مهندسی هوافضا: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲: خط ۲:
[[تصویر:X-29 in Banked Flight.jpg|left|thumb|250px|هواپیمای بال روبه جلوی X-29 [[ناسا]] که برای آزمایش‌های هوافضایی بکار می‌رود]]
[[تصویر:X-29 in Banked Flight.jpg|left|thumb|250px|هواپیمای بال روبه جلوی X-29 [[ناسا]] که برای آزمایش‌های هوافضایی بکار می‌رود]]


'''مهندسی هوا فضا'''، شاخه‌ای ست از [[مهندسی]] که با [[هواپیما]]، [[فضاپیما]]، و مسائل و موضوعات وابسته به آن‌ها سر وکار دارد. اغلب اوقات، از آن به عنوان [[مهندسی هوانوردی]] یاد می‌شود، خصوصا، زمانی که فقط به هواپیما اشاره ‌شود، و وقتی که فضاپیما مورد نظراست، به آن [[مهندسی فضانوردی]] گفته می‌شود.
'''مهندسی هوا فضا'''، شاخه‌ای است از [[مهندسی]] که با طراحی [[هواپیما]]، [[فضاپیما]]، و مسائل و موضوعات وابسته به آن‌ها سر وکار دارد. اغلب اوقات، از آن به عنوان [[مهندسی هوانوردی]] یاد می‌شود، خصوصا، زمانی که فقط به هواپیما اشاره ‌شود، و وقتی که فضاپیما مورد نظراست، به آن [[مهندسی فضانوردی]] گفته می‌شود.


مهندسی هوافضا یکی از پیشروترین زمینه‌های پژوهشی است و بودجه‌های کلان نظامی و غیرنظامی که صرف این رشته می‌شود زمینه‌های پیشرفت و جهش در دیگر رشته‌های دانش و مهندسی را فراهم ساخته است.
مهندسی هوافضا یکی از پیشروترین زمینه‌های پژوهشی است و بودجه‌های کلان نظامی و غیرنظامی که صرف این رشته می‌شود زمینه‌های پیشرفت و جهش در دیگر رشته‌های دانش و مهندسی را فراهم ساخته است.


مهندسی هوافضا دانشی [[راهبرد|راهبردی]] است که در آن از دانشهای دیگر مانند [[متالورژی]]، [[علم رایانه | علوم رایانه]] و [[الکترونیک]] بهره گیری می‌شود.
مهندسی هوافضا دانشی [[راهبرد|راهبردی]] است که در آن از دانشهای دیگر مانند [[متالورژی]]، [[علم رایانه | علوم رایانه]] و [[الکترونیک]] بهره‌گیری می‌شود.


== رشته هوافضا در دانشگاه ==
== رشته هوافضا در دانشگاه ==
هدف رشته دانشگاهی مهندسی هوافضا تربیت کارشناسانی است که نیروی انسانی مورد نیاز برای طراحی، پژوهش و ساخت در صنایع گوناگون هوافضایی را فراهم سازند. این رشته به رشته [[مهندسی مکانیک]] بسیار شبیه می باشد و تعداد زیادی از واحدهای تخصصی این دو رشته مشترک می باشد، در بعضی دانشگاههای دنیا دانشکده مهندسی مکانیک و هوافضا به عنوان یک دانشکده مستقل وجود دارد.
هدف رشته دانشگاهی مهندسی هوافضا تربیت کارشناسانی است که نیروی انسانی مورد نیاز برای طراحی، پژوهش و ساخت در صنایع گوناگون هوافضایی را فراهم سازند. رشته دانشگاهی هوافضا خویشاوندی زیادی با تمامی گرایشهای [[مهندسی مکانیک]] دارد به این جهت دارای شماری درس‌های مشترک با گرایشهای مهندسی مکانیک مثل [[مکانیک جامدات]] و [[مکانیک شاره‌ها]] است. در بعضی دانشگاه‌ها، دانشکده مهندسی مکانیک و هوافضا به عنوان یک دانشکده مستقل وجود دارد.


