درگاه:جهرم/زندگی‌نامه برگزیده

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

زندگی‌نامه برگزیده ۱

درگاه:جهرم/زندگی‌نامه برگزیده/۱ باربَد یا باربُد نامورترین موسیقی‌دان، شاعر، بربط نواز و خواننده دوران ساسانی در زمان پادشاهی خسرو پرویز است. از اشعار حکیم ابوالقاسم فردوسی بر می آید که باربد از اهالی جهرم بوده است. باربد برای هر روزی از روزهای هفته نواهایی ساخته بود که این نواهای هفتگانه به نام طرق الملوکیه معروف است. وی همچنین ۳۰ لحن برای هر روز ماه به نام سی لحن باربد‌ی و ۳۶۰ لحن به تعداد روزهای سال نوای خاص ساخته بود.

زندگی‌نامه برگزیده ۲

درگاه:جهرم/زندگی‌نامه برگزیده/۲ فضل بن موسی بن جعفر از فرزندان امام هفتم شیعیان و برادر تنی علی بن موسی الرضا امام هشتم شیعیان است. مقبره او که به صورت یک زیارتگاه است در جهرم قرار دارد. ساختمان آرامگاه وب در سال ۸۰۶ ه‍.ق به دستور سلطان محمد سلجوقی ساخته شده‌است.

زندگی‌نامه برگزیده ۳

درگاه:جهرم/زندگی‌نامه برگزیده/۳ مهرک نوش‌زاد در داستان‌های ملی ایران و شاهنامه فرمانروای جهرم در روزگار اردشیر بابکان بود. هنگامی که اردشیر در کجاران (کرمان) با سپاه هفت‌واد می‌جنگید وی از نبودن او استفاده کرد و به اردشیرخوره رفت و گنج او را به تاراج برد. اردشیر چون بازگشت به جهرم لشکر کشید و مهرک را دستگیر کرد و گردن زد و سرش را در آتش افکند و خاندانش را جز دختری که نهان شد، نابود ساخت. این دختر بعدها زن شاپور پسر اردشیر شد و از پیوند آنان اورمزد به دنیا آمد. نام دختر مهرک نوش‌زاد که بعدها زن شاپور شد، در منبعی دیگر، آذراناهید با لقب «بانوی بانوان» ذکر شده‌است.

زندگی‌نامه برگزیده ۴

درگاه:جهرم/زندگی‌نامه برگزیده/۴ میرزا نصیر جهرمی از پزشکان، دانشمندان و شاعران سده ۱۲ است، زادگاهش جهرم بوده و سال‌ها در اصفهان نشو و نما یافته سپس به شیراز آمده و به منصب طبابت کریم خان زند رسیده است. وی مسجد وکیل شیراز را طراحی و جهت قبلهٔ آن را تعیین کرد. نخستین دبیرستان جهرم و یکی از معروف‌ترین دبیرستان‌های شهر به‌نام خواجه نصیر به نام وی است.

زندگی‌نامه برگزیده ۵

درگاه:جهرم/زندگی‌نامه برگزیده/۵ حکیم سلمان جهرمی از اطبای معروف فارس بود که به دستور شاه عباس بزرگ به اصفهان مهاجرت کرد تا حکیم‌باشی شاه شود. نوادگان وی معروف به خاندان حکیم سلمان از خاندان‌های برجسته ایرانی در دوره صفویه، زندیه و قاجار و صاحب‌نام در عرصه‌های پزشکی، شاعری و نویسندگی بودند.

زندگی‌نامه برگزیده ۶

درگاه:جهرم/زندگی‌نامه برگزیده/۶ سید حسین آیت‌اللهی مجتهد شیعه، امام جمعه و نماینده روح‌الله خمینی در جهرم بود. او با سید ابوالقاسم کاشانی و فداییان اسلام ارتباط داشت و آنها را به مردم جهرم معرفی می‌کرد و از خرداد ۱۳۴۲ تا پیش از انقلاب ۱۳۵۷ چند بار دیگر دستگیر و آزاد شد. از جمله فعالیت‌های او تأسیس مدرسه‌ی علمیه‌ی امام خمینی و احداث مصلای نماز جمعه‌ی جهرم است.

زندگی‌نامه برگزیده ۷

درگاه:جهرم/زندگی‌نامه برگزیده/۷ سید عبدالحسین نجفی از روحانیون و مجتهدین جنوب ایران و از طرفداران مشروطه بود. او حمایت بخش گسترده‌ای از اقشار اجتماعی جنوب ایران حدفاصل بوشهر تا کرمان را به دست آورد و در دوره استبداد صغیر به عنوان یکی از چهره‌های مهم مذهبی – سیاسی جنوب ایران مطرح شد. وی ۶ سال آخر زندگانی خود را در جهرم گذراند و از اولین کسانی بود که در جهرم نماز جمعه اقامه کرد.

زندگی‌نامه برگزیده ۸

درگاه:جهرم/زندگی‌نامه برگزیده/۸ حسین شب‌زنده‌دار جهرمی مجتهد، عالم شیعه، مفسر قرآن کریم و از اساتید مطرح اخلاق در حوزه علمیه قم بود که بیش از ۴۰ سال سابقه تدریس دروس عالیه حوزه علمیه را داشت. وی پدر و استاد مهدی شب‌زنده‌دار از فقهای شورای نگهبان است. اکبر هاشمی رفسنجانی و علی اکبر ناطق نوری از جمله شاگردان وی بودند.

