گمشده در ترجمه: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Deserted1900 (بحث | مشارکت‌ها)
←‏پخش: تصحیح متن تکراری
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
3000MAX (بحث | مشارکت‌ها)
تحقیق دست اول، در کدام منبع چنین چیزی نوشته شده است؟
خط ۲۳: خط ۲۳:
| جایزه‌ها=
| جایزه‌ها=
}}
}}
''''''گمشده در ترجمه''''' {{انگلیسی|Lost in Translation}} که ترجمه صحیح آن می‌شود '''''ازدست‌رفته در ترجمه'''''، فیلمی محصول سال ۲۰۰۳ با کارگردانی [[سوفیا کوپولا]] و بازی [[بیل مری]] و [[اسکارلت جوهانسون]] است. این فیلم برنده جایزه [[اسکار]] بهترین فیلمنامه اورجینال<ref>[http://today.msnbc.msn.com/id/4408720 ‘Return of the King’ rules Oscars]{{پیوند مرده|date=نوامبر ۲۰۱۹ |bot=InternetArchiveBot}}</ref> و برنده جایزه [[گلدن گلوب]] بهترین فیلمنامه، بهترین بازیگر و بهترین فیلم کمدی موزیکال شده‌است.<ref>[http://news.bbc.co.uk/2/hi/entertainment/3428729.stm Golden Globes 2004: The winners]</ref> این فیلم در سه بخش دیگر [[جایزه اسکار بهترین فیلم|بهترین فیلم]]، [[جایزه اسکار بهترین کارگردانی|بهترین کارگردانی]] و [[جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد|بهترین بازیگر نقش اول مرد]] نیز نامزد دریافت [[جایزه اسکار]] شده بود و نامزد گلدن گلوب بهترین کارگردانی و بازیگر نقش اول زن فیلم کمدی هم شد. همچنین برنده بفتای بهترین بازیگر نقش اول مرد و زن و تدوین شد و نامزد بفتای بهترین کارگردانی، فیلم، فیلمنامه اورجینال، موسیقی و فیلمبرداری هم شد.
''''''گمشده در ترجمه''''' {{انگلیسی|Lost in Translation}} فیلمی محصول سال ۲۰۰۳ با کارگردانی [[سوفیا کوپولا]] و بازی [[بیل مری]] و [[اسکارلت جوهانسون]] است. این فیلم برنده جایزه [[اسکار]] بهترین فیلمنامه اورجینال<ref>[http://today.msnbc.msn.com/id/4408720 ‘Return of the King’ rules Oscars]{{پیوند مرده|date=نوامبر ۲۰۱۹ |bot=InternetArchiveBot}}</ref> و برنده جایزه [[گلدن گلوب]] بهترین فیلمنامه، بهترین بازیگر و بهترین فیلم کمدی موزیکال شده‌است.<ref>[http://news.bbc.co.uk/2/hi/entertainment/3428729.stm Golden Globes 2004: The winners]</ref> این فیلم در سه بخش دیگر [[جایزه اسکار بهترین فیلم|بهترین فیلم]]، [[جایزه اسکار بهترین کارگردانی|بهترین کارگردانی]] و [[جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد|بهترین بازیگر نقش اول مرد]] نیز نامزد دریافت [[جایزه اسکار]] شده بود و نامزد گلدن گلوب بهترین کارگردانی و بازیگر نقش اول زن فیلم کمدی هم شد. همچنین برنده بفتای بهترین بازیگر نقش اول مرد و زن و تدوین شد و نامزد بفتای بهترین کارگردانی، فیلم، فیلمنامه اورجینال، موسیقی و فیلمبرداری هم شد.


این فیلم توانست در جشنواره‌های مختلفی مانند اسکار و گلدن گلوب برنده جایزه شود.
این فیلم توانست در جشنواره‌های مختلفی مانند اسکار و گلدن گلوب برنده جایزه شود.