پایه بیشتر درس‌های این رشته بر [[ریاضی]] است، مانند [[دینامیک سیالات]] برای آئرودینامیک یا معادلات حرکت برای دینامیک پرواز. با این‌همه، اجزاء تجربی بسیاری نیز در این رشته وجود دارد. از نظر تاریخی، این اجزا تجربی از آزمایش مدلهای کوچک و نمونه اولیه، در [[تونل باد]] و یا در فضای باز منشا گرفته‌اند. پیشرفت‌های صنعت رایانه این امکان را به وجود آورده که از [[دینامیک محاسباتی سیالات]]، و [[شبیه سازی]] رفتار سیال، بتوان برای کاهش هزینه و زمان صرف شده در آزمایش تونل باد استفاده کرد.
در ایران رشته مهندسی هوافضا در دوره [[کارشناسی]] در [[دانشگاه صنعتی امیرکبیر]] ([[پلی تکنیک تهران]]) ، [[دانشگاه صنعتی شریف]] ، [[دانشگاه صنعتی مالک اشتر]] ، [[دانشگاه ستاری]] و [[دانشگاه آزاد اسلامی]] واحد علوم و تحقیقات تدریس می شود و حال حاضر در مقطع [[کارشناسی ارشد]] و [[دکترا]] این رشته به چهار گرایش [[آیرودینامیک]] ، [[پیشرانش]] (جلوبرنده‌)، [[مکانیک پرواز]] و [[سازه|سازه‌های]] هوافضایی تقسیم می شود.

در ایران، رشته مهندسی هوافضا در دوره [[کارشناسی]] در [[دانشگاه صنعتی امیرکبیر]] ([[پلی تکنیک تهران]]) ، [[دانشگاه صنعتی شریف]] ، [[دانشگاه صنعتی مالک اشتر]] ، [[دانشگاه ستاری]] و [[دانشگاه آزاد اسلامی]] واحد علوم و تحقیقات آموزش داده می‌شود. در حال حاضر در مقطع [[کارشناسی ارشد]] و [[دکترا]] این رشته به چهار گرایش [[آیرودینامیک]]، [[پیشرانش]] (جلوبرنده‌)، [[مکانیک پرواز]] و [[سازه|سازه‌های]] هوافضایی تقسیم می‌شود.


=== آیرودینامیک ===
=== آیرودینامیک ===
خط ۱۹: خط ۲۱:


=== پیشرانه ها ===
=== پیشرانه ها ===
دانش پیشرانه‌ها به مطالعه و بررسی سامانه‌های [[جلوبرنده]]، اعمّ از موتورهای هوازی و غيرهوازی مي‌پردازد. موتورهای هوازی شامل موتورهای پيستونی و چرخپره‌ای (توربینی) است كه از هوا به عنوان اكسيدكننده استفاده نموده و سوخت را با خود حمل می‌كنند. اما موتورهای غيرهوازی مانند موتور موشک‌ها و فضاپيماها است كه سوخت و اكسيدكننده را با خود حمل می‌كنند. در اين دانش نحوۀ توليد نيروی رانش و همچنین ساختار كلی انواع موتورهای هوافضایی بررسی و مورد تجزيه و تحليل قرار می‌گيرد.
دانش پیشرانه‌ها به مطالعه و بررسی سامانه‌های [[جلوبرنده]]، اعمّ از موتورهای هوازی و غيرهوازی می‌پردازد. موتورهای هوازی شامل موتورهای پيستونی و چرخپره‌ای (توربینی) است كه از هوا به عنوان اكسيدكننده استفاده نموده و سوخت را با خود حمل می‌كنند. اما موتورهای غيرهوازی مانند موتور موشک‌ها و فضاپيماها است كه سوخت و اكسيدكننده را با خود حمل می‌كنند. در اين دانش نحوۀ توليد نيروی رانش و همچنین ساختار كلی انواع موتورهای هوافضایی بررسی و مورد تجزيه و تحليل قرار می‌گيرد.


