اشترمل (تویسرکان)

مختصات: ۳۴°۲۸′۰۱″ شمالی ۴۸°۲۹′۴۸″ شرقی / ۳۴٫۴۶۶۹۴°شمالی ۴۸٫۴۹۶۶۷°شرقی / 34.46694; 48.49667
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
اُشترمل (دهکده جهانی مبل و منبت گُلریز)
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانهمدان
شهرستانتویسرکان
بخشبخش مرکزی
مردم
جمعیت۱۷۷۴ نفر (سرشماری ۹۵)
رشد جمعیتمهاجرت معکوس از شهر به روستا
کد آماری۲۰۷۳۶۲

اشترمل (تویسرکان)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان تویسرکان در استان همدان ایران است که سال ۱۳۹۸ بعنوان (( دهکده ی جهانی مبل و منبت گلریز انتخاب شد )). اشترمل در زبان لری به معنی گردن شتر است به مانند اشترینان یا اشترانکوه بروجرد که به معنی نان شتر و کوه شتر هستند.

مردم[ویرایش]

مردم این روستا مردم لر (lor) و لَک(lak) هستند و به زبان لری و لَکی سخن می گویند. توده مردم این روستا متشکل از سه ایل و طایفه: سوری ، ترکاشوند(ترکاشون) ، احمدوند(حَمیَن یا حمه وند) هستند و همچین از زیر مجموعه های کوچکی همچون نعمت زاده ، اسب زَر(اِسراد) که از زیر مجموعه طایفه احمدوند میتوان از آنها یاد کرد و در ادامه طایفه های کولیوند و کاروند(کوروند) و عادلی نژاد که زیر مجموعه ایل ترکاشوند هستند و طایفه های سوریفر و حسین‌دوست و دوله که نام خانوادگی خود را از (سوری) به این نام ها تغییر داده اند میتوان جزو زیر مجموعه ایل سوری قرار داد. [۱]

جمعیت[ویرایش]

این روستا در شهرستان تویسرکان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۷۴ نفر (۵۳۷ خانوار) بوده‌است.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Geomatics and Cartographic Research Centre, Carleton University. "Atlas of the Languages of Iran". iranatlas.net (به انگلیسی). Retrieved 2023-09-29.
  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.