فیلم باب‌اسفنجی: اسفنج بیرون از آب

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
فیلم باب اسفنجی: اسفنج بیرون از آب
پوستر اکران انیمیشن
کارگردانپائول تیبیت
تهیه‌کنندهپائول تیبیت
مری پرنت
فیلمنامه‌نویسجاناتان آیبل
گلن برگر
پائول تیبیتیبیبز
داستاناستیون هیلنبرگ
پائول تیبیت
بر پایهباب‌اسفنجی شلوارمکعبی
اثر استیون هیلنبرگ
بازیگران
موسیقیقوقجان دبنی[۱]
فیلم‌بردارفیل میهیو
تدوین‌گردیوید یان سالتر
شرکت
تولید
توزیع‌کنندهپارامونت پیکچرز
تاریخ‌های انتشار
  • ۶ فوریه ۲۰۱۵ (۲۰۱۵-02-۰۶)[۲]
کشورآمریکا
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم$۷۴ میلیون[۳]
فروش گیشه$۳۲۵٫۱ میلیون[۴]

فیلم باب اسفنجی: اسفنج بیرون از آب (به انگلیسی: The SpongeBob Movie: Sponge Out of Water) یک انیمیشن پویانمایی، کمدی، ماجراجویی ساخته استیون هیلنبرگ است. این فیلم از مجموعه فیلمهای باب اسفنجی است. این فیلم از سری ماجراهای باب‌اسفنجی شلوارمکعبی ساخته شده‌است و در ۶ فوریه سال ۲۰۱۵ به نمایش درآمد. این فیلم دارای صحنه زنده و اکشن می‌باشد که از مکان‌هایی مانند ساوانا، جورجیا، تایبی و آیلند گرفته شده‌است و شخصیت‌های این انیمیشن نیز در این مکان حضور دارند.

پائول تیبیت فیلم ۹۳ دقیقه‌ای «باب اسفنجی: اسفنجی بیرون از آب» را بر مبنای فیلم‌نامه جاناتان ایبل و گلن برگر ساخته‌است. آنتونیو باندراس، بیل فیگر بک و تام کنی از صداپیشگان این فیلم هستند.

این فیلم ترکیبی از دو بخش لایو اکشن و پویانمایی است. در فیلم «باب اسفنجی: اسفنج بیرون از آب» باب اسفنجی، پاتریک و بقیه دوستانشان در همان فرم دو بعدی انیمیشنی خود تصویر شده‌اند اما در بخشی از فیلم که آن‌ها باید بیرون از آب و روی خشکی بروند تا بتوانند دنیا را نجات دهند، پویانمایی سه‌بعدی و با استفاده از فناوری سی‌جی‌آی ساخته شده‌است.[۵]

«فیلم باب‌اسفنجی: اسفنج بیرون از آب» در کل نقدهای مثبتی را از منتقدان دریافت کرده‌است. این فیلم در وب‌سایت راتن تومیتوز از میان ۸۲ نقد مختلف امتیاز ۷۸ درصد و ۶٫۴ از ۱۰ را کسب کرده‌است.[۵]

این انیمیشن در اواخر اردیبهشت ۹۴ توسط گروه دوبلاژ رسانه افزار مهر دوبله شد. دوبله این انیمیشن بر روی نسخه پرده‌ای صورت گرفت و به گفته خود این گروه پروسه مشکلی را به دلیل کیفیت پایین صدا و تصویر به همراه داشت؛ و همچنین افزودند که به احتمال زیاد در سراسر کشور نیز این انیمیشن توزیع شود. . گروه پرشین تون با صداپیشگان قدیمی یک دوبله جذاب تهیه کردند. گروه گلوری با مدیریت مهرداد رئیسی دوبله‌ای با فرق اساسی ارائه کردند که زیاد مورد پسند واقع نشد.

داستان[ویرایش]

ریشبرگر دزد دریایی کتابی باستانی را می‌دزدد و از وقتی آن را همراه پرندگان وراجی می‌خواند داستان باب اسفنجی روایت می‌شود. ابتدای داستان پلانکتون برای دزدی فرمول اقدام می‌کند که ناموفق است و فرمول غیب می‌شود. باب تنها شخص شاهد ماجراست و می‌داند فرمول غیب شده. اما خرچنگ به پلانکتون شک می‌کند و فکر می‌کند او فرمول را دزدیده. بعد از ان پلانکتون و باب شهر را ترک می‌کنند با ماشین زمان که باب اسفنجی به گذشته برمیگردد و فرمول شبیه سازی که پلانکتون درست کرده بود را برمیدارد یعنی در واقع اشتباه برداشته و با بازگشت به حال بوی همبرگر ریشبرگر دزد دریایی که فرمول را دزدید احساس شد و باب اسفنجی و پاتریک و بختاپوس و آقای خرچنگ و سندی و پلانکتون با کمک دلفینی که مشتری و زحل را نظارت میداد هوا توانستند تنفس کنند و سراغ فرمول بروند

طراحی شخصیت‌ها[ویرایش]

طراحی شخصیت‌های این فیلم سینمایی در استودیو روگ-درافت واقع در کره جنوبی انجام شده‌است.

در رسانه‌های دیگر[ویرایش]

بازی ویدئویی[ویرایش]

دو بازی ویدئویی به نام‌های Sponge on the run (اندروید و ایفون)[۶] و باب‌اسفنجی شلوارقهرمانی (پلی‌استیشن ۳ و اکس باکس ۳۶۰) بر اساس این انیمیشن ساخته شده‌است.[۷]

منابع[ویرایش]

  1. "John Debney to Score Ivan Reitman's "Draft Day"". Film Music Reporter. November 25, 2013. Retrieved December 16, 2013.
  2. Sneider, Jeff (June 5, 2014). "Paramount Avoids Fifty Shades by Moving Up Spongebob Squarepants Sequel". The Wrap. Retrieved June 7, 2014.
  3. Ruel Joyner (September 30, 2013). SpongeBob SquarePants 2 Press Conference. City of Savannah. Event occurs at 3 minutes 20 seconds. Retrieved June 6, 2014. {{cite AV media}}: External link in |time= (help)
  4. The SpongeBob Movie: Sponge Out of Water
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ خبرگزاری مهر. بازدید: مارس ۲۰۱۵.
  6. "SpongeBob: Sponge On The Run Mobile Game Released". Comicbook.com (به انگلیسی). Retrieved 2022-03-29.
  7. Lowe, Scott (2015-01-06). "Introducing SpongeBob™ HeroPants, Arriving February 3". Official Activision press release blog. Archived from the original on 2015-01-07. Retrieved 2015-01-06.

پیوند به بیرون[ویرایش]