واشینگتن (ایالت)

مختصات: ۴۷°۳۰′شمالی ۱۲۰°۳۰′غربی / ۴۷٫۵°شمالی ۱۲۰٫۵°غربی / 47.5; -120.5
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از ایالت واشینگتن)
ایالت واشینگتن
Navy green flag with the circular Seal of Washington centered on it. A circular seal with the words "The Seal of the State of Washington, 1889" centered around it from top to bottom. In the center, a man with gray hair poses.
پرچم واشینگتن نشان رسمی ایالت واشینگتن
لقب(ها): ایالت همیشه سبز (غیررسمی)
The Evergreen State
سرود(های) ایالتی: ""واشینگتن خانهٔ من"
"Washington, My Home
"
Washington is located on the West Coast along the line that divides the United States from neighboring Canada. It runs entirely from east to east. It includes a small peninsula across a bay which is discontinuous with the rest of the state, along with a geographical oddity under British Columbia, Canada.
نقشه ایالت‌های آمریکا همراه برجسته‌بودن واشینگتن
زبان رسمیاز لحاظ قانونی هیچ زبانی
ولی عملاً انگلیسی
نام اهلیتواشینگتنی
پایتختاولمپیا
بزرگ‌ترین شهرسیاتل
بزرگ‌ترین کلانشهرمنطقه متروپلیتین سیاتل
منطقهرتبهٔ ۱۸
 - کل۱۸۴٬۸۲۷ کیلومتر مربع
 - پهنا۵۸۰ کیلومتر
 - طول۴۰۰ کیلومتر
 - % آب۶٫۶
 - عرض جغرافیایی۴۵° ۳۳′ N to مدار ۴۹ درجه شمالی
 - طول جغرافیایی۱۱۶° ۵۵′ غربی to ۱۲۴° ۴۶′ غربی
جمعیترتبهٔ ۱۳
 - کل۷٬۰۶۱٬۵۳۰ (آمار ۲۰۱۴)
 - تراکم۳۹٫۶ بر کیلومتر مربع
رتبهٔ ۲۵
بلندی
 - بالاترین نقطهکوه رینیر
۴٬۳۹۲ متر
 - میانگین۵۲۰ متر
 - پایین‌ترین نقطهاقیانوس آرام
۰ متر
پیش از استقلالسرزمین واشینگتن
پذیرش در اتحادیهنوامبر ۱۱، ۱۸۸۹ (چهل و دومین)
فرماندارجی اینسلی (دموکرات)
معاون فرماندارسیروس حبیب (دموکرات)
قوه مقننهState Legislature
 - مجلس علیاState Senate
 - مجلس سفلاHouse of Representatives
سناتورهای ایالات متحده آمریکاپتی موری (دموکرات)
ماریا کانتول (دموکرات)
هیئت مجلس ایالات متحده آمریکا۶ دموکرات
4 Republicans (فهرست)
منطقه زمانیمنطقه زمانی اقیانوس آرام: ساعت هماهنگ جهانی منطقه زمانی اقیانوس آرام/منطقه زمانی اقیانوس آرام
کوته‌نوشت‌هاWA، US-WA
وبگاهaccess.wa.gov
نشان‌های ایالت واشینگتن
نشان حیوانات و گیاهان
دوزیستقورباغه درختی آرام
پرنده(ها)سهره طلایی آمریکایی
ماهیقزل‌آلای رنگین‌کمان
گل(ها)Rhododendron
علفBluebunch wheatgrass
حشرهGreen Darner
پستاندار(ها)مارموت المپیک/نهنگ قاتل
درختکاج شوکران غربی
نشان بی‌جان
رقصSquare dance
خوراکسیب
سنگ قیمتیPetrified wood
شعار ملیAl-ki or Alki, "bye and bye" in Chinook Jargon (unofficial)[۱]
کشتی(ها)لیدی واشینگتن
خاکTokul
سرود(ها)Washington, My Home"
پارچه پشمی شطرنجیWashington state tartan
دیگرVegetable: Sweet onion
نشانگر(های) مسیر
نشانگر مسیر واشینگتن
فهرست نشان‌های ایالت‌های آمریکا

واشینگتن (انگلیسی: Washington; گوش دهیدi‎/ˈwɒʃɪŋtən/‎) ایالتی در غرب آمریکا می‌باشد. ایالتی در شمال غربی اقیانوس آرام، از شمال با استان بریتیش کلمبیا کانادا و از جنوب با ایالت اورگن و از شرق با ایالت آیداهو مرز دارد. پایتخت آن اولمپیا و شهرهای مهم آن سیاتل، واشینگتن و اسْپوکِین هستند.[۲] نام این ایالت از جرج واشینگتن نخستین رئیس‌جمهور آمریکا گرفته شده‌است. ایالت واشینگتن در سال ۱۸۸۹ به عنوان چهل و دومین ایالت آمریکا ثبت شد.

