محمدعلی شاهمرادی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محمدعلی شاه مرادی
زاده۱۵ فروردین ۱۳۳۸
ورنامخواست
ایل قشقایی
درگذشته۲۰ دی ۱۳۶۵ (۲۷ سال)
اصابت گلوله خمپاره
شلمچه، عراق
مدفن
گلزار شهدای ورنامخواست
وفادارینیروهای مسلح ایران
شاخه نظامیسپاه پاسداران انقلاب اسلامی
سال‌های خدمت۱۳۵۸ تا ۱۳۶۵
درجهسرلشکر پاسدار
یگاننیروی زمینی سپاه پاسداران
فرماندهیتیپ ۴۴ قمر بنی هاشم
جنگ‌ها و عملیات‌هاجنگ ایران و عراق
عملیات فتح‌المبین
عملیات بیت‌المقدس
عملیات رمضان
عملیات خیبر
عملیات بدر
عملیات والفجر ۸
عملیات کربلای ۵  
نشان‌هانشان فتح ۲[۱]

محمدعلی شاهمرادی (۱۵ فروردین ۱۳۳۸ – ۲۰ دی ۱۳۶۵) نظامی ایرانی و از فرماندهان میانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جنگ ایران و عراق و جانشین فرمانده تیپ ۴۴ قمر بنی‌هاشم بود‌. شاهمرادی در ۲۰ دی ۱۳۶۵ و در روزهای آغازین عملیات کربلای پنج در منطقه شلمچه بر اثر اصابت ترکش خمپاره درگذشت.[۲][۳]

زندگی‌نامه[ویرایش]

محمدعلی شاهمرادی در سال ۱۳۳۸ در ورنامخواست در شهرستان لنجان متولد شد.[۴] خانواده او از عشایر ایل قشقایی بودند که با آغاز فصل تابستان به چهارمحال و بختیاری کوچ می‌کردند. شاهمرادی تحصیلات ابتدای و راهنمایی را در زادگاهش ورنامخواست سپری کرد و برای تحصیلات متوسطه به دبیرستان حافظ زرین شهر رفت و دیپلم خود را در آنجا اخذ کرد، پایان تحصیلات متوسطه او همزمان با شروع انقلاب اسلامی بود و او در ترویج افکار انقلابی و آگاهی مردم محل خویش از طریق نوشتن شعارهای انقلابی بر دیوارها و تهیه و تکثیر عکس و اعلامیه‌های حضرت امام نقش بسزایی داشت. در شب عاشورای ۱۳۵۷ با حضور در بین مردم عزادار در امامزاده روستا، برای اولین بار شعار درود بر خمینی و مرگ بر شاه سر داد.[۵][۶]

پس از انقلاب[ویرایش]

شاهمرادی پس از پیروزی انقلاب و شکل‌گیری سپاه پاسداران به عضویت سپاه درآمد و همراه جمعی از دوستانش سپاه پاسداران زرین شهر را تشکیل داد. با شروع درگیری‌ها در کردستان در سال ۵۸ شاهمرادی به آنجا رفت و فعالانه در این منطقه به مبارزه با گروهک‌های تجزیه طلب پرداخت.

جنگ ایران و عراق[ویرایش]

با آغاز جنگ ایران و عراق، شاهمرادی به جبهه‌های جنوب رفت و در منطقه دارخوین مستقر شد. وی انگیزه حضور خود در جبهه‌ها را این گونه بیان می‌کند:

«امروز تهاجم ما در حقیقت یک دفاع است، دفع از آزادی و توحید انسانها، دفاع از مقدس‌ترین دین خدا، بنابراین دفاع از حوزه توحید ایجاب می‌کند که با آنان که مانع شنیدن پیام شادی توحید می‌باشند، بجنگیم؛ زیرا آزادی مردم را از بین برده‌اند. اینجاست که دفاع از محرومین و مستضعفین به عنوان یک هدف مقدس و جهاد ضرورت پیدا می‌کند»

شاهمرادی همنشینی و زندگی با بسیجیان را نعمتی الهی می‌دانست و علاقه داشت که همواه همرنگ و همراه آنان باشد. وی در عملیات فرمانده کل قوا مجروح شد و پس از بهبودی مجدداً عازم جبهه‌ها گردید و رشادت‌های فراوانی از خود نشان داد؛ به حدی که مسئولان جنگ به استعدادها و نبوغ رزمی او پی برده و مسئولیت‌های خطیری را بر عهده او نهادند. در عملیات فتح المبین و بیت‌المقدس به عنوان فرمانده گردان در صحنه پیکار حضور یافت و پس از تشکیل تیپ ۴۴ قمر بنی هاشم مسئولیت طرح و عملیات این تیپ را بر عهده گرفت و با همین سمت در عملیات‌های والفجر ۴، خیبر، بدر و والفجر ۸ شرکت نمود.[۷][۸]

درگذشت[ویرایش]

شاهمرادی پس از عملیات والفجر ۴، با حکم محسن رضایی، فرمانده وقت سپاه به سمت قائم مقامی تیپ مستقل ۴۴ قمر بنی هاشم منصوب شد و با همین مسئولیت در ۲۰ دی ۱۳۶۵ و در بحبوحه عملیات کربلای ۵ در منطقه شلمچه بر اثر اصابت ترکش خمپاره درگذشت.[۹][۱۰]

سخن دیگران[ویرایش]

  • محسن رضایی:شاهمرادی حقیقتاً از فرماندهان شجاع و توانای سپاه بود[۱۱].
  • رحیم صفوی:شاهمرادی ظاهری ساده اما اندیشه ای عمیق داشت.

منابع[ویرایش]

  1. http://www.farsnews.ir/newstext.php?nn=13921029000489
  2. «اصفهان|روایت شجاعت سردار جنگ؛ «شیر شب‌های شلمچه» تن دشمن را به لرزه انداخته بود- اخبار استانها تسنیم | Tasnim». خبرگزاری تسنیم | Tasnim. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۱۳.
  3. «ژنرالی که از خدا خواست دست چپ او را قطع کند+عکس». مشرق نیوز. ۲۰۱۲-۰۶-۱۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۱۳.
  4. «شهادت شهید محمدعلی شاهمرادی (1365ش)». دلگرم. ۲۰۱۲-۱۲-۲۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۱۳.
  5. «کتک کاری فرمانده ایرانی با درجه دار بعثی!+تصاویر». dana.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۱۳.
  6. www.iribnews.ir https://www.iribnews.ir/fa/news/3330271/به-یاد-مردی-که-شیر-شب-های-شلمچه-بود. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۱۳. پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک)
  7. «سردار رودکی: حضور شهید "شاهمرادی" روحیه‌ای بی‌نظیر به رزمندگان می‌داد- اخبار استانها تسنیم | Tasnim». خبرگزاری تسنیم | Tasnim. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۱۳.
  8. «تجلیل از سردار شهید شاهمرادی در چهارمین کنگره شهدای عشایر». خبرگزاری ایلنا. ۲۰۲۳-۰۹-۱۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۱۳.
  9. «بازیگری که شیر شب‌های شلمچه شد». www.hamshahrionline.ir. ۲۰۲۲-۱۲-۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۱۳.
  10. «شاهمرادی: طرح عملیات را خدا در ذهن ما جاری می‌کند». مشرق نیوز. ۲۰۱۸-۰۴-۱۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۱۳.
  11. «آیین رونمایی از کتاب دوجلدی «به اروند رسیدیم» برگزار شد». www.khabaronline.ir. ۲۰۲۴-۰۳-۱۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۱۱.