ژان-پیر پاپن

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ژان-پیر پاپن
۲۲۰px
Papin in ۲۰۱۲
اطلاعات شخصی
نام کامل ژان-پیر پاپن
Jean-Pierre Papin
زادروز ۵ نوامبر ۱۹۶۳ ‏(۶۰ سال)
زادگاه بولوین-سور-مر، فرانسه
قد ۱٫۷۶ متر (۵ فوت ۹ اینچ)
پست مهاجم
باشگاه‌های جوانان
۱۹۸۳–۱۹۸۴ INF Vichy
باشگاه‌های حرفه‌ای*
سال‌ها باشگاه‌ها بازی (گل)
۱۹۸۴–۱۹۸۵ والنسین ۳۳ (۱۵)
۱۹۸۵–۱۹۸۶ کلوب بروژ ۳۱ (۲۰)
۱۹۸۶–۱۹۹۲ المپیک مارسی ۲۱۵ (۱۳۴)
۱۹۹۲–۱۹۹۴ آ.ث. میلان ۴۰ (۱۸)
۱۹۹۴–۱۹۹۶ بایرن مونیخ ۲۷ (۳)
۱۹۹۶–۱۹۹۸ بوردو ۵۵ (۲۲)
۱۹۹۸–۱۹۹۹ گنگام ۱۰ (۳)
۱۹۹۹–۲۰۰۱ Saint-Pierroise ۲۷ (۱۳)
مجموع ۴۳۸ (۲۰۱)
تیم ملی
۱۹۸۶–۱۹۹۵ فرانسه ۵۴ (۳۰)
دوران مربیگری
۲۰۰۴–۲۰۰۶ Bassin d'Arcachon
۲۰۰۶–۲۰۰۷ استراسبورگ
۲۰۰۷–۲۰۰۸ لن
۲۰۰۹–۲۰۱۰ Châteauroux
  • تعداد بازی‌ها و گل‌ها فقط مربوط به بازی‌های لیگ داخلی است.

ژان-پیر پاپن (به فرانسوی: Jean-Pierre Papin) (زاده ۵ نوامبر ۱۹۶۳ در بولوین-سور-مر[۱]) بازیکن فوتبال سابق فرانسوی است که در سال ۱۹۹۱ به عنوان مرد سال فوتبال اروپا انتخاب شد. وی بیشترین موفقیت خود را در دوران بازی در تیم فوتبال المپیک مارسی مابین سال‌های ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۲ به دست آورد. او سپس برای تیم‌های میلان، بایرن مونیخ، بوردو، گنگام، ساینت پیه رویز و کاپ فرت آمریکا بازی کرد. پاپن همچنین ۵۴ بازی برای تیم ملی فرانسه انجام داده‌است. وی به زدن شوت‌های ناگهانی شهرت داشت. وی با وجود اینکه فقط ۳۱ بازی برای تیم کلوب بروژ بلژیک انجام داده بود توسط حامیان این تیم در سال ۲۰۰۸ به عنوان بهترین بازیکن خارجی تاریخ این تیم انتخاب شد.

دوران بازیگری[ویرایش]

پاپن در ۵۴ بازی ملی ۳۰ گل برای فرانسه به ثمر رساند. وی در جام جهانی ۱۹۸۶ مکزیک که فرانسه سوم شد و نیز در جام ملت‌های اروپای ۱۹۹۲ به میدان رفت. وی آخرین بازی خود را برای تیم ملی فرانسه در سال ۱۹۹۵ انجام داد.

در عرصه باشگاهی وی پس از حضور در تیم‌های ای.اِن.اِف. ویشی، والنسییِن، بروژ و دوران موفقیت‌آمیز تیم المپیک مارسی در سال ۱۹۹۲ با مبلغ ده میلیون پوند به تیم آث میلان ایتالیا پیوست که در آن زمان بالاترین رکورد در جهان محسوب می‌شد. هر چند بخاطر مصدومیت‌های فراوان و عدم هماهنگی با تیم هیچ‌گاه نتوانست توانایی‌های قبلی خود را در این تیم نشان دهد. وی در سال ۱۹۹۴ به بایرن مونیخ پیوست که با مصدومیت مجدد وی همراه بود. وی یکی از اعضای تیم بایرن مونیخ در قهرمانی در جام یوفا ۱۹۹۶ بود که با پیروزی مقابل تیم بوردو به دست آمد. تیمی که وی بعدها به آن ملحق شد. پاپن دوران حرفه‌ای بازیگری خود را در سال ۱۹۹۸ با تیم دسته دومی گنگام به پایان رسانید.

وی همچنین پس از مدتی مربیگری در تیم‌های فرانسوی در سال ۲۰۰۹ دز سن ۴۵ سالگی به عنوان بازیکن به تیم آماتور بیگانوس بوینس پیوست.[۲]

دوران مربیگری[ویرایش]

وی در سال ۲۰۰۴ هدایت تیم آماتور اف.ث.بَسَن د-آراشُن را بر عهده گرفت و در ماه مه ۲۰۰۶ به عنوان سر مربی تیم استراسبورگ انتخاب شد و این تیم را به لیگ دسته اول فرانسه بازگردانید ولی مدتی نگذشت که به دلیل اختلافات و مشکلات به وجود آمده در باشگاه مجبور به استعفا شد و سپس هدایت تیم لانس را بر عهده گرفت. لانس و پاپن برای سقوط نکردن به لیگ دسته دوم تلاش می‌کردند در حالی که این تیم از جام یوفا و جام حذفی فرانسه نیز حذف شده بود.[۳] در ۲۹ دسامبر ۲۰۰۹ تیم چاتورو پاپن را استخدام کرد[۴] و در مه ۲۰۱۰ وی از مقام خود استعفا داد.

آمار بازی‌های ملی[ویرایش]

[۵]

تیم ملی فرانسه
سالبازیگل
۱۹۸۶ ۷ ۲
۱۹۸۷ ۳ ۰
۱۹۸۸ ۶ ۱
۱۹۸۹ ۵ ۳
۱۹۹۰ ۶ ۴
۱۹۹۱ ۵ ۷
۱۹۹۲ ۱۰ ۷
۱۹۹۳ ۷ ۳
۱۹۹۴ ۴ ۳
۱۹۹۵ ۱ ۰
جمع ۵۴ ۳۰

افتخارات[ویرایش]

به عنوان بازیکن[ویرایش]

جام‌ها[ویرایش]

جوایز[ویرایش]

به عنوان مربی[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "Jean-Pierre Papin: Astrology and Birth Chart" (به انگلیسی).
  2. "Jean-Pierre Papin comes out of retirement to join AS Facture-Biganos Boiens" (به انگلیسی). Bleacherreport. ۶ ژانویه ۲۰۰۹.
  3. Jean-Pierre Papin. ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد. ص. ۴۷۴۸۴۸۵۷۴. دریافت‌شده در ۳ فوریه ۲۰۱۲. پارامتر |first1= بدون |last1= در Authors list وارد شده‌است (کمک)
  4. "Papin nommé entraîneur" (به فرانسوی). ‫lequipe.fr. ۲۹ دسامبر ۲۰۱۰. Archived from the original on 25 October 2012. Retrieved 5 February 2012.
  5. "Player-Jean-Pierre-papin" (به انگلیسی). national football teams.