سیستانه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سیستانه
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانهمدان
شهرستانتویسرکان
بخشبخش مرکزی
دهستانخرم‌رود (تویسرکان)
نام‌های دیگرسیسانه، سیسونه، سیستونه
مردم
جمعیت۱۱۰ نفر (سرشماری ۹۵)
کد آماری۲۰۷۳۱۲

سیستانه، يعني محلي كه قبلاً در آنجا 30 آستانه و به عبارتي 30 محله در آن وجود دارد كه به مرور زمان بر اثر گذشت زمان ناپديد شده‌اند.

سيستانه يكي از روستاهاي با قدمت زياد در مسير رود خرم رود و زير مجموعه ي شهرستان تويسركان در استان همدان ایران است. از محله های این روستا میتوان به محله بالا، محله پایین، نُقوا، نُواما، پیل وَرگِو، سینه گِلَکُن، سیمیَر، سورُون، بند دمّا، مُزَرَز، دره بزرگ، دره کوچک، پير خومه، گُوگِه راه و بَلیَّر اشاره کرد.

در بررسیها و پیگیریهای انجام گرفته از موزهٔ مردم شناسی سازمان میراث فرهنگی مشخص گردید:

این روستا در زمان شاه اسماعیل صفوی با کوچاندن و تبعید بخشی از مبارزین و جنگجویان نواحی سیستان ((اینان به مخالفت با حکومت مرکزی وقت ایران برخاسته و زندگی زیر لوای حکومت صفویان رو برنمی تافته و یاغی دستگاه صفویه گشته و داعیه جنگ با صفویان را در شرق ایران برافراشتند و در جنگ با حکومت مرکزی ایران مغلوب گردیدند. )) به این منطقه و موقعیت جغرافیایی بنا گردید، پیشینیان این روستا به‌همین سبب نام این روستا را با عنوان و یادگاری از دیار کهن خود"سیستان" نام نهادند.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان خرم‌رود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۰ نفر (۵۵ خانوار) بوده‌است.[۱] خاندان ها= از اهم خانواده های سرشناس: ""الیاسی، کیانی ،شهسواری، چلبی"" میتوان نام برد این روستا دارای مردمانی سخت کوش، مهمان نواز و مهربان بوده و مطمئن باشید در سفر خود به این روستا، خاطرات زیبایی رو با خود به ارمغان خواهید برد. این روستا در زمستانها تقریبا" خالی از سکنه میباشدو اهالی این روستا بیشتر ساکن تهران و گوهردشت کرج و تعداد قلیلی هم ساکن شیراز میباشند، مهاجرین این روستابه شهرهای دیگر، در شهرهای مقصد جاافتاده و از نظر اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی وضعیت مناسبی را در بین جوامع خود دارا میباشند.

چالشهای پیش رو[ویرایش]

کمبود آب و نزولات جوّی و استفاده بیش از حد از آبهای زیرزمینی به علت احداث بی رویه چاههای آب توسط بعضی از روستاییان موجب خشکسالی گردیده که این مهم بعضاً باعث درگیری‌هایی بین روستاییان با خود و با روستاهای دیگر شده است.

مشکل بعدی در این روستا ساخت خانه هایی با معماری جدید و ناهمگون با طیف خانه‌های روستایی است که این ساخت و سازِ نامتناسب، جلوه و منظره نامناسبی به ظاهر روستا داده‌است.

جستارهای وابسته[ویرایش]

طبیعت روستا[ویرایش]

این روستا از طبیعت بسیار زیبا و باغهای سرسبز گردو و ... برخوردار بوده و هر بیننده‌ای را در بدو ورود محسور خود ساخته و مناظر زیبایی را که در رؤیای خود میتوانید تصور کنید شامل: درختان کهن، بزرگ و سربه فلک کشیده و جاده هایی که در زیر چتر سبز این درختان مانند بوم نقاشی محو میگردد به زیبایی هایی این منطقه دامن زده است.

مناظر و عکسهایی از روستا[ویرایش]

[[۱]]--- [[۲]]--- [[۳]]--- [[۴]]--- [[۵]]

[[۶]]--- [[۷]]--- [[۸]]--- [[۹]]--- [[۱۰]]

[[۱۱]]--- [[۱۲]]--- [[۱۳]]--- [[۱۴]]--- [[۱۵]]

مشاغل روستاییان[ویرایش]

روستاییان در بیشتر فصول به باغداری محصولاتی مانند گردو، بادام، میوه‌جات و کشاورزی مشغول می‌باشند.

منابع[ویرایش]

  1. «درگاه ملی آمار > سرشماری عمومی نفوس و مسکن > نتایج سرشماری > جمعیت به تفکیک تقسیمات کشوری سال 1395». www.amar.org.ir. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۳-۲۵.