درگاه:جامعه/آشناسازی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

گروه اجتماعی اعضای خود را قادر می سازد از راه هایی بهره مند شوند که در غیر این صورت به صورت فردی امکان پذیر نیست. بنابراین، هم اهداف فردی و هم اهداف اجتماعی (مشترک) قابل تشخیص و بررسی هستند. مورچه (formicidae) رفتارشناسی جانوران.

جامعه را جامعه‌شناس پیتر برگر این‌گونه تعریف می‌کند: ...یک محصول انسانی، و چیزی جز یک محصول انسانی، که در عین حال پیوسته بر تولیدکننده‌ها اثر می‌گذارد. به گفته وی، جامعه را انسان ها ساخته اند، اما این خلقت به عقب برمی گردد و هر روز انسان را می آفریند یا قالب می دهد.

جامعه شناس گرهارد لنسکی جوامع را بر اساس سطح فناوری، ارتباطات و اقتصاد آنها متمایز می کند: 1) شکارچیان و گردآورندگان؛ 2) کشاورزی ساده. 3) کشاورزی پیشرفته؛ 4) صنعتی؛ و (5) ویژه (به عنوان مثال، انجمن های ماهیگیری یا جوامع دریایی).

این شبیه به نظامی است که قبلا توسط انسان شناسان: مورتون اچ فرید، نظریه پرداز تعارض، و المان سرویس، نظریه پرداز ادغام، توسعه داده شده بود که بر اساس تکامل نابرابری اجتماعی و نقش دولت برای جوامع در همه فرهنگ‌های بشری نظام طبقه‌بندی ایجاد کرده‌اند. این سیستم طبقه بندی شامل چهار دسته است:

لوپوس کانیس رفتارشناسی جانوران

علاوه بر این، موارد زیر وجود دارد:

  • بشریت، بشری که همه ارکان جامعه از جمله اعتقادات جامعه بر آن استوار است.
  • جامعه مجازی، جامعه ای مبتنی بر هویت آنلاین که در عصر اطلاعات در حال تحول است.

با گذشت زمان، برخی فرهنگ ها به سمت اشکال پیچیده تر سازمان و کنترل پیشرفت کرده اند. این تکامل فرهنگی تأثیر عمیقی بر الگوهای جامعه دارد. قبایل شکارچی-گردآورنده در اطراف ذخایر غذای فصلی مستقر شدند تا به روستاهای کشاورزی تبدیل شوند. روستاها تبدیل به شهرستان و شهر شدند. شهرها به دولت‌شهرها و دولت-ملتها تبدیل شدند.

ادامه...