کوه اشتوار، از جنوب به تویسرکان و شهرک قائم، از غرب به روستای ریواسیجان و تپه آن و از شرق به سلسله کوه‌های بلند محدود می‌باشد. بلندترین نقطهٔ آرتیمان کوه خاکو می‌باشد که از ارتفاعات متصل به کوه الوند همدان است و این کوه بین آرتیمان و همدان قرار دارد. ارتفاع آرتیمان از سطح دریاهای آزاد جهان ۱۹۲۳ متر است.

جاذبه‌های گردشگری[ویرایش]

یکی از گردشگاه‌های زیبا که در بین کوهستان وجود دارد و با وسائط نقلیه هم می‌توان تا آنجا رفت گانه زار است که جائی دیدنی با محیطی فرحبخش و چمنزار و آب زلال و رودخانه می‌باشد. محیطی زیبا با درختان بید و توت و سرویس بهداشتی برای گردشگران در این محل وجود دارد. دیگر جاذبه‌ی گردش گری مسجد مصلای محل پایین میباشد که آرامگاه سید احمد میر کیا در آنجا وجود دارد

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «معنی مان | لغت نامه دهخدا». پارامتر |پیوند= ناموجود یا خالی (کمک); پارامتر |تاریخ بازیابی= نیاز به وارد کردن |پیوند= دارد (کمک)
  2. «معنی مان | لغت نامه دهخدا». پارامتر |پیوند= ناموجود یا خالی (کمک); پارامتر |تاریخ بازیابی= نیاز به وارد کردن |پیوند= دارد (کمک)
  3. «درگاه ملی آمار > سرشماری عمومی نفوس و مسکن > نتایج سرشماری > جمعیت به تفکیک تقسیمات کشوری سال 1395». www.amar.org.ir. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۳-۲۵.