زاغه (بهار)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
زاغه
برکه و درخت کهن‌سال روستا
برکه و درخت کهن‌سال روستا
برکه و درخت کهن‌سال روستا
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانهمدان
شهرستانبهار
بخشبخش مرکزی
دهستانسیمینه رود
نام‌های قدیمییاخچی کند
جمعیت۳۳۲۸ نفر (سرشماری ۹۵)
جغرافیای طبیعی
ارتفاع از سطح دریا1800بالاتر از سطح دریا
آب‌وهوا
روزهای یخبندان سالانه20روز
اطلاعات روستایی
کد آماری۲۰۹۸۰۱
پیش‌شمارهٔ تلفن0813456

روستای زاغه،مرکز دهستان سیمینه رود و در بخش مرکزی شهرستان بهار در استان همدان ایران است.

جمعیت و سابقه[ویرایش]

این روستا در دهستان سیمینه رود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۳۲۸نفر (۱۱۶۱ خانوار) بوده‌است.[۱]

==قدمت روستا==

قدمت این روستا بر اساس کنده کاری و نقوش سنگی روی تخت سنگهای تپه قدیمی(سنگ لاکپشت)به دوران مادها بر میگردد.

==آثار تاریخی==

این روستا دارای آثار تاریخی و قدیمی ازجمله شهر زیر زمینی کنده شده توسط اهالی حدودا ۱۱۰سال پیش برای درامان ماندن از حمله روسها به ایران این حفاری را انجام داده اند،که دلیل تغییر نام روستا نیز همین موضوع است.

همچنین این در این روستا مزار امام زاده شمس الدین علمدار نیز قرار دارد،که حدوداً چند سالی است که به کمک اهالی روستا مرمت و بازسازی عظیمی برای امام زاده انجام شده است.

همچنین درخت کهنسال چند صد ساله که در غرب روستا واقع شده است.

و تپه قدیمی روستا (سنگ لاکپشت و سنگ پیناچی)

که در غرب روستا واقع شده است. در این روستا قلعه ای وجود داشت که متعلق به خانها یا مالکان ای روستا بوده است. این قلعه تاریخی دارای باغ با انواع میوه ها بود که به آن گل باغچه می گفتند.درختان آن درخت عرعر انجیر ودرنتیجه بود که می گفتند زرد چوبه است.یک گرمابه اختصاصی در این قلعه وجود داشت که دارای طاق و سقف گنبدی بود از داخل دارای گچ بری های هنر مندانه ای بود.ورودی درب قله یک درب چوبی بزرگ به ارتفاع ۵ الی۶ متر بود و با یک هشتی باز می شد. این هشتی ۳ تا خروجی داشت .وکف آن سنگ فرش بود . جلو درب ورودی یک باب ساختمان یک طبقه بود رو به جنوب و جلو آن یک حوض آب بود . پشت این ساختمان یک ساختمان دو طبقه شاه نشین بود که دارای گچ بری های هنرمندانه ای بود. دارای ۴ تا برج نگهبانی بود درچهار طرف قلعه بود. این قلعه احتمال داشت مربوط به زمان قاجار باشد که تا سال ۱۳۵۷ در دست کد خدای روستا بود و بعد از انقلاب در روز ۱۳ به در سال ۱۳۵۸ مردم آن را به آتش کشیدند و مصالح آن را غارت کردند. بنیاد مسکن زمین‌های آن را به افرادی واگذار کرد که خانه های آنها در بهسازی روستا خراب شده بود. ازاین قلعه دیگر چیزی باقی نمانده است.فقط یک برج که برای تولید آجر بوده از آن باقی مانده است. در خارج قلعه در شمال غرب قلعه ودر غرب رودخانه نزدیک قلع یک برج نیز وجود داشت که آن هم برای تولد آجر بود کف این برج پایین تر از سطح زمین بود.

==امکانات==

این روستا دارای امکاناتی همچون بیمارستان ،ورزشگاه چند منظوره،خانه کشتی،کتابخانه عمومی،و ...میباشد.

روستای زاغه در بیست و پنج کیلومتری غرب شهر همدان واقع شده است.این روستا یکی از ثروتمند ترین روستاها است.شغل اهالی روستا اغلب کشاورزی،رانندگی ماشین سنگین،تریلی سازی، آهنگری و سراجی تولید کیف می‌باشد. زبان سکنه روستا ترکی آذربایجانی است.

بن درخت کهن‌سال
دورنمایی از روستا در دامنه کوهستان الوند

منابع[ویرایش]

  1. «درگاه ملی آمار > سرشماری عمومی نفوس و مسکن > نتایج سرشماری > جمعیت به تفکیک تقسیمات کشوری سال 1395». www.amar.org.ir. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۴-۱۳.

پیوند به بیرون[ویرایش]