آبرومند

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آبرومند
میدان دهکده
میدان دهکده
میدان دهکده
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانهمدان
شهرستانبهار
بخشبخش مرکزی
مردم
جمعیت۱۷۴۵ نفر (سرشماری ۹۵)
کد آماری۲۰۹۷۷۳

آبرومند، روستای آبرومند از روستاهای سیمینه رود(زاغه)می باشد واز توابع بخش مرکزی شهرستان بهار در استان همدان در دامنهٔ کوه الوند.

جمعیت[ویرایش]

براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۴۵ نفر (۵۲۳خانوار) بوده‌است.[۱]

وجه‌تسمیه[ویرایش]

واژهٔ آبرومند یک اصطلاح جعلی است که پس از انقلاب فقط برای اینکه اظهار نظری شده باشد بر روی این روستا گذاشته شده، هیچ منبع رسمی و اسناد مکتوب این عنوان را تأیید نمی‌کنند. از قدیم نام این روستا به‌صورت‌های آرامَد، آرابند و «آرامند» تلفّظ گشته، توجیه آرابند شاید صحیحتر باشد چون که رود سِیمینه‌رود که از قلل کوهستانی این دهکده نشأت می‌گیرد و به رود قره‌سو می‌پیوندد، باید معبر یا پلی دو طرف رود را به هم وصل نماید. پُل یا بندی که دو طرف حاشیهٔ رود را به هم ارتباط می‌دهد در اصطلاح عامیانه آرابند یعنی بند واسط گفته شده‌است.

موقعیت روستا در دامنهٔ الوند بطرف جنوب و غرب امتداد دارد و آخرین نقطهٔ مرزی و گردنهٔ اسدآباد در این ناحیه قرار گرفته و شاید اصطلاح آذری «آرامَد» یادگار دوران مادها باشد[۲] چون این عبارت در حقیقت به معنای آرا ماد یعنی مرز میان ماد با کشور همسایه است.

ضلع شرقی پل‌شاه. (ناصرالدین‌شاه قاجار از طریق این پل به کرمانشاه سفر می‌نموده‌است)
ضلع غربی پل‌شاه، بعد از مرمت
ضلع غربی پل‌شاه، پیش از مرمت

پانویس[ویرایش]

  1. «درگاه ملی آمار > سرشماری عمومی نفوس و مسکن > نتایج سرشماری > جمعیت به تفکیک تقسیمات کشوری سال 1395». www.amar.org.ir. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۴-۱۳.
  2. مسیر راه‌های کاروان رو از اکباتان بسوی جنوب و عیلام و جنوب میان‌رودان از این ناحیه مُیسّر بود.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]