واشینگتن از نظر پهناوری رتبه ۱۸ و از نظر جمعیت ۱۳ را دارد. حدود ۶۰ درصد از جمعیت واشینگتن در منطقه متروپلیس سیاتل زندگی می‌کنند. پس از کالیفرنیا واشینگتن دومین ایالت از نظر جمعیت در ساحل غرب و غرب ایالات متحده می‌باشد. مرکز حمل و نقل، کسب و کار، و صنعت در منطقه پیوجت سائند در دریای سایلیش است، دریایی با ورودی از اقیانوس آرام متشکل از جزایر متعدد و خلیج از یخچال‌های طبیعی پوشیده شده‌است؛ و باقی ایالت از جنگل‌های انبوه و رشته کوهها در غرب تشکیل شده‌است.

تاریخ ایالت واشینگتن شامل هزاران سال از تاریخ بومیان آمریکا قبل از ورود اروپاییان و پس از آن ورود مربوط می‌شود؛ و شواهد باستانی نشان می‌دهد که شمال غربی اقیانوس آرام نخستین مکان‌هایی بوده که در آمریکا در آن زیست می‌شده؛ و انسان شناسان تخمین می‌زنند که ۱۲۵ قبیله با ۵۰ گویش متفاوت در این سرزمین وجود داشته‌است؛ و تا قبل از ورود اروپاییان در آنجا می‌زیستند؛ و نیز در ۱۸ مه ۱۹۸۰ در کوه سنت هلن آتش فشانی در ایالت واشینگتن رخ داد.

در سال ۲۰۱۲، این ایالت تولید ناخالص داخلی برابر با ۴۱۲٬۹۰۶ میلیارد دلار داشت، که قابل مقایسه با تولید ناخالص داخلی کشور اتریش (۳۹۴٬۴۵۴ میلیارد دلار) بود. واشینگتن در حساب مالیات نسبت به دیگر ایالات نظام پیشرفته‌ای ندارد. ایالت واشینگتن یکی از ۷ ایالتی است که برای درآمد اشخاص مالیات وضع نمی‌کند. همچنین این دولت از شرکت‌ها تجاری نیز مالیات جمع‌آوری نمی‌کند، ولی شرکت‌ها مسئول پرداخت دیگر عوارض مختلف دولتی هستند. در واشینگتن مالیات بر فروش ۶٫۵ درصد می‌باشد. معمولاً مالیات بر سیگار و مشروبات الکلی را خرج مدارس دولتی و آتش‌نشانی‌ها، پارک‌ها و غیره می‌کنند.

با توجه به سرشماری ایالات متحده در سال ۲۰۱۰ واشینگتن حدود ۶٬۷۲۴٬۵۴۰ نفر جمعیت داشت، که از سال ۲۰۱۰، ۱۴٫۱ درصد یعنی ۸۳۰٬۴۱۹ نفر افزایش داشته بود. در سرشماری سال ۲۰۱۰ جمعیت متروپلیتین سیاتل ۳٬۴۳۹٬۸۰۹ حدود نیمی از جمعیت واشینگتن را تشکیل می‌داد. در واشینگتن ۶٫۷ درصد زیر پنج سال سن، ۲۵٫۷ درصد از جمعیت زیر ۱۸ سال سن و ۱۱٫۲ نیز ۶۵ سال یا مسن‌تر بوده‌اند؛ و حدود ۵۰٫۲ درصد از جمعیت را زنان تشکیل می‌دادند. در سال ۲۰۰۸ دقیقاً ۲۶۷۶۹۴ عدد جرم گزارش شده بود که ۱۹۶ عدد از آن‌ها قتل بود.[۳]

پارک ملی المپیک، پارک ملی کوه رینیر، و پارک ملی کسکیدز شمالی در این ایالت قرار دارد.

