دستجرد (همدان)

مختصات: ۳۵°۰۰′۳۳″ شمالی ۴۸°۳۱′۳۴″ شرقی / ۳۵٫۰۰۹۱۷°شمالی ۴۸٫۵۲۶۱۱°شرقی / 35.00917; 48.52611
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد


دستجرد یا دستگرد یکی از روستاهای شهر لالجین توابع شهرستان بهار هست دستجرد که مردم محلی به آن دَسه‌گِرد می‌گویند از پیشینه تاریخی نسبتاً زیادی برخودار است احتمال اینکه این قریه یا نواحی پیرامونی آن به دوران پیش از اسلام مورخ باشد، بسیار زیاد است.[۱]

موقعیت روستا[ویرایش]

این روستا در ۵ کیلومتری شهر لالجین واقع شده‌است.[۲] روستای دستجرد طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ بیش از ۶۵۰ خانوار و ۲۵۰۰ نفر جمعیت دارد[۳]که به زبان‌ ترکی تکلم می‌کنند. شغل عمده مردم این روستا کشاورزی، دامداری، خیاطی و کامیون داری است. کارگاه‌های خیاطی نیمه صنعتی بسیاری در این روستا فعالیت داشته و زمینه اشتغال بسیاری از جوانان را فراهم آورده‌است. شایان ذکر است که خاک مورد نیاز سفالینه‌های لالجین از این روستا تأمین می‌گردد.

این روستا قدمت بسیاری داشته و مدفن امامزادگان ابراهیم و عقیل (علیهما السلام) است. سالانه در مناسبت‌های مذهبی، زوار زیادی از مناطق اطراف مدفن متبرک این امامزادگان را زیارت می‌کنند.[۴] بنای این امامزاده در حال مرمت است.[۵][۶]

این روستا چهار مسجد و یک کتابخانه عمومی[۷][۸] داشته و داری برق، آب لوله‌کشی، گاز و تلفن می‌باشد. به دلیل رونق اقتصادی و ساخت و ساز منازل مسکونی جدید، روستای دستجرد از نظر وسعت و جمعیت در حال توسعه می‌باشد.

تعداد زیادی از اهالی این روستا از گذشته‌های دور و نزدیک به شهرهای همدان، تهران، کرج و قم مهاجرت کرده‌اند و هم‌اکنون در این شهرها از موقعیت‌های اجتماعی خوبی برخوردار هستند. این روستا در دوران جنگ تحمیلی شهدای زیادی را تقدیم انقلاب کرده‌است. شهید حسین شاه حسینی فرمانده سپاه همدان از جمله این شهیدان است که در تاریخ هفدهم اردیبهشت ماه ۱۳۵۹ در جبهه حق علیه باطل به شهادت رسید.

نگارخانه[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. «قریه دستجرد در لغت‌نامه دهخدا». لغت نامه دهخدا. بایگانی‌شده از اصلی در ۹ مارس ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۳۱ تیر ۱۳۹۱.
  2. «دستجرد همدان بر روی نقشه». IGM. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۳ مارس ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۵ مرداد ۱۳۹۱.
  3. «درگاه ملی آمار > سرشماری عمومی نفوس و مسکن > نتایج سرشماری > جمعیت به تفکیک تقسیمات کشوری سال 1395». www.amar.org.ir. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۴-۱۳.
  4. «برگزاری مراسم سوگواری در چهارده امامزاده شاخص همدان». خبرگزاری فارس. دریافت‌شده در ۲۴ تیر ۱۳۹۱.
  5. «امامزاده عقیل دستجرد همدان مرمت می‌شود». باشگاه خبرنگاران جوان. دریافت‌شده در ۳۱ تیر ۱۳۹۱.
  6. «امامزاده عقیل دستجرد همدان مرمت می‌شود». خبرگزاری شبستان. دریافت‌شده در ۱۱ مرداد ۱۳۹۱.[پیوند مرده]
  7. «احداث کتابخانه در دستجرد». خبرگزاری مهر. دریافت‌شده در ۲۴ تیر ۱۳۹۱.[پیوند مرده]
  8. «مصاحبه با خیر کتابخانه ساز همدانی». اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۲۴ تیر ۱۳۹۱.

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]