بازار کازرون

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مجموعه بازار کازرون
ناممجموعه بازار کازرون
کشورایران
استاناستان فارس
شهرستانکازرون
اطلاعات اثر
کاربریبازار
دیرینگیدوره قاجار
دورهٔ ساخت اثردوره قاجار

بازار کازرون حد فاصل میدان شهدا یا سر خیرات (میدان مرکزی شهر)، خیابان شهدای شمالی، خیابان ابواسحق، خیابان حضرتی و خیابان ابوذر است. بازار کازرون از دوره گذشته دارای رونق خاصی بوده و از بازارهای مهم ایران محسوب می‌شده است. اکنون نیز این بازار وسیع از رونق خوبی برخوردار است و قلب اقتصادی کازرون به شمار می‌رود . بازار بزرگ کازرون بزرگترين بازار مسقف استان فارس می باشد .

بازار کازرون دربرگیرنده راسته‌ها یا بازارهای کوچکی است که به صورت تخصصی فعالیت می‌کنند. بازار مسگرها، بازار شاه حمزه، بازار امام خمینی، بازار مخی (نخل)، بازار نمدمال‌ها و راسته طلافروشان، راسته لباس فروشان، راسته کفش فروشان از بازارهای زیر مجموعه بازار بزرگ کازرون است.

در متون قدیمی مربوط به قرون چهارم و پنجم نام محله بازار آمده است و بازار در سطح وسیع‌تری فعال بوده است. اگرچه بنای بخش‌های قدیمی بازار کازرون که اکنون رونق دارد مربوط به دوران قاجار است و به خاطر معماری تاریخی آن ثبت ملی شده است.

بازار کازرون دارای ورودی‌های متعددی است. سه ورودی بازار از میدان شهدا، چند ورودی از خیابان شهدای شمالی، یک ورودی از خیابان ابواسحق، یک ورودی از کنار مسجد بازار، یک ورودی از خیابان حضرتی، چند ورودی از خیابان ابوذر همگی مشتری‌یان را بازار می‌کشانند.

در کنار بازار مساجد متعددی است اما مسجد جامع بازار که بنای نخستین آن مربوط به قرن هفتم هجری است و از مساجد مهم کازرون محسوب می‌شود به همت بازاریان پابرجاست. حال و هوای دلپذیر بازار کازرون و وسعت آن می‌تواند فرد را یک روز تمام سرگرم کند. بازار بزرگ کازرون یکی از بزرگ ترین بازار های ایران به شمار می رود و همچنین قدیمی ترین بازار ایران است .

منابع[ویرایش]