نام[ویرایش]

سرزمین واشینگتن به افتخار نخستین رئیس‌جمهور ایالات متحده جرج واشینگتن نامگذاری شده. نام این سرزمین در اصل کلمبیا بوده که از رود کلمبیا در این سرزمین گرفته شده‌است.[۴][۵] ایالت واشینگتن تنها ایالتی است که نام یک رئیس‌جمهور را دارد.[۵][۵] اهالی ایالت واشینگتن و شمال غربی ایالات متحده به راحتی خود را اهل واشینگتن معرفی می‌کنند؛ ولی اهالی واشینگتن دی.سی خود را اهل واشینگتن دی. سی معرفی می‌کنند.

به کسی که اهل ایالت واشینگتن باشد، واشینگتنیِن (به انگلیسی: Washingtonian) گفته می‌شود.

جغرافیا[ویرایش]

جنوب شرقی واشینگتن

واشینگتن شمال غربی‌ترین ایالت آمریکا می‌باشد. واشینگتن از جنوب با ایالت اورگن هم‌مرز است. از شرق با ایالت آیداهو هم‌مرز است. مرز آن‌ها معمولاً با رودخانه اسنیک و کلیرواتر می‌باشد؛ و در غرب واشینگتن اقیانوس آرام می‌باشد.[۶]

واشینگتن در زمان جنگ داخلی آمریکا جزء اتحادیه بود ولی با این حال هرگز در جنگ شرکت نکرد. سمت غرب واشینگتن آب و هوای ساحلی، با درجه حرارت معتدل زمستان‌های مرطوب و تابستان‌های خشک را داراست.

چندین آبشار در واشینگتن موجود است که به سبب آتشفشان‌ها ارتفاع قابل توجهی دارد. از شمال تا جنوب کوه‌های آتشفشانی بسیاری همچون کوه رینیر و کوه سنت هلن وجود دارد؛ ولی کوه سنت هلن تنها کوهی است که در آن آتشفشان فعال است، حتی در سال ۱۹۸۰ نیز فوران کرده بود، با این حال همهٔ کوه‌ها احتمال فوران آتش فشان دارد.

بلندترین کوه واشینگتن کوه رینیر می‌باشد، که در ۸۰ کیلومتری (۵۰ مایلی) جنوب سیاتل، واشینگتن واقع شده‌است، که از مرکز شهر سیاتل نیز می‌شود آن را مشاهده کرد.[۷] ارتفاع کوه رینیر ۴۳۹۲ متر (۱۴۴۱۱ پا) از سطح دریا می‌باشد،[۸] با توجه به نزدیکی آن به شهر سیاتل خطرناک‌ترین آتش فشان در واشینگتن و قاره آمریکا ممکن است رخ دهد.

تاریخچه[ویرایش]

تاریخ ایالت واشینگتن شامل هزاران سال از تاریخ بومیان آمریکا قبل از ورود اروپاییان و پس از آن ورود مربوط می‌شود. این منطقه در بین سالهای ۱۸۴۸ تا ۱۸۵۳ جزئی از خاک اورگن بوده‌است؛ و پس از آن از اورگان جدا شده و تبدیل به سرزمین واشینگتن گردید؛ و در سال ۱۸۸۹ دولت واشینگتن به عنوان چهل و دومین ایالت به اتحادیه آمریکا پیوست.

فوران آتشفشان در ۱۸ مه ۱۹۸۰

قبل تاریخ[ویرایش]

شواهد باستانی نشان می‌دهد که شمال غربی اقیانوس آرام نخستین مکان‌هایی بوده که در آمریکا در آن زیست می‌شده. استخوان‌های جانوران و انسان‌ها به ۱۳۰۰۰ سال پیش قدمت دارند، در سرتاسر واشینگتن و شبه‌جزیره المپیک شواهدی وجود دارد که نمایانگر زیست در ۹۰۰۰ سال پیش از میلاد است.[۹]

انسان شناسان تخمین می‌زنند که ۱۲۵ قبیله با ۵۰ گویش متفاوت در این سرزمین وجود داشته‌است؛ و تا قبل از ورود اروپاییان در آنجا می‌زیستند. در سر تا سر پیوجت ساوند قبیل زیادی می‌زیستند زیرا منابع طبیعی فراوانی یافت می‌شود مانند ماهی آزاد، ماهی هالیبوت، حلزون و نهنگ. بومیان از درخت سرو برای خود خانه و کانو می‌ساختند؛ و نیز از پوست درخت سدر لباس برای خود می‌ساختند. این قبایل از طریق شکار فصلی جان سالم به در می‌بردند.[۱۰]

