بازی‌های المپیک تابستانی ۱۸۹۶: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲۳: خط ۲۳:
آتن به عنوان میزبان نخستین المپیک مدرن به اتفاق آرا برگزیده نشد، بلکه در نشستی در پاریس در ۲۳ ژوئن ۱۸۹۴ همزمان با تاسیس [[کمیته بین‌المللی المپیک]] توسط [[پیر دو کوبرتن]] به عنوان میزبان انتخاب شد، از آنجا که آتن محل تولد [[بازی‌های المپیک باستان]] بود.
آتن به عنوان میزبان نخستین المپیک مدرن به اتفاق آرا برگزیده نشد، بلکه در نشستی در پاریس در ۲۳ ژوئن ۱۸۹۴ همزمان با تاسیس [[کمیته بین‌المللی المپیک]] توسط [[پیر دو کوبرتن]] به عنوان میزبان انتخاب شد، از آنجا که آتن محل تولد [[بازی‌های المپیک باستان]] بود.


استادیوم اصلی این بازی‌ها [[ورزشگاه پاناتینایکو]] میزبان دو میدانی و کشتی، [[پیست نئو فالیرون]] میزبان دوچرخه سواری و [[زاپیون]] میزبان شمشیربازی بود. مراسم افتتاحیه در [[ورزشگاه پاناتینایکو]] در ۶ آوریل ۱۸۹۶ با حضور ورزشکاران رقیب که در گروه‌هایی بر اساس ملیت گرد هم آمده بودند برگزار شد. پس از سخنرانی [[کنستانتین اول یونان|ولیعهد وقت یونان کنستانتین اول]] بازی‌های المپیک توسط پدرش شاه [[جرج اول یونان|جرج اول]] افتتاح شد.
استادیوم اصلی این بازی‌ها [[ورزشگاه پاناتینایکو]] میزبان دو میدانی و کشتی، [[پیست نئو فالیرون]] میزبان دوچرخه سواری و [[زاپیون]] میزبان شمشیربازی بود. مراسم افتتاحیه در [[ورزشگاه پاناتینایکو]] در ۶ آوریل ۱۸۹۶ با حضور ورزشکاران رقیب که در گروه‌هایی بر اساس ملیت گرد هم آمده بودند برگزار شد. پس از سخنرانی [[کنستانتین اول یونان|ولیعهد وقت یونان کنستانتین اول]] بازی‌های المپیک توسط پدرش شاه [[جرج اول یونان|جرج اول]] افتتاح شد. پس از آن سرود المپیک توسط ارکستر و گروه کر ۱۵۰ نفری اجرا شد.
== ورزشگاه‌ها ==
== ورزشگاه‌ها ==
{| class="wikitable sortable" style="width:780px;"
{| class="wikitable sortable" style="width:780px;"

نسخهٔ ‏۱۱ اکتبر ۲۰۱۹، ساعت ۰۷:۵۷

شهر میزبانآتن، یونانAthens, Kingdom of Greece
کشورهای شرکت‌کننده۱۴
شمار ورزشکاران۲۴۱ (همگی مرد)
رویدادها۴۳ در ۹ ورزش43 in 9 sports
افتتاحیه۶ آوریل6 April
اختتامیه۱۵ آوریل15 April
افتتاح‌کننده
ورزشگاهورزشگاه پاناتینایکو

المپیک تابستانی ۱۸۹۶ (به یونانی: (Θερινοί Ολυμπιακοί Αγώνες 1896) که به‌طور رسمی با نام «بازی‌های المپیاد اول» شناخته می‌شود اولین بازی‌های بین‌المللی المپیک در دنیای مدرن بود. این بازی‌ها توسط کمیته بین‌المللی المپیک که توسط پیر دو کوبرتن ایجاد شده بود بین ۶ تا ۱۵ آوریل ۱۸۹۶ میلادی برگزار شد.

