جمینای (مدل زبانی)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جمینای
توسعه‌دهنده(ها)دیپ‌مایند
انتشار ابتدایی۶ دسامبر ۲۰۲۳؛ ۴ ماه پیش (۲۰۲۳-06}})
در دسترس بهEnglish
گونهمدل زبانی بزرگ
پروانهنرم‌افزار مالکیتی
وبگاه

جمینای (انگلیسی: Gemini) یک خانواده از مدل‌های زبان بزرگ چندوجهی است که توسط Google DeepMind توسعه یافته‌است و به عنوان جانشین LaMDA و PalM 2 عمل می‌کند. در ۶ دسامبر ۲۰۲۳ اعلام شد که به عنوان یک رقیب برای GPT-4 OpenAI معرفی شد.

تاریخ[ویرایش]

توسعه[ویرایش]

گوگل در کنفرانس Google I/O در ۱۰ می ۲۰۲۳، Gemini را معرفی کرد. این یک مدل زبانی بزرگ (LLM) است که توسط شرکت تابعه گوگل DeepMind توسعه یافته‌است. گفته می‌شود که Gemini یک نسخه قوی تر از PaLM 2 است که در همان رویداد معرفی شد. مدیر عامل گوگل، سوندار پیچای، در مورد Gemini بیان کرد که این مدل هنوز در مراحل اولیه توسعه خود قرار دارد.

Gemini ترکیبی از توانایی‌های AlphaGo که در بازی پیچیده گو مورد استفاده قرار می‌گیرد و قابلیت‌های مدل‌سازی زبان است. این مدل قادر است از متن، تصاویر و سایر داده‌های خام برای تولید متن، ترجمه زبان، نوشتن کد، نوشتن شعر و غیره استفاده کند.

Gemini هنوز در حال توسعه است، اما گوگل امیدوار است که این مدل بتواند در آینده به عنوان یک ابزار مفید برای انسان‌ها عمل کند.

راه اندازی[ویرایش]

در ۶ دسامبر ۲۰۲۳، پیچای و حسابیس از طریق یک بیانیه مطبوعاتی آنلاین، "Gemini 1.0" را که به عنوان "بزرگترین و تواناترین مدل هوش مصنوعی" گوگل معرفی می‌شود، معرفی کردند. این شامل سه مدل مختلف بود: Gemini Ultra، طراحی شده برای "کارهای بسیار پیچیده". Gemini Pro، طراحی شده برای "طیف گسترده‌ای از وظایف"؛ و Gemini Nano، طراحی شده برای "وظایف روی دستگاه".

دریافت[ویرایش]

قبل از راه‌اندازی، هیو لنگلی از Business Insider اظهار داشت که جمینای لحظه پیروزی یا شکست برای گوگل خواهد بود.

منابع[ویرایش]