نسخهٔ ‏۲ مهٔ ۲۰۲۱، ساعت ۰۹:۲۴

گمشده در ترجمه
کارگردانسوفیا کوپولا
تهیه‌کنندهراس کتس
سوفیا کوپولا
نویسندهسوفیا کوپولا
بازیگرانبیل مری
اسکارلت جوهانسون
جووانی ریبیسی
آنا فاریس
موسیقیبرایان ریتزل
فیلم‌بردارلانس آکورد
تدوین‌گرسارا فلک
توزیع‌کنندهفوکس فیچرز
تاریخ‌های انتشار
۳ اکتبر ۲۰۰۳
مدت زمان
۱۰۲ دقیقه
کشورایالات متحده
ژاپن
زبانانگلیسی
ژاپنی
هزینهٔ فیلم۴ میلیون دلار
فروش گیشه۱۱۹ میلیون دلار

'گمشده در ترجمه (به انگلیسی: Lost in Translation) فیلمی محصول سال ۲۰۰۳ با کارگردانی سوفیا کوپولا و بازی بیل مری و اسکارلت جوهانسون است. این فیلم برنده جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اورجینال[۱] و برنده جایزه گلدن گلوب بهترین فیلمنامه، بهترین بازیگر و بهترین فیلم کمدی موزیکال شده‌است.[۲] این فیلم در سه بخش دیگر بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر نقش اول مرد نیز نامزد دریافت جایزه اسکار شده بود و نامزد گلدن گلوب بهترین کارگردانی و بازیگر نقش اول زن فیلم کمدی هم شد. همچنین برنده بفتای بهترین بازیگر نقش اول مرد و زن و تدوین شد و نامزد بفتای بهترین کارگردانی، فیلم، فیلمنامه اورجینال، موسیقی و فیلمبرداری هم شد.

این فیلم توانست در جشنواره‌های مختلفی مانند اسکار و گلدن گلوب برنده جایزه شود.

عنوان فیلم

عنوان اسپانیایی این فیلم درآمریکای جنوبی ، "Perdidos en Tokio" ، عنوان چینی "Mi Shi Dong Jing" و عنوان عبری آن، "Avudim be-Tokio" ، همه به معنای "Lost in Tokyo" است ، به این معنی که خود این عناوین به معنای واقعی کلمه در ترجمه گم شده بودند. دلیل آن احتمالاً این است که "گمشده در ترجمه" به نظر می رسد بحث در مورد ترجمه به زبان های دیگر است؛ به عنوان مثال عنوان فیلم در نسخه ی پرتغالی به معنی "عشق یک مکان عجیب است" و عنوان آن در زبان لهستانی به معنی" در بین کلمات "است. همچنین عنوان ایتالیایی فیلم "L'Amore Tradotto" که در انگلیسی به عنوان "Love Translated" تعریف شده است.[۳] و نیز در طرحی از میچل و وب از منتقدان که از فیلم به عنوان فیلمی که "هیچ اتفاقی در آن نمی افتد" را رد کرد.[۴]

نقش ها

این فیلم مورد علاقه خود بیل مری می باشد؛ همچنین سوفیا کوپولا نقش اصلی را به طور خاص برای بیل موری نوشت و بعداً گفت اگر مری آن را رد می کرد ، دیگر این فیلم را نمی ساخت.[۵]

پخش

در فیلم میبینیم که باب و شارلوت هرگز خود را به یکدیگر معرفی نمی کنند. همچنین گلها یا برگهای پلاستیکی که شارلوت قصد دارد آن را در اتاق خود آویزان کند ، معمولاً به عنوان تزیین در مغازه های توکیو استفاده می شوند و صورتی بودن آنها به معنای بهاری بودن آن است.[۶] و نیز معبدی در کیوتو که شارلوت به آنجا رفت, معبد نانزن-جی بود ، اما برای او عجیب بود که مراسم عروسی را در آنجا ببیند ، زیرا عروسی های ژاپنی در معابد انجام نمی شود؛ و دومین مکانی که او رفت زیارتگاه هایان جینگو بود. [۷] و اتومبیلی که باب هریس در آن می نشیند یک تویوتا سده است که یک لیموزین لوکس است که در تعداد محدودی تولید می شود و معمولاً توسط اعضای سلطنتی ، رهبران دولت و بازرگانان اجرایی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین این اتومبیل انتخاب سفارتخانه های ژاپن در خارج از ژاپن است.[۸]

دستاوردها

این فیلم در لیست "فیلم های عالی" راجر ابرت قرار دارد.[۹] همچنین در لیست "1001 فیلم شما باید قبل از مرگ ببینید" ، ویرایش شده توسط استیون اشنایدر نیز قرار گرفته است.[۱۰] همچنین این فیلم تنها نامزد بهترین فیلم اسکار سال است که برای فیلمنامه اصلی نیز نامزد شده است.

