گوگل دی‌دریم

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
گوگل دی‌دریم
نسل دوم هدست دی‌دریم ویو به همراه کنترلر آن
توسعه‌دهندهگوگل
گونهپلفترم واقعیت مجازی
تاریخ انتشار۱۰ نوامبر ۲۰۱۶
قیمت پایهدی‌دریم ویو (نسل اول): ۷۹ دلار
دی‌دریم ویو (نسل دوم): ۹۹ دلار
متوقف‌شده۱۵ اکتبر ۲۰۱۹
سیستم‌عاملبومی: اندروید (نوقا و بالاتر)
ابعاددی‌دریم ویو (نسل اول): ۶٫۶ در ۴٫۲ در ۳٫۸ اینچ (۱۶۸ در ۱۰۷ در ۹۷ میلیمتر)
دی‌دریم ویو (نسل دوم): ۶٫۶ در ۴٫۶ در ۳٫۹ اینچ (۱۶۸ در ۱۱۷ در ۹۹ میلیمتر)
پیشینیانمقوای گوگل
وبگاه
نسل اول هدست دی‌دریم ویو، (بالا) در حالت بسته شده و (پایین) در حالت باز شده
کاربری که نسل اول هدست دی‌دریم ویو را پوشیده‌است

دی‌دریم (به انگلیسی: Daydream) یک پلتفرم واقعیت مجازی (VR) ساخته گوگل است که توقف تولید شده‌است. این پلتفرم در درجه اول برای استفاده با هدستی که تلفن هوشمند در آن قرار داده شده برای گوشی‌های منتخبی که از سیستم‌عامل موبایل اندروید استفاده می‌کنند (نسخه‌های «نوقا» ۷٫۱ و جدیدتر) در دسترس است.[۱][۲] که نیازهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری پلتفرم را برآورده می‌کنند. دی‌دریم در کنفرانس توسعه دهندگان گوگل آی/او در ماه می ۲۰۱۶ معرفی شد، [۱][۲] و اولین هدست آن، دی‌دریم ویو (به انگلیسی: Daydream View) در ۱۰ نوامبر ۲۰۱۶ منتشر شد.[۳] برای استفاده از این پلتفرم، کاربران گوشی خود را در پشت هدست قرار می‌دهند، برنامه‌های موبایل سازگار با دی‌دریم را اجرا می‌کنند و سپس کاربر محتوا را از طریق لنزها آن مشاهده می‌کند.

پس از مقوای گوگل، دی‌ریم دومین تلاش گوگل برای پیاده‌سازی وی‌آر کم هزینه بود. در مقایسه با مقوای گوگل که محدودیت‌های بیشتری داشت، دی‌دریم در خود اندروید تعبیه شده بود و دارای ویژگی‌های پیشرفته‌تر از جمله پشتیبانی از کنترل‌کننده‌ها بود.. دی‌دریم توسط مصرف‌کنندگان یا توسعه دهندگان به‌طور گسترده مورد استقبال قرار نگرفت و در اکتبر ۲۰۱۹ گوگل اعلام کرد که هدست دی‌ریم ویو توقف تولید شده و دیگر دستگاه‌های جدید برای دی‌دریم سازگار نخواهند شد.[۴]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ Robertson, Adi; Miller, Ross (May 18, 2016). "Daydream is Google's Android-powered VR platform". The Verge. Vox Media. Retrieved May 18, 2016.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ Amadeo, Ron (May 18, 2016). "Gear VRs for everyone! Google turns Android into a VR-ready OS: Daydream". Ars Technica. Condé Nast. Retrieved November 22, 2016.
  3. Jazayeri, Mike (November 1, 2016). "Daydream View coming to stores November 10th". The Keyword Google Blog. Google. Retrieved November 22, 2016.
  4. Protalinski, Emil (October 15, 2019). "Google discontinues Daydream VR". VentureBeat. Retrieved October 17, 2019.

پیوند به بیرون[ویرایش]