حملات هوایی فوریه ۲۰۲۴ آمریکا در عراق و سوریه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
حملات هوایی فوریه ۲۰۲۴ آمریکا در عراق و سوریه
بخشی از حمله‌ها به پایگاه‌های ایالات متحده آمریکا در عراق، اردن و سوریه (۲۰۲۳–۲۰۲۴) و گسترش جنگ اسرائیل و حماس
تاریخ۲ – ۷ فوریه ۲۰۲۴ (۵ روز)
موقعیت
عراق و سوریه
نتایج

پیروزی ایالات متحده آمریکا

  • ایالات متحده، ۱۲۵ حمله هوایی را علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شبه‌نظامیان متحدش انجام می‌دهد.
  • گروه‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی، حملات به نیروهای آمریکایی را متوقف کردند.
طرف‌های درگیر
 ایالات متحده آمریکا  ایران
حشد شعبی
مقاومت اسلامی عراق
لشکر فاطمیون
فرماندهان و رهبران
جو بایدن
لوید آستین
چارلز براون
سید علی خامنه‌ای
سید ابراهیم رئیسی
محمدرضا قرایی آشتیانی
اسماعیل قاآنی
فالح الفیاض
قیس خزعلی
اکرم الکعبی
ابوباقر السعدی 
واحدهای درگیر

 ایالات متحده آمریکا


نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران

نیروهای مسلح عراق

  • لواء تفوف (شبه‌نظامی)
کتائب حزب‌الله (شبه‌نظامی)
تلفات و خسارات

۵۴–۵۵ کشته[الف]


بیش از ۸۰ هدف از ۸۵ هدف، منهدم یا غیرعملیاتی شد. (تخمین آمریکا)
هیچ‌یک

در ۲ فوریه ۲۰۲۴ (۱۳ بهمن ۱۴۰۲)، نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا مجموعه ای از حملات هوایی را علیه سپاه پاسداران ایران و گروه‌های شبه نظامی تحت حمایت ایران واقع در عراق و سوریه انجام داد. این حمله در تلافی حمله پهپادی به برج ۲۲ که توسط مقاومت اسلامی در عراق یک هفته پیش انجام شد و نیروهای آمریکایی را در اردن هدف قرار داد، روی داد. حمله ای که منجر به کشته شدن سه سرباز آمریکایی شده بود.

حمله[ویرایش]

حدود نیمه شب بین ۲ و ۳ فوریه به وقت محلی (UTC+3)، نیروی هوایی ایالات متحده، حملات هوایی را علیه گروه‌های شبه نظامی وابسته به ایران در عراق و سوریه انجام دادند. این شامل عملیات دو بمب افکن راکول بی-۱ لنسر بود که از پایگاه نیروی هوایی دیس، تگزاس انجام شد. تأسیسات مورد هدف شامل مراکز عملیات فرماندهی و کنترل، مراکز اطلاعاتی، راکت، موشک، انبار وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین، و همچنین تأسیسات زنجیره تأمین تدارکات و مهمات متعلق به گروه‌های شبه نظامی بود. مقامات آمریکایی گزارش دادند که این حملات به ۸۵ هدف در هفت تأسیسات، سه در عراق و چهار در سوریه، با استفاده از ۱۲۵ موشک هدایت شونده دقیق انجام شده است.

مقامات امنیتی عراق گزارش دادند که شش حمله هوایی در عراق را هدف قرار گرفته شده است، در حالی که رسانه دولتی سوریه اعلام کرد که «تجاوز آمریکایی» در مناطق بیابانی سوریه و مرز عراق و سوریه انجام شده است. مقامات عراقی گزارش دادند که حملات هوایی مقر نیروهای حشد الشعبی در آکاشات را هدف قرار داده است و ۱۶ رزمنده را کشته شده است. مقامات عراقی همچنین گفتند که سه خانه مورد استفاده کتائب حزب‌الله در استان الانبار هدف حملات هوایی قرار گرفته است.

بر اساس گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه، حداقل ۲۹ شبه نظامی مورد حمایت ایران در حملات هوایی در سوریه کشته شدند.

پیامد[ویرایش]

وزارت خزانه داری ایالات متحده چندین فرد وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تحریم کرد. تصاویر ماهواره‌ای توسط Planet Labs تخریب گسترده تأسیساتی را که توسط شبه‌نظامیان لشکر فاطمیون در شهر عیاش در نزدیکی دیرالزور در سوریه مورد استفاده قرار می‌گرفت، فاش کرد. این تأسیسات مورد هدف قرار گرفت و متعاقباً توسط بمب افکن‌های B-1B منهدم شد. در عراق، مراسم تشییع جنازه ۱۷ شبه نظامی کشته شده در حملات هوایی در ۴ فوریه در بغداد برگزار شد که جمعیتی شعار می‌دادند «آمریکا بزرگ‌ترین شیطان است» و تصاویر قربانیان را در کنار آمبولانس‌هایی که اجساد آنها را منتقل می‌کردند در دست داشتند.

واکنش‌ها[ویرایش]

لوید آستین، وزیر دفاع، از این حملات به عنوان «شروع پاسخ ما» یاد کرد.

  •  حماس: حملات هوایی را محکوم کرد و آن را «نفت روی آتش» توصیف کرد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]


خطای یادکرد: خطای یادکرد: برچسب <ref> برای گروهی به نام «persian-alpha» وجود دارد، اما برچسب <references group="persian-alpha"/> متناظر پیدا نشد. ().