فوران کوه سنت هلن[ویرایش]

در ۱۸ مه ۱۹۸۰ در کوه سنت هلن آتش فشانی در ایالت واشینگتن رخ داد. این فوران با ۵ درجه فوران کرد.[۱۱] فوران در طی ۲ ماه بود که با زمین لرزه و بخار همراه بود، و ماگما نیز با فشار به بیرون می‌آمد. زلزله در ساعت ۹. ۳۲ دقیقه و ثانیه ۱۷ به وقت اقیانوس آرام به وقوع پیوست، و تاکنون بزرگترین زمین لغزه‌ای است که در واشینگتن رخ داده‌است. در این واقعه سنگ‌های مذاب و و بخار و سنگ همراه بوده‌است؛ و مقدار زیادی گدازه نیز استخراج می‌شود.

جمعیت[ویرایش]

جمعیت‌ها
سرشماری جمعیت ٪±
۱۸۵۰۱٬۲۰۱
۱۸۶۰۱۱٬۵۹۴۸۶۵٫۴%
۱۸۷۰۲۳٬۹۵۵۱۰۶٫۶%
۱۸۸۰۷۵٬۱۱۶۲۱۳٫۶%
۱۸۹۰۳۵۷٬۲۳۲۳۷۵٫۶%
۱۹۰۰۵۱۸٬۱۰۳۴۵٫۰%
۱۹۱۰۱٬۱۴۱٬۹۹۰۱۲۰٫۴%
۱۹۲۰۱٬۳۵۶٬۶۲۱۱۸٫۸%
۱۹۳۰۱٬۵۶۳٬۳۹۶۱۵٫۲%
۱۹۴۰۱٬۷۳۶٬۱۹۱۱۱٫۱%
۱۹۵۰۲٬۳۷۸٬۹۶۳۳۷٫۰%
۱۹۶۰۲٬۸۵۳٬۲۱۴۱۹٫۹%
۱۹۷۰۳٬۴۰۹٬۱۶۹۱۹٫۵%
۱۹۸۰۴٬۱۳۲٬۱۵۶۲۱٫۲%
۱۹۹۰۴٬۸۶۶٬۶۹۲۱۷٫۸%
۲۰۰۰۵٬۸۹۴٬۱۲۱۲۱٫۱%
۲۰۱۰۶٬۷۲۴٬۵۴۰۱۴٫۱%
تخمین برای ۲۰۱۵۷۱۷۰۳۵۱[۱۲][۱۳][۱۴][۱۵]۶٫۶%
منبع: ۱۹۱۰–۲۰۱۰[۱۶]

در آمارگیری ۱ ژولای ۲۰۱۴ تخمین زده شده در ایالت واشینگتن ۷٬۰۶۱٬۵۳۰ نفر جمعیت دارد.[۱۲]

با توجه به سرشماری ایالات متحده در سال ۲۰۱۰ واشینگتن حدود ۶۷۲۴۵۴۰ نفر جمعیت داشت، که از سال ۲۰۱۰، ۱۴٫۱ درصد یعنی ۸۳۰٬۴۱۹ نفر افزایش داشته بود.[۱۳] این رشد شامل افزایش طبیعی ۳۸۰۴۰۰، و افزایش جمعیت بر اثر مهاجرت ۴۵۰۰۱۹ نفر بوده‌است. واشینگتن از نظر جمعیت پس از اورگن و آیداهو رتبه نخست را در منطقه شمال غربی اقیانوس آرام را دارد. در سال ۱۹۸۰ اداره آمار، جمعت واشینگتن را ۹۰ درصد سفیدپوست غیر اسپانیایی گزارش داده‌است.[۱۷]

در سال ۲۰۱۱، ۴۴٫۳ درصد از جمعیت واشینگتن کمتر از ۱ سال اقلیت‌ها سن داشته‌ند.[۱۸]

در سرشماری سال ۲۰۱۰ جمعیت متروپلیتین سیاتل ۳٬۴۳۹٬۸۰۹ حدود نیمی از جمعیت واشینگتن را تشکیل می‌داد.[۱۹]

در واشینگتن ۶٫۷ درصد زیر پنج سال سن، ۲۵٫۷ درصد از جمعیت زیر ۱۸ سال سن و ۱۱٫۲ نیز ۶۵ سال یا مسن‌تر بوده‌اند؛ و حدود ۵۰٫۲ درصد از جمعیت را زنان تشکیل می‌دادند.