=== مکانیک پرواز ===
=== مکانیک پرواز ===
مکانیک پرواز به مطالعه و بررسی رفتار و حرکات با بهره گیری از داده‌های هواپویشی، هندسی و وزنی می‌پردازد و در واقع علم مکانیک پرواز از عملکرد تشکیل می‌شود و عملکرد به بررسی برد، مسافت نشست و برخاست، مداومت پروازی در سرعت‌های گوناگون و پایداری و کنترل وسایل پرنده می‌پردازد
مکانیک پرواز با بهره‌گیری از داده‌های هواپویشی، هندسی و وزنی به مطالعه و بررسی رفتار و حرکات هواپیما می‌پردازد. در واقع علم مکانیک پرواز از عملکرد تشکیل می‌شود و عملکرد به بررسی برد، مسافت نشست و برخاست، مداومت پروازی در سرعت‌های گوناگون و پایداری و کنترل وسایل پرنده می‌پردازد.


=== سازه‌های هوافضایی ===
=== سازه‌های هوافضایی ===
سازه‌های هوافضایی به مطالعه و بررسی سازه‌های هواپیما و دیگر هوا/فضاگردها می‌پردازد و هدف آن طراحی سازه‌هایی است که علاوه بر استواری کافی در برابر بارهای آیرودینامیکی و دیگر بارهای [[استاتیک|استاتیکی]] وارد بر وسایل پرنده، کمترین وزن ممکن را نیز داشته باشند.
سازه‌های هوافضایی به مطالعه و بررسی سازه‌های هواپیما و دیگر هوا-فضاگردها می‌پردازد. هدف آن طراحی سازه‌هایی است که علاوه بر استواری کافی در برابر بارهای آیرودینامیکی و دیگر بارهای [[استاتیک|استاتیکی]] وارد بر وسایل پرنده، کمترین وزن ممکن را نیز داشته باشند.

رشته دانشگاهی هوافضا خویشاوندی زیادی با تمامی گرایشهای [[مهندسی مکانیک]] دارد به این جهت دارای شماری درس‌های مشترک با گرایشهای مهندسی مکانیک مثل [[مکانیک جامدات]] و [[مکانیک شاره‌ها]] است .

پایه بیشتر این درس‌ها بر [[ریاضی]] است، مانند [[دینامیک سیالات]] برای آئرودینامیک یا معادلات حرکت برای دینامیک پرواز. با این‌همه، اجزاء تجربی بسیاری نیز در این رشته وجود دارد. از نظر تاریخی، این اجزا تجربی از آزمایش مدلهای کوچک و نمونه اولیه، در [[تونل باد]] و یا در فضای باز منشا گرفته است. پیشرفت‌های رایانه ما را قادر ساخته از [[دینامیک محاسباتی سیالات]]، و [[شبیه سازی]] رفتار سیال، برای کاهش هزینه و زمان صرف شده در آزمایش تونل باد استفاده کنیم.


== پیوند های بیرونی ==
== پیوند های بیرونی ==

نسخهٔ ‏۲۴ ژانویهٔ ۲۰۰۸، ساعت ۰۱:۳۲

هواپیمای بال روبه جلوی X-29 ناسا که برای آزمایش‌های هوافضایی بکار می‌رود

مهندسی هوا فضا، شاخه‌ای است از مهندسی که با طراحی هواپیما، فضاپیما، و مسائل و موضوعات وابسته به آن‌ها سر وکار دارد. اغلب اوقات، از آن به عنوان مهندسی هوانوردی یاد می‌شود، خصوصا، زمانی که فقط به هواپیما اشاره ‌شود، و وقتی که فضاپیما مورد نظراست، به آن مهندسی فضانوردی گفته می‌شود.

مهندسی هوافضا یکی از پیشروترین زمینه‌های پژوهشی است و بودجه‌های کلان نظامی و غیرنظامی که صرف این رشته می‌شود زمینه‌های پیشرفت و جهش در دیگر رشته‌های دانش و مهندسی را فراهم ساخته است.

مهندسی هوافضا دانشی راهبردی است که در آن از دانشهای دیگر مانند متالورژی، علوم رایانه و الکترونیک بهره‌گیری می‌شود.

