سعید روستایی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سعید روستایی
زادهٔ۲۳ مرداد ۱۳۶۸ ‏(۳۴ سال)[۱]
ساوه، ایران
تحصیلاتکارشناسی سینما از دانشگاه سوره
پیشه
سال‌های فعالیت۱۳۹۰–اکنون

سعید روستایی (زادهٔ ۲۳ مرداد ۱۳۶۸ در ساوه) کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس ایرانی است. او دارای مدرک کارشناسی سینما از دانشگاه سوره است. وی فعالیت خود را در اوایل دههٔ ۱۳۹۰ با فیلم‌های کوتاه آغاز کرد و برای ساخت درام تحسین شده‌ ابد و یک روز (۱۳۹۴) شناخته‌ شد.

فعالیت[ویرایش]

روستایی در سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر، ۱۳۹۴

وی برای ساخت فیلم ابد و یک روز که نخستین کارش بود،[۲] مورد توجه رسانه‌ها و منتقدان قرار گرفت.

متری شش و نیم که به عنوان دومین فیلم بلند سعید روستایی شناخته می‌شود، در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از دیدگاه تماشاگران شد. این فیلم دومین همکاری سعید روستایی با نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار و پیمان معادی بود. روستایی با این فیلم نامزد جایزه سزار بهترین فیلم خارجی زبان از کشور فرانسه شد.

سومین فیلم بلند او به نام برادران لیلا در جشنواره فیلم کن ٢٠٢٢ نمایش داده شد و برای نخستین بار به عنوان فیلمی ایرانی در بخش رقابت اصلی کن، برنده جایزه فیپرشی شد. این فیلم قبل از نمایش در جشنوارهٔ کن پروانه نمایش دریافت نکرد و در ۳۰ خرداد ۱۴۰۱، سازمان سینمایی کشور آن را توقیف کرد. این سازمان گفته که این فیلم «حتی یک مورد» از اصلاحیات را رعایت نکرده‌است.[۳] برادران لیلا در اسفند ۱۴۰۱ به‌صورت غیررسمی در اینترنت پخش شد. این فیلم از سوی برخی «مناقشه‌برانگیزترین و سیاسی‌ترین فیلم سال» توصیف شد.[۴] تهیه‌کننده جواد نوروزبیگی در مصاحبه‌ای گفت او و روستایی ممنوع‌کار شدند و به اتهام «اقدام علیه نظام» برایشان پرونده قضایی تشکیل شده ‌است.[۵] روستایی به‌دلیل ساخت و نمایش آن در جشنواره کن، توسط دادگاه ایران به شش ماه زندان محکوم شد.[۶] سینماگرانِ فراوانی، از جمله مارتین اسکورسیزی و فرانسیس فورد کوپولا، به این حکم اعتراض کردند.[۷]

حواشی[ویرایش]

انتقاد از دستیاران کارگردان[ویرایش]

وی در جریان یک کارگاه آموزشی فیلم که با حضور افرادی همچون شهرام مکری، مهدی جعفری، کاوه سجادی حسینی و مجید برزگر برگزار شده بود به انتقاد از «دستیاران کارگردان» در سینما پرداخت و رو به شهرام مکری گفت «زمانی شما گفته بودید که دستیاری نکرده‌اید و این برای من الگو شد و به همین دلیل من دستیار نشدم، چون دستیار تفکر ندارد و ته هنر دستیار بستن خیابان است و از یک دستیار، کارگردان خوب درنمی‌آید.»[۸] این صحبت‌های وی با انتقاد شدید کارگردانان سینما و دستیاران کارگردان مواجه شد. به عنوان نمونه مازیار میری در یادداشتی به نقد سخنان روستایی پرداخت و وی را فردی تازه‌وارد خواند که به دنبال دیده شدن هست. وی همچنین از تمام دستیاران کارگردان سینما عذرخواهی به عمل آورد.[۹] همچنین هیئت مدیره انجمن برنامه ریزان و دستیاران کارگردان سینمای ایران بیانیه‌ای در نقد سخنان وی منتشر کرد.[۱۰]

زندان برای برادران لیلا[ویرایش]

در ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ رسانه‌ها اعلام کردند که سعید روستایی به اتهام ساخت فیلم برادران لیلا و پخش آن در جشنواره فیلم کن به شش ماه زندان محکوم شده است. در مهر ۱۴۰۲ این حکم در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران تایید شد که یک بیستم آن قابل اجرا و باقی آن به مدت پنج سال تعلیق شده است. او همچنین به ۵ سال محرومیت از ملاقات با اهالی سینما و آموزش اجباری در شعبه قم دانشکده صداوسیما محکوم شده بود.[۱۱]

فیلم‌شناسی[ویرایش]

سال نام فیلم کارگردان فیلمنامه‌نویس توضیحات
۱۳۹۰ شنبه آری آری فیلم کوتاه
۱۳۹۲ مراسم آری آری
۱۳۹۳ خیابان خیلی خلوت آری آری
۱۳۹۴ ابد و یک روز آری آری دریافت نه سیمرغ بلورین (رکورد) از سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر
۱۳۹۵ سد معبر محسن قرایی آری
۱۳۹۷ متری شیش و نیم آری آری پرفروش ترین فیلم غیر کمدی تاریخ سینمای ایران
۱۴۰۰ برادران لیلا آری آری فیلمی توقیفی در ایران که قبل از آنکه به اکران برسد، در ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ نسخه قاچاقی آن در فضای مجازی پخش شد.