نژادهای اصلی در ایالت واشینگتن که در سرشماری تعیین شده از این قرار است:[۲۰]

جمعیت نژادی[ویرایش]

بر اساس سرشماری ایالات متحده در سال ۲۰۱۰، ترکیب قومی نژادی چنین بود:[۱۳][۲۱]

جمعیت قابل توجهی نیز هیسپانیک یا لاتین دارد که ۱۱٫۲٪ از جمعیت را در برمی‌گیرد.

جدول نژادهای ایالت واشینگتن
ترکیب نژادی ۱۹۹۰[۱۷] ۲۰۰۰[۲۲] ۲۰۱۰[۲۳]
سفید ۸۸٫۵٪ ۸۱٫۸٪ ۷۷٫۳٪
آسیایی ۴٫۳٪ ۵٫۵٪ ۷٫۲٪
سیاه ۳٫۱٪ ۳٫۲٪ ۳٫۶٪
سرخ‌پوست ۱٫۷٪ ۱٫۶٪ ۱٫۵٪
هاوایی و اهالی
اقیانوس آرام
- ۰٫۴٪ ۰٫۶٪
نژادهای دیگر ۲٫۴٪ ۳٫۹٪ ۵٫۲٪
نژادهای مخلوط - ۳٫۶٪ ۴٫۷٪

اقتصاد[ویرایش]

در سال ۲۰۱۲، این ایالت تولید ناخالص داخلی برابر با ۴۱۲٬۹۰۶ میلیارد دلار داشت، که قابل مقایسه با تولید ناخالص داخلی کشور اتریش (۳۹۴٬۴۵۴ میلیارد دلار) بود.[۲۴]

مقایسهٔ تولید ناخالص داخلی ایالت‌های آمریکا با کشورهای دیگر در سال ۲۰۱۲. ایالت واشینگتن در این سال تولید ناخالصی اش قابل مقایسه با کشور اتریش بوده‌است.

در سال ۲۰۰۹ تولید ناخالصی ایالت واشینگتن ۳۳۶٫۳ میلیارد دلار که مساوی با چهاردهمین کشور در جهان بود[۲۵] و در آگوست سال ۲۰۱۳ نرخ بیکاری در این ایالت ۷ درصد بوده‌است.[۲۶]

مالیات[ویرایش]

ساختمان مرکزی استارباکی در سیاتل بزرگترین شهر واشینگتن

واشینگتن در حساب مالیات نسبت به دیگر ایالات نظام پیشرفته‌ای ندارد.[۲۷] ایالت واشینگتن یکی از ۷ ایالتی است که برای درآمد اشخاص مالیات وضع نمی‌کند. همچنین این دولت از شرکت‌ها تجاری نیز مالیات جمع‌آوری نمی‌کند، ولی شرکت‌ها مسئول پرداخت دیگر عوارض مختلف دولتی هستند.

در واشینگتن مالیات بر فروش ۶٫۵ درصد می‌باشد؛ و در آوریل ۲۰۱۰ نرخ مالیات بر فروش به ۹٫۵ درصد در سیاتل و سایر شهرستان‌ها رسید.[۲۸] این مالیات برای خدمات به ایالت حاصل می‌شود.[۲۹] بسیاری از غذاها از مالیات معاف هستند ولی با این حال مکمل‌های غذایی و نوشابه‌ها شامل مالیات هستند. نرخ مالیات بر خرید و فروش توسط مصرف‌کنندگان بسته به قوانین محلی بین ۸ و ۹ درصد متغیر می‌باشد.[۳۰]

معمولاً مالیات بر سیگار مشروبات الکلی را خرج مدارس دولتی و آتش‌نشانی‌ها پارک‌ها و غیره می‌کنند.

