سازمان سما

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سازمان مراکز آموزش های عمومی و مهارتی (سما)
نشان سازمان مراکز آموزش های عمومی و مهارتی
نام مستعارسما
شعارتربیت نیروی متخصص ماهر
نوعغیردولتی
بنیانگذاری شده۱۳۷۰ هجری خورشیدی
وابستگیمعاونت آموزش های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی
رئیسسید محمد بطحایی
دانشجویان۱۴۰ هزار دانش آموز دختر و پسر در تمام مقاطع تحصیلی[۱]
موقعیتسراسر ایران
فضای آموزشی۸۰۰ مدرسه دخترانه و پسرانه در تمام مقاطع تحصیلی [۱]
وبگاه

سازمان مراکز آموزش های عمومی و مهارتی(سما) سازمانی غیردولتی برای توسعه و گسترش آموزش های عمومی و مهارتی در ایران است. [۱]

تاریخچه[ویرایش]

سازمان سما، سازمانی وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی است که با هدف کمک به وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۳۷۰ تأسیس گردید، این سازمان با توجه به تنوع مخاطبان خود همواره از ویژگی منحصر به فردی برخوردار بوده‌است. سازمان سما به واسطه ۸۰۰ مدرسه دخترانه و پسرانه در تمام مقاطع تحصیلی تحت پوشش خود وظیفه خدمت به ۱۴۰ هزار نفر از دانش آموزان را دارد. هدف سازمان افزایش کمی و کیفی مدارس در تمام مقاطع و افزایش تعداد دانش آموزان تحت پوشش در سراسر ایران است. در سال ۱۳۷۰ که آموزش و پرورش با محدودیت‌هایی از نظر توسعه فضای آموزشی روبرو بود از طرف عبدالله جاسبی ریاست وقت دانشگاه آزاد اسلامی طرح جامعی برای توسعه مدارس غیر انتفاعی کشور ارائه شد. متعاقب آن بر اساس توصیهٔ هاشمی رفسنجانی رئیس‌جمهور وقت و رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی ،  فعالیت‌های سازمان «سما» شکل گرفت. در سال ۱۳۷۳ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی توسعه مدارس سما و توجه مسئولین به تربیت اسلامی و علمی دانش آموزان را یکی از محورهای حرکت دانشگاه اعلام داشت. اینک تعداد ۸۰۰ مدرسه دخترانه و پسرانه در تمام مقاطع تحصیلی با بیش از ۱۴۰ هزار دانش آموز در بیش از ۱۰۰ شهر کشور اعم از بزرگ و کوچک، از مرکز تا نقاط محروم در امر تعلیم و تربیت جوانان جامعه فعالیت می‌کنند که اکثراً به لحاظ آموزشی و پرورشی از سطح خوبی برخوردار و از نظر اقتصادی درمجموع خودکفا هستند. در اساسنامه این سازمان آمده است: "سازمان مؤسسه‌ای غیرخصوصی و غیردولتی است و هیچ‌یک از ارکان سازمان، مدیران، مسؤولان و کارکنان آن هیچ‌گونه حق مالکیت و حق انتفاع شخصی از اموال سازمان را ندارند و اموال مزبور منحصراً با توجه به مفاد این اساسنامه و سایر مقررات حاکم و با رعایت مصالح سازمان صرف هزینه‌ها و پیشرفت وتوسعه فعالیت‌های آن خواهد شد." و همچنین موارد و موضوعاتی که در این اساسنامه پیش‌بینی نشده‌است مشمول مقررات دانشگاه آزاد اسلامی خواهد بود.

ارکان سازمان[ویرایش]

۱. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به‌ عنوان رئیس شورای سازمان

۲. شورای سازمان

۳. معاون آموزش های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس سازمان

منابع مالی[ویرایش]

منابع مالی سازمان به شرح ذیل است:

۱. وجوه حاصل از شهریه

۲. هدایا و کمک‌های اشخاص حقیقی و حقوقی

۳. وجوه حاصل از سایر فعالیت‌های سازمان اعم از آموزشی، پژوهشی، اقتصادی، دانش‌بنیان و...

۴. استقراض از اشخاص حقیقی و حقوقی

۵. وجوه حاصل از فروش و بهینه‌سازی اموال

۶. سایر منابع درآمدی سازمان مانند اجاره ساختمان‌های سما

پیوند به بیرون[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام dgse.iau.ir/fa وارد نشده‌است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).