رشته هوافضا در دانشگاه

هدف رشته دانشگاهی مهندسی هوافضا تربیت کارشناسانی است که نیروی انسانی مورد نیاز برای طراحی، پژوهش و ساخت در صنایع گوناگون هوافضایی را فراهم سازند. رشته دانشگاهی هوافضا خویشاوندی زیادی با تمامی گرایشهای مهندسی مکانیک دارد به این جهت دارای شماری درس‌های مشترک با گرایشهای مهندسی مکانیک مثل مکانیک جامدات و مکانیک شاره‌ها است. در بعضی دانشگاه‌ها، دانشکده مهندسی مکانیک و هوافضا به عنوان یک دانشکده مستقل وجود دارد.

پایه بیشتر درس‌های این رشته بر ریاضی است، مانند دینامیک سیالات برای آئرودینامیک یا معادلات حرکت برای دینامیک پرواز. با این‌همه، اجزاء تجربی بسیاری نیز در این رشته وجود دارد. از نظر تاریخی، این اجزا تجربی از آزمایش مدلهای کوچک و نمونه اولیه، در تونل باد و یا در فضای باز منشا گرفته‌اند. پیشرفت‌های صنعت رایانه این امکان را به وجود آورده که از دینامیک محاسباتی سیالات، و شبیه سازی رفتار سیال، بتوان برای کاهش هزینه و زمان صرف شده در آزمایش تونل باد استفاده کرد.

در ایران، رشته مهندسی هوافضا در دوره کارشناسی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران) ، دانشگاه صنعتی شریف ، دانشگاه صنعتی مالک اشتر ، دانشگاه ستاری و دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات آموزش داده می‌شود. در حال حاضر در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا این رشته به چهار گرایش آیرودینامیک، پیشرانش (جلوبرنده‌)، مکانیک پرواز و سازه‌های هوافضایی تقسیم می‌شود.

آیرودینامیک

هواپیمای ترابری روسی آنتونوف آن-۲۲۵، بزرگترین هواپیمای جهان

آیرودینامیک به مطالعه و بررسی جریان هوا در اطراف جسم پرنده و محاسبه نیروها و گشتاورهای ناشی از آن بر روی جسم می‌پردازد.

پیشرانه ها

دانش پیشرانه‌ها به مطالعه و بررسی سامانه‌های جلوبرنده، اعمّ از موتورهای هوازی و غيرهوازی می‌پردازد. موتورهای هوازی شامل موتورهای پيستونی و چرخپره‌ای (توربینی) است كه از هوا به عنوان اكسيدكننده استفاده نموده و سوخت را با خود حمل می‌كنند. اما موتورهای غيرهوازی مانند موتور موشک‌ها و فضاپيماها است كه سوخت و اكسيدكننده را با خود حمل می‌كنند. در اين دانش نحوۀ توليد نيروی رانش و همچنین ساختار كلی انواع موتورهای هوافضایی بررسی و مورد تجزيه و تحليل قرار می‌گيرد.

مکانیک پرواز

مکانیک پرواز با بهره‌گیری از داده‌های هواپویشی، هندسی و وزنی به مطالعه و بررسی رفتار و حرکات هواپیما می‌پردازد. در واقع علم مکانیک پرواز از عملکرد تشکیل می‌شود و عملکرد به بررسی برد، مسافت نشست و برخاست، مداومت پروازی در سرعت‌های گوناگون و پایداری و کنترل وسایل پرنده می‌پردازد.

سازه‌های هوافضایی

سازه‌های هوافضایی به مطالعه و بررسی سازه‌های هواپیما و دیگر هوا-فضاگردها می‌پردازد. هدف آن طراحی سازه‌هایی است که علاوه بر استواری کافی در برابر بارهای آیرودینامیکی و دیگر بارهای استاتیکی وارد بر وسایل پرنده، کمترین وزن ممکن را نیز داشته باشند.

پیوند های بیرونی

برگرفته از

جستارهای وابسته

مهندسی هوافضا در ایران