شراب واشینگتن[ویرایش]

مجموعه‌ای از شراب‌های واشینگتن

شراب واشینگتن به شراب‌های گفته می‌شود که از انگورهای ایالت واشینگتن گرفته می‌شود. ایالت واشینگتن در تولید شراب در ایالات متحده پس از کالیفرنیا رتبه دوم را دارد.[۳۱] تا سال ۲۰۱۱ در ایالت بیش از ۴۳۰۰۰ هکتار (۱۷۰ کیلومترمربع) تاکستان با برداشت بیش از ۱۴۲۰۰۰ تن انگور به ۴۲ کشور جهان با بیش از ۸۵۰ شراب‌خانه، شراب صادر می‌شد. در حالی که بسیاری از فعالیت‌ها در نیمهٔ غربی ایالت انجام می‌شود ولی ۹۹٫۹ درصد از شراب‌گیری‌ها در نیمه شرقی ایالت انجام می‌شود.[۳۲]

حمل و نقل[ویرایش]

واشینگتن دارای یک سیستم بزرگراه ایالتی می‌باشد، که معروف به مسیر ایالتی است.[۳۳] و همچنین دارای یک سیستم گسترده کشتی‌رانی می‌باشد که رتبه نخست را در آمریکا و رتبه سوم را در جهان دارد. ۱۴۰ فرودگاه در واشینگتن وجود دارد، که ۱۶ فرودگاه دولتی هستند. فرودگاه بین‌المللی سیاتل-تاکوما (Sea-Tac) یکی از بزرگترین فرودگاه‌های واشینگتن می‌باشد.[۳۴] فرودگاه صحرایی بویینگ یکی از شلوغ‌ترین فرودگاه‌های سیاتل می‌باشد.[۳۵]

محیط زیست[ویرایش]

دولت و سیاست[ویرایش]

رئیس قوه مجریه ایالت واشینگتن فرماندار است و هر رأی‌گیری برای دوره ۴ ساله انتخاب می‌شود. مقامات کنونی ایالت واشینگتن:

در ایالت واشینگتن، قوه مقننه ایالت واشینگتن قوه‌ای دومجلسی است. قوه مقننه ایالت واشینگتن متشکل از مجلس نمایندگان و مجلس سنا می‌باشد. ایالت واشینگتن به ۴۹ حوزه‌های انتخابیه با جمعیت مساوی تقسیم شده‌است و هر منطقه دو نماینده برای مجلس نمایندگان و یک نماینده برای سنا انتخاب می‌کند.

دیوان عالی ایالت واشینگتن دارای ۹ قاضی است و به عنوان قوهٔ قضاییه ایالت انجام وظیفه می‌کنند.

آموزش و پرورش[ویرایش]

بهداشت[ویرایش]

ورزش حرفه‌ای[ویرایش]

دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی[ویرایش]

آزمایشگاه ملی شمالغربی پاسیفیک در این ایالت قرار دارد. از دانشگاه‌های مشهور این ایالت می‌توان به موسسات زیر اشاره کرد:

شهر سیاتل، واشینگتن و برج سوزن فضایی مشهور آن.

