چوتاش

مختصات: ۳۴°۵۰′۱۳″ شمالی ۴۸°۱۵′۰۷″ شرقی / ۳۴٫۸۳۶۹۴°شمالی ۴۸٫۲۵۱۹۴°شرقی / 34.83694; 48.25194
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
چوتاش
دهکده چوتاش
دهکده چوتاش
دهکده چوتاش
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانهمدان
شهرستانبهار
بخشبخش مرکزی
نام‌های دیگرچوب تراش
نام‌های قدیمیچوخ داش
مردم
جمعیت۹۰۴ نفر (سرشماری ۹۵)
اطلاعات روستایی
کد آماری۲۰۹۷۸۷
پیش‌شمارهٔ تلفن08134588


چوتاش، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان بهار در استان همدان ایران است.

ادیب:سینامهدوی .این روستا دارای طبیعت زیبا و توریستی و وجود امامزاده عسکر ، یکی از نوادگان حسن مجتبی است. که به ادعای اهالی روستا این امامزاده از نوادگان موسی کاظم می باشد اما مدرکی در مورد این موضوع ارائه نشده بیشتر مردم این روستا دامدار و کشاورز بوده و بیشتر جنگل های این روستا گردو بوده در این روستا کوهی وجود دارد به نام «لانجین قیه» که نقش های باستانی از بز های کوهی کشیده شده که به زمان ایلامیان باستان اشاره شده است. این روستا با وجود راهی که شاه عباس صفوی بنا کرده بود یکی از راه های تجاری قبل از گردنه اسد آباد بوده و با وجود دو کاروانسرا سنگی و آجری میان راه و نزدیک به روستا که متاسفانه با اثرات زمانی تخریب شده و بنای تخریب شده آنها امروزه به چشم می‌خورد. به این اشاره می شود که این روستا مملو از گنجینه های باستانی حفاظت شده و یک غار اکتشاف نشده وجود دارد.

آب و هوای این روستا بیشتر به خاطر کوهستانی بودن و ارتفاع بسیار بالا از سطح دریا باران و برف بیشتر از نقاط پست استان همدان است و این امر به بر طرف شدن کم آبی نسبت به روستا های اطراف به این روستا کمک کرده.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان آبرومند قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۲۸ نفر (۱۹۵خانوار) بوده‌است..

ودر سال ۱۴۰۱جمعیت این روستا به ۹۸۰ نفر (۲۶۷خانوار) افزایش یافته

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. مقدار |پیوند بایگانی= نادرست است: liveweb (کمک)