۱۴ کشور و ۲۴۱ ورزشکار مرد در این رقابت‌ها شرکت کردند. به جز تیم ایالات متحده آمریکا همه شرکت کنندگان اروپایی بودند یا در اروپا زندگی می‌کردند. به ورزشکاران در مقام اول مدال نقره و در مقام دوم مدال مس اعطا می‌شد، که این مدال‌ها توسط کمیته بین‌المللی المپیک به مدال طلا برای مقام اول، نقره برای مقام دوم و برنز برای مقام سوم تبدیل شد. از ۱۴ کشور شرکت کننده ۱۰ کشور موفق به کسب مدال شدند. آمریکا با ۱۱ مدال طلا صاحب بیشترین تعداد مدال طلا شد و یونان با ۴۶ مدال بیشترین تعداد مدال را کسب کرد. بخش جالب توجه برای یونانی‌های میزبان رقابت‌ها دوی ماراتن بود که با قهرمانی اسپریدون لوئیس یونانی به پایان رسید. موفق‌ترین ورزشکار این دوره کارل شومان از کشور آلمان بود که موفق به کسب ۴ مدال طلا در دو رشته ژیمناستیک و کشتی فرنگی شد.

آتن به عنوان میزبان نخستین المپیک مدرن به اتفاق آرا برگزیده نشد، بلکه در نشستی در پاریس در ۲۳ ژوئن ۱۸۹۴ همزمان با تاسیس کمیته بین‌المللی المپیک توسط پیر دو کوبرتن به عنوان میزبان انتخاب شد، از آنجا که آتن محل تولد بازی‌های المپیک باستان بود.

استادیوم اصلی این بازی‌ها ورزشگاه پاناتینایکو میزبان دو میدانی و کشتی، پیست نئو فالیرون میزبان دوچرخه سواری و زاپیون میزبان شمشیربازی بود. مراسم افتتاحیه در ورزشگاه پاناتینایکو در ۶ آوریل ۱۸۹۶ با حضور ورزشکاران رقیب که در گروه‌هایی بر اساس ملیت گرد هم آمده بودند برگزار شد. پس از سخنرانی ولیعهد وقت یونان کنستانتین اول بازی‌های المپیک توسط پدرش شاه جرج اول افتتاح شد. پس از آن سرود المپیک توسط ارکستر و گروه کر ۱۵۰ نفری اجرا شد.

ورزشگاه‌ها

ورزشگاه ورزش ظرفیت
ورزشگاه پاناتینایکو دو و میدانی، ژیمناستیک، وزنه‌برداری و کشتی ۸۰٬۰۰۰
خلیج زی شنا
باشگاه تنیس چمن آتن تنیس
کالیته‌آ تیراندازی
پیست نئو فالیرون دوچرخه‌سواری
زاپیون شمشیربازی

ورزش‌ها

۲

کشورهای شرکت کننده

رنگ آبی کشورهای شرکت کننده

جدول مدال‌ها

رتبه کشور طلا نقره برنز مجموع
۱  ایالات متحده آمریکا (USA) ۱۱ ۷ ۲ ۲۰
۲  یونان (GRE) ۱۰ ۱۷ ۱۹ ۴۶
۳  آلمان (GER) ۶ ۵ ۲ ۱۳
۴  فرانسه (FRA) ۵ ۴ ۲ ۱۱
۵  بریتانیای کبیر (GBR) ۲ ۳ ۲ ۷
۶  مجارستان (HUN) ۲ ۱ ۳ ۶
۷  اتریش (AUT) ۲ ۱ ۲ ۵
۸  استرالیا (AUS) ۲ ۰ ۰ ۲
۹  دانمارک (DEN) ۱ ۲ ۳ ۶
۱۰  سوئیس (SUI) ۱ ۲ ۰ ۳
۱۱  تیم مختلط (ZZX) ۱ ۱ ۱ ۳
مجموع (۱۱ NOCs) ۴۳ ۴۳ ۳۶ ۱۲۲

نگارخانه

جستارهای وابسته

منابع