لوتی (طایفه)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
طایفه لوتی
مناطق با جمعیت چشمگیر
 ایران: ساکن در استان لرستان
زبان‌ها
لری بالاگریوه‌ای
دین
شیعه

لوتی‌ها طایفه‌ای از طوایف لر با تبار غیرلر هستند. زمان دقیق مهاجرت آن‌ها مشخص نشده؛ اما تحقیق ها نشان می‌دهد این نام را به هندی‌هایی که برای انجام کارهای صنعتی، هنری و پزشکی به ایران مهاجرت کرده‌اند نسبت می دهند. لوتی‌ها در شهرها و مناطق مختلف ایران نام‌های متفاوتی همچون سوزمانی، عشقی، فیوج، تُشمال ،غربتی و ... دارند. فراگیر ترین نامی که به آن‌ها نسبت داده می‌شود مطرب است. در حالی که آنها خود را رُمانی یا رُمانو می‌نامند و زبان خاص خود را دارند. رفته رفته لوتی‌ها به دلیل رنگ پوست تیره تر و چهره متفاوت از ایرانیان مورد تمسخر و کم لطفی قرار گرفته تا جایی که هنر ها و صنایع خود را رها کرده و برای امرار معاش به شهر های پیشرفته تر رفتند بدین سبب فرهنگ، زبان و پوشش خود را به کلی فراموش کرده، نام های خود را تغییر دادند و از اصالت خود به نوعی گریختند! این طایفه ساکن بخش مرکزی شهرستان پلدختر و خرم آباد است.[۱]

از چهره های شاخص طایفه لوتی در عرصه موسیقی لُری فرج علیپور و شاهمیرزا مرادی درودی می باشند.

پانویس[ویرایش]

  1. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام lor وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).

.مطلب بالا بیشتر به‌صورت زبان به زبان بوده و از لحاظ علمی فاقد اعتبار است،چونکه مستند نیست و بیشتر به داستان شبیه است تا مستند باشد. بهاروند هم طبق نظرات و گفته‌های دوران کودکی خود مطلب رو نوشته‌اند؛ بنابراین مطالب فوق قابل اتکا نیست.

منابع[ویرایش]

  • امان‌الهی بهاروند، سکندر (۱۳۹۳). قوم لر. تهران: نشر آگه. شابک ۹۶۴-۳۲۹-۱۳۵-۹.