سس پنیرآبی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سس پنیرآبی
گونهسس سالاد یا دیپ
خاستگاهایالات متحده
مواد اصلیمایونز، خامه ترش، ماست، پنیر آبی، شیر، سرکه، پودر پیاز، شراب، زیره سبز، پودر سیر
انواعBlue cheese vinaigrette

سس پنیر آبی یک سس جانبی محبوب، سس سالاد و دیپ در ایالات متحده است. معمولاً از ترکیبی از پنیر آبی، سس مایونز و آب دوغ، خامه ترش یا ماست، شیر، سرکه، پودر پیاز و پودر سیر درست می‌شود. یک وینگرت پنیر آبی وجود دارد که از روغن سالاد، پنیر آبی، سرکه و گاهی چاشنی‌ها تشکیل شده‌است.

اکثر تولیدکنندگان و رستوران‌های اصلی سس سالاد در ایالات متحده نوعی سس پنیر آبی تولید می‌کنند. معمولاً به عنوان دیپ با بوفالو وینگز یا کرودیته (سبزیجات خام) سرو می‌شود.

مصارف آشپزی[ویرایش]

علاوه بر این که به عنوان سس سالاد استفاده می‌شود، سس پنیر آبی با تعدادی مواد مانند مرغ،[۱] بوقلمون، نان سیر،[۲] و ذرت به خوبی جفت می‌شود.[۳] می‌توان از آن به عنوان سس برای ساندویچ‌ها یا بسته‌بندی‌ها استفاده کرد[۳] یا در دیپ‌ها با مواد دیگری مانند پنیر خامه ای، خامه ترش،[۴] و سس تند ترکیب کرد.[۵]

ایمنی و ذخیره‌سازی[ویرایش]

جداسازی آب و روغن (ناپایداری امولسیون) یک مشکل بالقوه در سس پنیر آبی است.[۶] فساد میکروبی یک نگرانی برای هر نوع غذای فرآوری شده‌است. مطالعات نشان داده‌است که زیگوساکهارومیس بایلی و Lactobacillus fructivorans دو میکروارگانیسم رایج هستند که سس سالاد را خراب می‌کنند.[۷] Lactobacillus fructivorans یک بی هوازی اختیاری است که به اسید متحمل است و می‌تواند در مواد غذایی با پی اچ پایین مانند سس پنیر آبی زنده بماند.[نیازمند منبع]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "Blue Cheese Chicken Salad Sandwiches". Taste of Home.
  2. "Blue Cheese Garlic Bread". Taste of Home.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ "Corn on the Cobb Salad Wrap with Grilled Onion Blue Cheese Dressing". Food Network.
  4. "Chunky Blue Cheese Dip". Taste of Home.
  5. "Buffalo Chicken Dip". Food Network.
  6. Chiralt, A. "Food Emulsions" (PDF). Food Engineering. UNESCO, Encyclopedia of Life Support Systems. 2.
  7. Kurtzman, C. P.; Rogers, Ruth; Hesseltine, C. W. (1971). "Microbial Spoilage of Mayonnaise and Salad Dressings" (PDF). Applied Microbiology. 21 (5): 870–74. doi:10.1128/AEM.21.5.870-874.1971.