سوپ عدس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سوپ عدس
سوپ عدس مصری
گونهسوپ
بخششروع کننده
مواد اصلیعدس (سبز، قهوه ای، قرمز، زرد یا سیاه) آب
خوراکی‌های مشابهعدسی

سوپ عدس سوپی است که ماده اصلی آن عدس است. ممکن است گیاهی یا شامل گوشت باشد و ممکن است از عدس قهوه ای، قرمز، زرد، سبز یا سیاه، با آن یا بدون پوسته استفاده شود. عدس زرد و قرمزپوست کنده شده در پخت و پز متلاشی می‌شود و یک سوپ غلیظ درست می‌شود. این غذای اصلی در سراسر اروپا، آمریکای لاتین و خاورمیانه است.

انواع[ویرایش]

چند نوع عدس مورد استفاده در سوپ عدس

سوپ عدس ممکن است شامل سبزیجاتی مانند هویج، سیب زمینی، کرفس، جعفری، گوجه فرنگی، کدو تنبل، چنار و پیاز باشد. طعم دهنده‌های رایج عبارتند از سیر، برگ بو، زیره، روغن زیتون و سرکه. گاهی آن را با کروتون یا سبزی خرد شده یا کره، روغن زیتون، خامه یا ماست تزئین می‌کنند. سوپ عدس هندی حاوی انواع ادویه‌های معطر است. در غذاهای عراقی و شامی، سوپ را با زردچوبه و زیره چاشنی می‌کنند و روی آن رشته‌های ورمیشلی برشته‌شده و نازک به نام (شعیریه) می‌ریزند و به همراه یک لیمو سرو می‌کنند. در خاورمیانه، اضافه کردن آب لیمو طعم تندی به غذا می‌دهد و سنگینی هضم را کاهش می‌دهد.[۱][۲][۳]

تغذیه[ویرایش]

سوپ عدس به عنوان غذایی بسیار مغذی، منبع خوبی از پروتئین، فیبر غذایی، آهن و پتاسیم شناخته شده‌است.[۴]

جستارهای وابسته[ویرایش]

  • دال، نوعی غذایی هندی بر پایه عدس
  • سوپ ازوگلین، سوپ عدس و گندم ترکی
  • قیمه، خورش عدس ایرانی با گوشت قرمز که روی برنج سرو می‌شود
  • هلیم، آشی با گندم، جو، عدس و گوشت
  • سوپ نخود

منابع[ویرایش]

  1. "Vegetarians in Paradise/Lentil History, Lentil Nutrition, Lentil Recipe". www.vegparadise.com. Retrieved 10 December 2018.
  2. "Cook in the Moment: Egyptian Red Lentil Soup". Archived from the original on 4 March 2012. Retrieved 7 December 2013.
  3. Salem, Dahlia. "Egyptian Lentil Soup". Retrieved 7 December 2013.
  4. Beans Food Facts, History, Information, Timelines بایگانی‌شده در ۲۰۱۱-۰۱-۲۶ توسط Wayback Machine