کلم غنچه‌ای

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

کلم غنچه‌ای
رده‌بندی علمی
فرمانرو: گیاهان
دسته: گیاهان گلدار
رده: دولپه‌ای‌ها
راسته: کلم‌سانان[۱]
تیره: شب‌بویان[۲]
سرده: کلم‌ها[۳]
گونه: کلم[۴]

کَلَم غُنچه‌ای، کلم دکمه‌ای، کلم فندقی یا کلم بروکسل(به انگلیسی: Brussels sprout) یکی از انواع سبزیجات و از خانوادهٔ کلم است.

مشخصات[ویرایش]

این کلم گیاهی است از تیره چلیپائیان (Crucifrae) و از سرده کلم‌ها (Brassica) که ظاهر آن همانند کلم‌پیچ اما بسیار کوچکتر و به اندازهٔ یک گردو است. هر ساقهٔ کلم غنچه‌ای ده‌ها کلم به بار می‌آورد که کلم‌های کوچکترِ آن خوش‌خوراک‌تر و بزرگ‌ترها غالباً تلخ و بی‌مزه هستند. این کلم در مقایسه با انواع دیگر کلم مقاومت بیشتری در برابر سرما داشته، در هوای خنک محصولِ بهتری خواهد داشت.[۵]

خواص[ویرایش]

کلم غنچه‌ای دارای مقادیر بسیاری کلسیم، گوگرد، آرسنیک و یُد است که برای تقویت و رفع کم‌خونی سودمند است. گوگرد موجود در کلم غنچه‌ای از ترشحات چربی پوست که منجر به ریزش مو می‌شود جلوگیری می‌کند. مقادیر چشمگیر ویتامین سی و همچنین بتاکاروتن، اسید فولیک و آهن نیز در این سبزی یافت می‌شوند.

برداشت[ویرایش]

برداشتِ این نوع کلم تدریجی است. همه‌ی غنچه‌های این کلم در یک زمان برداشت نمیشوند. بلکه تنها آنهایی چیده میشوند که قطرشان ۲٫۵ تا ۵ سانتیمتر شده باشد.

جداکردن جوانه‌ها وبرگهای زرد گیاه باعث رشد آن به سوی بالا و زایش برگ‌های سبز تازه میشود. با این کار میتوان بازدهیِ گیاه را بالا برد.[۶]

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Brassicales
  2. Brassicaceae
  3. Brassica
  4. B.oleracea
  5. پورتال وزارت جهاد کشاورزی بایگانی‌شده در ۴ مارس ۲۰۱۶ توسط Wayback Machine، بازدید: فوریه ۲۰۱۲.
  6. «برداشت کلم بروکسل به روش اصولی و بازدهی بالا». فردین کشت. ۲۰۱۷-۰۷-۱۶. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۸-۰۳.