تنگ رغز

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
تنگ رغز
جغرافیا
مختصات28°49′45″N 54°18′05″E / 28.82917°N 54.30139°E / 28.82917; 54.30139

Mapتنگ رغز یک تنگه آبی در دل در میان رشته کوه‌های زاگرس جنوبی است. رغز نام دره‌ای در بخش فسارود شهرستان داراب در استان فارس است[۱]این تنگه زیبا که درسالهای اخیر شناخته شده در فاصله ۲۵ کیلومتری شهر داراب و در بخش فسارود ودر مجاورت روستاهای گردشگری شمس‌آباد و حسن‌آباد واقع شده‌است این دره آبی زیبا از ۶۴ آبشار و ده‌ها حوضچه تشکیل شده‌است که چهارده آبشار آن بزرگ و قابل‌توجه است برخی از آبشارها توسط گروه‌های کوهنوردی واهالی محل نامگذاری شده‌اند.

آبشار نگین با ارتفاع ۱۶ متر آبشار بوم رنگ به ارتفاع ۷ متر آبشار مسعود به ارتفاع ۸ متر
آبشار فتح به ارتفاع ۸ متر آبشار حکمت به ارتفاع ۱۱ متر آبشار کبوتر به ارتفاع ۲۵ متر
آبشار دماغه به ارتفاع ۱۲ متر آبشار آذرخش به ارتفاع ۶۵ متر آبشار یادگار به ارتفاع ۴ متر

رغز به معنای راه بکر و لغزنده است. تنگ رغز که در میان بومیان به تنگ رودخیز نیز شناخته می‌شود، و معروف به عروس دره‌های ایران است. دره رغز به طول تقریبی ۴ کیلومتر در امتداد شمال به جنوب از سرچشمه رغز تا دره جنوبی، ۶۴ آبشار و حدود ۱۰۰ حوضچه طبیعی را در خود جای داده‌است. در حد واسط منطقه سرچشمه و دره جنوبی رغز، ده‌ها آبشار و آبگیر زیبا در شکل‌های مختلف وجود دارد که پیمایش آنها تنها با استفاده از وسایل فنی و دره‌نوردی امکان‌پذیر است.[۲]

از زیباترین و مشهورترین حوضچه‌های تنگ رغز حوضچه عشق است که عموم بازدیدکنندگان و کوهنوردان مدتی را در کنار آن که حوضچه ای به شکل قلب هست توقف کرده و فیلم و عکس می‌گیرند.

منابع[ویرایش]

تاریخچه مختصر داراب :تالیف محمدباقر مهاجر. داراب ۱۳۸۴

  1. «سنگ‌فرش تنگه رغز داراب». خبرگزاری صدا و سیما. ۱۱ خرداد ۱۳۹۷. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۹ اکتبر ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۲۰ مرداد ۱۳۹۷.
  2. «تنگ رغز، داراب». کویرها و بیابان‌های ایران. دریافت‌شده در ۲۰ مرداد ۱۳۹۷.