نگارخانه[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "State Symbols". Washington State Legislature. Retrieved 11 July 2014.
  2. «وبگاه قو مقننه».
  3. Christopher Effgen (2001-09-11). "Washington Crime Rates 1960 - 2011". Disastercenter.com. Retrieved 2013-03-08.
  4. "City of Longview History". City of Longview, WA. Archived from the original on 20 January 2014. Retrieved April 17, 2014.
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ ۵٫۲ "Settlers met at Cowlitz Landing and discussed the establishment of a new territory north of the Columbia River". Washington History – Territorial Timeline. Washington Secretary of State. Retrieved February 26, 2010.
  6. "Washington State Constitution – Article XXIV – Boundaries". Washington State Legislature. Retrieved April 17, 2014.
  7. "Elevations and Distances in the United States – Highest and Lowest Elevations". U.S. Geological Survey. April 29, 2005. Archived from the original on 9 November 2013. Retrieved April 17, 2014.
  8. "Volcano Hazards Program – Mount Rainier Hazards". U.S. Geological Survey. December 17, 2012. Retrieved April 17, 2014.
  9. Collier, Donald, Alfred Hudson, and Arlo Ford.. "Archaeology of the Upper Columbia Region". Seattle: University of Washington Press, 1942.
  10. Armitage, Susan. "Tied to Other Lives: Women in Pacific Northwest History." Women in Pacific Northwest History. Ed. Karen J. Blair. Seattle: University of Washington Press, 1998.
  11. Fisher, R.V.; Heiken, G.; Hulen, J. (1998). Volcanoes:Crucibles of Change. Princeton University Press. p. 294. Retrieved 2015-02-08.
  12. ۱۲٫۰ ۱۲٫۱ "Table 1. Annual Estimates of the Resident Population for the United States, Regions, States, and Puerto Rico: April 1, 2010 to July 1, 2014". U.S. Census Bureau. December 26, 2014. Archived from the original (CSV) on 3 February 2012. Retrieved December 26, 2014.
  13. ۱۳٫۰ ۱۳٫۱ ۱۳٫۲ "Washington". State & County QuickFacts. U.S. Census Bureau. Archived from the original on 17 February 2016. Retrieved May 11, 2012.
  14. "Table 62. Washington - Race and Hispanic Origin: 1850 to 1990" (PDF). United States Census Bureau. Archived from the original (PDF) on 20 January 2013. Retrieved October 13, 2012.
  15. Washington was not yet a legally recognized territory in 1850. This figure is derived from areas that later became Washington Territory. "Washington". Guide to State and Local Census Geography. United States Census Bureau. 2010. Archived from the original on 23 May 2013. Retrieved October 13, 2012.
  16. "Resident Population Data – 2010 Census". United States Census Bureau. Archived from the original on December 20, 2012. Retrieved December 22, 2012.
  17. ۱۷٫۰ ۱۷٫۱ Gibson, Campbell; Jung, Kay. "Historical Census Statistics on Population Totals By Race, 1790 to 1990, and By Hispanic Origin, 1970 to 1990, For The United States, Regions, Divisions, and States". United States Census Bureau. Archived from the original on 22 June 2013. Retrieved April 17, 2012.
  18. Exner, Rich (June 3, 2012). "Americans under age 1 now mostly minorities, but not in Ohio: Statistical Snapshot". The Plain Dealer. Cleveland.
  19. "Population and Housing Occupancy Status: 2010 – United States – Metropolitan Statistical Area; and for Puerto Rico 2010 Census National Summary File of Redistricting Data". U.S. Census Bureau.
  20. American FactFinder, United States Census Bureau. "2007–2009 American Community Survey 3-Year Estimates". Factfinder.census.gov. Archived from the original on 11 February 2020. Retrieved November 2, 2011.
  21. http://factfinder2.census.gov/faces/tableservices/jsf/pages/productview.xhtml?pid=DEC_10_SF1_QTP10&prodType=table
  22. "All Cities in Washington – Census 2000". US Census Data provided by CensusViewer.com. 2010. Retrieved April 18, 2014.[پیوند مرده]
  23. "2010 Census Data". United States Census Bureau. 2010. Retrieved April 18, 2014.
  24. بر طبق آمار ۲۰۰۷ صندوق بین‌المللی پول که در جداول قیاس زیر ارائه گردیده‌اند:

    Wikipedia contributors, "Comparison between U.S. states and countries nominal GDP," Wikipedia, The Free Encyclopedia, http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_between_U.S._states_and_countries_nominal_GDP (accessed September 5, 2008).

  25. "www.bea.gov/regional/gsp/". Archived from the original on 16 September 2008. Retrieved 15 June 2015.
  26. «Unemployment in the U.S. - Google Public Data Explorer». www.google.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۱-۲۷.
  27. "Washington State & Local Taxes in 2015". Institute on Taxation and Economic Policy. Retrieved 2015-04-18.
  28. "Local Sales and Use Tax Rates by City/County" (PDF). Washington State Department of Revenue. Archived from the original (PDF) on 20 March 2010. Retrieved 2010-03-22.
  29. "Collection of Retail Sales Tax". Washington State Department of Revenue. Archived from the original on 15 October 2007. Retrieved 2007-10-06.
  30. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۹ آوریل ۲۰۰۷. دریافت‌شده در ۱۵ ژوئن ۲۰۱۵.
  31. A. Domine (ed) Wine pg 798-800 Ullmann Publishing 2008 ISBN 978-3-8331-4611-4
  32. https://en.wikipedia.org/wiki/Special:BookSources/0198609906
  33. "WSDOT Washington State Ferries Our Fleet". Archived from the original on 20 April 2014. Retrieved April 19, 2014.
  34. "Seattle-Tacoma International Airport". Retrieved April 19, 2014.
  35. "King County International Airport/Boeing Field". Retrieved April 19, 2014.