جایزه‌ها[ویرایش]

سال جشنواره یا جشن دوره جشنواره یا جشن مسابقه فیلم نتیجه
۱۳۹۲ فیلم کوتاه نهال دهم بهترین فیلم داستانی مراسم برنده
۱۳۹۴ فیلم فجر سی و چهارم بهترین کارگردانی ابد و یک روز برنده
بهترین فیلمنامه برنده
کارگردانی نگاه نو برنده
۱۳۹۵ دنیای تصویر(حافظ )[۱۲] شانزدهم بهترین فیلمنامه برنده
سینمای ایران هجدهم بهترین کارگردانی برنده
بهترین فیلمنامه برنده
منتقدان و نویسندگان دهم بهترین کارگردانی برنده
بهترین فیلمنامه برنده
بهترین کارگردان برنده
ژنو (سوئیس)[۱۳] بهترین فیلم برنده
۱۳۹۶ فیلمهای ایرانی استرالیا[۱۴] بهترین فیلم برنده
بهترین فیلم برنده
۱۳۹۵ فیلم فجر سی و پنجم بهترین فیلمنامه سد معبر نامزدشده
۱۳۹۷ فیلم فجر[۱۵] سی و هفتم بهترین فیلم از نگاه تماشاگران متری شیش و نیم برنده
بهترین کارگردانی نامزدشده
۱۳۹۸ دنیای تصویر(حافظ )[۱۶] نوزدهم بهترین کارگردانی برنده
سینمای ایران[۱۷] بیست و یکم بهترین کارگردانی برنده
۱۴۰۱ فیلم کن هفتاد و پنجمین فیپرشی برادران لیلا برنده

منابع[ویرایش]

  1. «زندگینامه: سعید روستایی (۱۳۶۸-)». همشهری آنلاین. ۳ دی ۱۴۰۰. دریافت‌شده در ۲۵ نوامبر ۲۰۲۲.
  2. «عکس‌های جدید پیمان معادی در «ابد و یک روز»». تسنیم. ۲۲ دی ۱۳۹۴. دریافت‌شده در ۱۱ فوریه ۲۰۱۶.
  3. «سازمان سینمایی فیلم «برادران لیلا» را توقیف کرد». رادیو فردا. ۳۱ خرداد ۱۴۰۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۱ ژوئن ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۳۱ خرداد ۱۴۰۱.
  4. تقی‌زاده، محمد (۲۰ فروردین ۱۴۰۲). «مناقشه‌برانگیزترین فیلم سال». ایرنا. بایگانی‌شده از اصلی در ۹ آوریل ۲۰۲۳. دریافت‌شده در ۹ آوریل ۲۰۲۳.
  5. تاجی، جواد. «کارگردان و تهیه‌کننده فیلم «برادران لیلا» ممنوع‌الکار و با پرونده قضایی مواجه شدند». ویجیاتو. دریافت‌شده در ۲۳ آوریل ۲۰۲۳.
  6. «جشنواره کن صدور حکم زندان علیه سعید روستایی، کارگردان «برادران لیلا»، را محکوم کرد». رادیو فردا. ۲۶ مرداد ۱۴۰۲. دریافت‌شده در ۱۷ اوت ۲۰۲۳.
  7. «کارگردان پدرخوانده نیز به کارزار اسکورسیزی در اعتراض به حکم سعید روستایی پیوست». یورونیوز فارسی. ۱۸ اوت ۲۰۲۳. دریافت‌شده در ۱۸ اوت ۲۰۲۳.
  8. «سعید روستایی: آخرِ هنرِ دستیار کارگردان بستن خیابان است». تریبون هنر. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۱ فوریه ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۱۱ فوریه ۲۰۱۸.
  9. «واکنش مازیار میری به سخنان سعید روستایی». خبرآنلاین. ۲ آبان ۱۳۹۶.
  10. «بیانیه شدیدالحن دستیاران کارگردان سینما علیه سعید روستایی». ایلنا. ۲ آبان ۱۳۹۶.
  11. «حکم سازندگان فیلم «برادران لیلا» در دادگاه تجدید نظر تایید شد». بی‌بی‌سی فارسی. ۲ مهر ۱۴۰۲.
  12. filcin.com. «شانزدهمین جشن دنیای تصویر». filcin.com | فیلسین. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ ژوئیه ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۷-۲۷.
  13. ««ابد و یک روز» بهترین فیلم جشنواره ژنو شد». خبرآنلاین. ۲۳ آبان ۱۳۹۵.
  14. «اعلام برندگان انار طلایی جشنواره فیلم‌های ایرانی در استرالیا». خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency. ۲۰۱۶-۱۱-۱۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۷-۲۷.
  15. ایران، عصر (۱۳۹۷/۱۱/۲۲ - ۲۱:۵۸). «برندگان سیمرغ جشنواره فیلم فجر 37 / «شبی که ماه کامل شد» سیمرغ‌ها را برد، «متری شیش و نیم» آراء مردمی را (+عکس)». fa. دریافت‌شده در 2023-12-08. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  16. filcin.com. «نوزدهمین جشن دنیای تصویر». filcin.com | فیلسین. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ ژوئیه ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۷-۲۷.
  17. «معرفی برترین‌ها در جشن بزرگ سینمای ایران». خبرگزاری مهر. ۸ شهریور ۱۳۹۸.

پیوند به بیرون[ویرایش]