فیلمبرداری

این فیلم در 27 روز فیلمبرداری شده است و نیز فیلمبرداری باید به صورت مخفیانه در مکان های خاص انجام می شد زیرا تیم تولید قادر به دریافت مجوز فیلمبرداری در بعضی از مکان ها نبود. به عنوان مثال ، گروه در هنگام فیلمبرداری در مترو توکیو و گذرگاه شیبویا با تهدید به دستگیری و توقف فعالیت روبرو شدند.[۱۱] همچنین هتلی که شارلوت و باب در آن اقامت دارند از مجموعه هتل های هایت در توکیو است.[۱۲]

تجهیزات فیلمبرداری

دوربین تلویزیونی مورد استفاده در صحنه ای که باب در نمایش ژاپن ظاهر می شود ، یک Ikegami مدل "HK-388W" با لنز "فوجی نون" مدل "Ah24x" است که بر روی یک تابه محصول کمپانی بریتانیایی "Vitnen" در مدل "Vector 700" نصب شده و تجهیزات استودیویی را به صورت شیب دار خم کرده است.[۱۳]

اشتباهات فیلم

  • گلهای صورتی اتاق شارلوت وقتی او به نوار "جستجوی روح" گوش می دهد ناپدید می شود ، اما بعداً در صحنه ی بعدی دوباره ظاهر می شود.


  • اولین باری که شارلوت با باب در بار نشسته است ، باب تقریباً تمام نوشیدنی خود را می نوشد ، اما در عکس بعدی دوباره تقریباً لیوان او پر است.


  • در رستوران سوشی ، چوب های شارلوت به طور مکرر ناپدید می شوند و در بین عکس ها دوباره ظاهر می شوند.[۱۴]

منابع

  1. ‘Return of the King’ rules Oscars[پیوند مرده]
  2. Golden Globes 2004: The winners
  3. (به انگلیسی). Titles https://www.nytimes.com/2003/09/21/style/what-else-was-lost-in-translation.html. Retrieved October 10, 2019. {{cite web}}: Missing or empty |title= (help)
  4. (به انگلیسی). Title https://www.seattlepi.com/entertainment/movies/amp/Little-is-Lost-in-Translation-about-friendship-1124011.php. Retrieved October 10, 2018. {{cite web}}: Missing or empty |title= (help)
  5. (به انگلیسی). Bill Murray https://classiq.me/the-movies-that-made-me-lost-in-translation. Retrieved October 10, 2019. {{cite web}}: Missing or empty |title= (help)
  6. (به انگلیسی). Flower https://www.highonfilms.com/lost-in-translation-2003-review/amp/. Retrieved October 10, 2019. {{cite web}}: Missing or empty |title= (help)
  7. (به انگلیسی). locations https://www.movie-locations.com/movies/l/Lost-In-Translation.php. Retrieved October 10, 2019. {{cite web}}: Missing or empty |title= (help)
  8. (به انگلیسی). Toyota Century https://www.imcdb.org/v006188.html. Retrieved October 10, 2017. {{cite web}}: Missing or empty |title= (help)
  9. (به انگلیسی). Roger Ebret https://www.rogerebert.com/reviews/lost-in-translation-2003. Retrieved October 10, 2019. {{cite web}}: Missing or empty |title= (help)
  10. (به انگلیسی). 1001 https://en.m.wikipedia.org/wiki/1001_Movies_You_Must_See_Before_You_Die. Retrieved October 10, 2019. {{cite web}}: Missing or empty |title= (help)
  11. (به انگلیسی). Filming https://en.m.wikipedia.org/wiki/Lost_in_Translation_(film). Retrieved October 10, 2019. {{cite web}}: Missing or empty |title= (help)
  12. (به انگلیسی). Hyatt https://www.movie-locations.com/movies/l/Lost-In-Translation.php. Retrieved October 10, 2019. {{cite web}}: Missing or empty |title= (help)
  13. (به انگلیسی). Cameras https://shotonwhat.com/lost-in-translation-2003. Retrieved October 10, 2019. {{cite web}}: Missing or empty |title= (help)
  14. (به انگلیسی). Goofs https://www.moviemistakes.com/film3604. Retrieved October 10, 2019. {{cite web}}: Missing or empty |title= (help)