قایق باله‌دار

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
یک هیدروفویل ساخت شوروی

آب‌سُر (hydrofoil) — شناوری تندرو که پس از رسیدن به سرعت مشخص با استفاده از باله‌ها یا تیغه‌هایی که از زیر آن بیرون می‌آید، بدنه‌اش از سطح آب بلند می‌شود[۱].

قایق باله‌دار نوعی قایق است که در دو پهلویِ آن باله‌هایی نصب شده‌است. هنگامی که این قایق به سرعتِ لازم برسد و نیروی برآ در آن کافی باشد، قایق به حالت باله‌ران (foilborne) درمی‌آید، یعنی بدنهٔ قایق از آب جدا می‌شودقایق بر روی باله‌هایش حرکت می‌کند.

تاریخچه[ویرایش]

برای اولین بار مخترع ایتالیایی، انریکو فرلانی در سال ۱۸۹۸ روی سیستم هیدروفویل کار کرد و توانست پتنت آن را در انگلیس و آمریکا به ثبت برساند.[۲][۳]

انواع هیدروفویل‌ها[ویرایش]

باله‌های هیدروفویل‌ها انواع مختلفی دارند. برخی از این باله‌ها برای حرکت در آب‌های آرام و برخی برای حرکت در آب‌های متلاطم طراحی شده‌اند.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «فرهنگ هزارواژۀ نظامی، مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی، دفتر واژه‌گزينی نظامی ستاد كل نيروهای مسلح، بهار ۱۳۹۲» (PDF). بایگانی‌شده از اصلی (PDF) در ۲۲ دسامبر ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۸ اوت ۲۰۱۸.
  2. Dixon, Malin. "Forlanini". The Hydrofoil Resource Site. International Hydrofoil Society. Archived from the original on 18 January 2017. Retrieved 2016-01-22.
  3. "Italian Hydroplane of Curious Type." Popular Mechanics, December 1911, p. 927.