زندگی‌نامه برگزیده ۹

درگاه:جهرم/زندگی‌نامه برگزیده/۹ جلال طوفان روزنامه‌نگار، پژوهشگر و نویسنده در سال ۱۲۹۸ در شهر جهرم به دنیا آمد. وی در سال ۱۳۳۱ اقدام به انتشار روزنامه طوفان جنوب کرد که بعد از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ این روزنامه تعطیل شد و خانه طوفان و دفتر روزنامه وی هدف غارت و آتش‌سوزی قرار گرفت و خود او نیز را به مدت دو سال به کرمان تبعید شد. وی چندین کتاب در مورد جهرم نوشته است.

زندگی‌نامه برگزیده ۱۰

درگاه:جهرم/زندگی‌نامه برگزیده/۱۰ محمدرضا رضایی کوچی سیاست‌مدار ایرانی، نمایندهٔ دوره‌های هشتم، نهم، دهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه جهرم و خفر، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و رئیس مجمع نمایندگان استان فارس است. وی پیش از ورود به مجلس به عنوان شهردار جهرم و مدیر پشتیبانی و خدمات دانشگاه علوم پزشکی شیراز فعالیت داشته‌است.

زندگی‌نامه برگزیده ۱۱

زندگی‌نامه برگزیده ۱۲

زندگی‌نامه برگزیده ۱۳

زندگی‌نامه برگزیده ۱۴

زندگی‌نامه برگزیده ۱۵

زندگی‌نامه برگزیده ۱۶

زندگی‌نامه برگزیده ۱۷

زندگی‌نامه برگزیده ۱۸

زندگی‌نامه برگزیده ۱۹

زندگی‌نامه برگزیده ۲۰

زندگی‌نامه برگزیده ۲۱

زندگی‌نامه برگزیده ۲۲

زندگی‌نامه برگزیده ۲۳

زندگی‌نامه برگزیده ۲۴

زندگی‌نامه برگزیده ۲۵

زندگی‌نامه برگزیده ۲۶

زندگی‌نامه برگزیده ۲۷

زندگی‌نامه برگزیده ۲۸

زندگی‌نامه برگزیده ۲۹

زندگی‌نامه برگزیده ۳۰

زندگی‌نامه برگزیده ۳۱

زندگی‌نامه برگزیده ۳۲

زندگی‌نامه برگزیده ۳۳

زندگی‌نامه برگزیده ۳۴

زندگی‌نامه برگزیده ۳۵

زندگی‌نامه برگزیده ۳۶

زندگی‌نامه برگزیده ۳۷

زندگی‌نامه برگزیده ۳۸

زندگی‌نامه برگزیده ۳۹

زندگی‌نامه برگزیده ۴۰

زندگی‌نامه برگزیده ۴۱

زندگی‌نامه برگزیده ۴۲

زندگی‌نامه برگزیده ۴۳

زندگی‌نامه برگزیده ۴۴

زندگی‌نامه برگزیده ۴۵

زندگی‌نامه برگزیده ۴۶

زندگی‌نامه برگزیده ۴۷

زندگی‌نامه برگزیده ۴۸

زندگی‌نامه برگزیده ۴۹

زندگی‌نامه برگزیده ۵۰

زندگی‌نامه برگزیده ۵۱

زندگی‌نامه برگزیده ۵۲

زندگی‌نامه برگزیده ۵۳

زندگی‌نامه برگزیده ۵۴

زندگی‌نامه برگزیده ۵۵

زندگی‌نامه برگزیده ۵۶

زندگی‌نامه برگزیده ۵۷

زندگی‌نامه برگزیده ۵۸

زندگی‌نامه برگزیده ۵۹

زندگی‌نامه برگزیده ۶۰

زندگی‌نامه برگزیده ۶۱

زندگی‌نامه برگزیده ۶۲

زندگی‌نامه برگزیده ۶۳

زندگی‌نامه برگزیده ۶۴

زندگی‌نامه برگزیده ۶۵

زندگی‌نامه برگزیده ۶۶

زندگی‌نامه برگزیده ۶۷

زندگی‌نامه برگزیده ۶۸

زندگی‌نامه برگزیده ۶۹

زندگی‌نامه برگزیده ۷۰

زندگی‌نامه برگزیده ۷۱

زندگی‌نامه برگزیده ۷۲

زندگی‌نامه برگزیده ۷۳

زندگی‌نامه برگزیده ۷۴

زندگی‌نامه برگزیده ۷۵

زندگی‌نامه برگزیده ۷۶

زندگی‌نامه برگزیده ۷۷

زندگی‌نامه برگزیده ۷۸

زندگی‌نامه برگزیده ۷۹

زندگی‌نامه برگزیده ۸۰

زندگی‌نامه برگزیده ۸۱

زندگی‌نامه برگزیده ۸۲

زندگی‌نامه برگزیده ۸۳

زندگی‌نامه برگزیده ۸۴

زندگی‌نامه برگزیده ۸۵

زندگی‌نامه برگزیده ۸۶

زندگی‌نامه برگزیده ۸۷

زندگی‌نامه برگزیده ۸۸

زندگی‌نامه برگزیده ۸۹

زندگی‌نامه برگزیده ۹۰

زندگی‌نامه برگزیده ۹۱

زندگی‌نامه برگزیده ۹۲

زندگی‌نامه برگزیده ۹۳

زندگی‌نامه برگزیده ۹۴

زندگی‌نامه برگزیده ۹۵

زندگی‌نامه برگزیده ۹۶

زندگی‌نامه برگزیده ۹۷

زندگی‌نامه برگزیده ۹۸

زندگی‌نامه برگزیده ۹۹