چرخه خورشیدی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

چرخهٔ خورشیدی (به انگلیسی: solar cycle or solar magnetic activity cycle) به تغیرات تناوبی در فعالیت‌های خورشید (شامل تغیرات در تابش خورشید و مواد خورشید) و در ظاهر آن گفته می‌شود.[۱]

Line graph showing historical sunspot number count, Maunder and Dalton minima, and the Modern Maximum
۴۰۰ سال تغیرات تابش خورشید
"[۲][۳]

چرخهٔ خورشیدی، یا چرخهٔ فعالیت‌های مغناطیسی خورشید به‌طور معمول در هر یازده سال فعالیت خورشید کامل می‌شود. (این چرخه در مقدار امواج رادیویی خورشید و ساختار خورشید، و همین‌طور در ساختار شکلی خورشید وجود دارد (از جمله تغییر در تعداد و اندازهٔ لکه‌های قرمز، حد بالای موج‌ها و دیگر ساختارها). این چرخه در طول قرن‌ها و با مطالعه بر روی تغییرات ظاهری خورشید و تغییراتی که اثر این تغییرات بر روی زمین می‌گذارد (مانند آئورورها) شناخته می‌شوند.

تغییرات صورت گرفته در خورشید در فضا، اتمسفر و روی سطح زمین اثر گذارند. همچنین در حین ایجاد تغییرات در فعالیت خورشید، نوسانات آپیرادی نیز رخ می‌دهد.

آن‌ها برای قرن‌ها (با تغییرات ظاهری خورشید و تغییرات روی زمین مانند آئورورها مشاهده شده‌اند) دیده می‌شود.

تغییرات در خورشید باعث اثرات در فضا، در جو و روی سطح زمین می‌شود. در حالی که این متغیر غالب در فعالیت خورشید، نوسانات آپیرادی نیز رخ می‌دهد.

تعریف[ویرایش]

چرخه‌های خورشیدی به‌طور متوسط در هر حدود ۱۱ سال کامل می‌شوند. با تغییر در لکه‌های روی سطح خورشید و رسیدن به حداکثر لکه‌های خورشید و سپس تغییر تعداد آن‌ها به حداقل لکه‌ها به ترتیب به مقادیر حداکثر و حداقل لکه‌های خورشیدی اشاره می‌کنند. چرخه‌ها از یک حداقل به بعد آغاز می‌شوند.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «Solar cycle».
  2. "NASA/Marshall Solar Physics". nasa.gov. Archived from the original on 9 October 2010. Retrieved 14 August 2015.
  3. "Sunspot Number graphics". oma.be. Archived from the original on 23 April 2014. Retrieved 14 August 2015.