چشمه محمد رسول‌الله

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از چشمه محمد رسول الله)

چشمه محمد رسول‌الله نام یکی از جاذبه‌های دیدنی شهرستان اقلید در استان فارس می‌باشد. این چشمه که درضلع جنوب غربی و در کنار مزارع شهر اقلید واقع شده‌است در گذشته چشمه شکاب نیز نامیده می‌شده و اما احتمالا به دلیل توقف کاروان علی بن موسی الرضا در سفر به خراسان در این منطقه به چشمه محمد رسول‌الله مشهور گشته‌است. همچنین وجود چشمه سارهای چال باباشاه و کَشکوک و باغات وسیع گردو بر زیبایی این منطقه افزوده‌است. مصرف آب این چشمه در مزارع تولید سبزی،باعث شده است که این منطقه به قطب تولید سبزیجات پاک و اورگانیک مشهور گردد. بر بلندای تپه ی سنگی در جنوب چشمه، آثاری با حدود۱5۰۰ سال قدمت دیده می شود که در باور بومیان به سنگ دل دل (نام اسب علی بن ابی طالب ع )مشهور است و گرد آن آیین های فولکلور شبه مذهبی و بومی نیز شکل گرفته است. نام دل دل نیز به سفر علی بن موسی الرضا اشاره دارد زیرا مردم بومی در سال های پیش اعتقاد داشتند که این سفر توسط علی بن ابی طالب انجام شده است که پس از بررسی های تاریخی در دهه هشتاد این باور تغییر کرده است[۱] در حقیقت این آثار که به شکل چند مجموعه جوقن سنگی دیده می شود به رسم گبرنشین های دوران پیش از اسلام نشان از رهسازی و یا خاکسپاری اجساد مردگان بوده است. کتیبه پهلوی این تپه باستانی نیز قبل از هر گونه ثبت و تصویر برداری به روایت شاهدان در سال های دور در بهسازی های منطقه به طور ناخواسته توسط ادوات سنگین راه سازی کاملا نابود شده است.

[۲]

بر روی این تپه دریاچه مصنوعی با یک لنج قدیمی به چشم می خورد که کشتی نوح را به یاد انسان می آورد. این لنج پس از امضای تفاهم نامه خواهرخواندگی بین شهرداری اقلید و بندر گنگ در این محل مستقر شده است.

توسعه تفرجگاه[ویرایش]

در حال حاضر بزرگترین پارک ییلاقی منطقه شمال فارس در کنار این چشمه واقع شده‌است. همه روزه گردشگران زیادی از شهرستان ها و استان های همجوار از این پارک دیدن می نمایند. این منطقه پتانسیل بالایی در جهت تبدیل شدن به یک قطب گردشگری ملی را دارا می باشد. حضور در این منطقه ییلاقی در اواسط فصل بهار و تا اواخر تابستان پیشنهاد می گردد.


منابع[ویرایش]

  1. «معرفی اقلید، اداره آموزش و پرورش فارس». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱۶ ژوئن ۲۰۱۴.
  2. [://iranebozorg.com/article1767 «پایگاه خبری ایران بزرگ»] مقدار |نشانی= را بررسی کنید (کمک).