جنوب آفریقا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جنوب آفریقا

جنوب آفریقا بخش جنوبی قاره آفریقا است. مرزهای دقیقی برای این ناحیه تعریف نشده‌است.

کشورهای جنوب آفریقا[ویرایش]

در تقسیم‌بندی سازمان ملل متحد، کشورهای زیر در جنوب آفریقا قرار دارند:

جغرافیا[ویرایش]

این منطقه دارای جغرافیای متنوعی، از جنگل و چمنزار تا صحراست و شامل مناطق پایینتر از سطح دریا و نیز کوهستان است. این منطقه دارای بزرگ‌ترین ذخایر پلاتین و عناصر گروه پلاتین شامل کروم، وانادیوم و کوبالت و نیز اورانیوم، طلا، تیتانیوم و الماس در دنیاست.

اقتصاد[ویرایش]

این ناحیه از منظر مواد صادراتی یادشده، با سایر مناطق قاره متفاوت است؛ اما در خصوص مشکلات آن، اشتراکات زیادی دارد. علاوه بر استعماری که آثار تاریخی خود را بر توسعه این قاره به جای گذاشته‌است، امروزه، فقر، فساد و ایدز، تبدیل به مهم‌ترین موانع رشد اقتصادی شده‌اند. همانگونه که از جانب SADC بیان شده‌است، پایداری اقتصادی و سیاسی از مهم‌ترین اهداف در این منطقه است. کشور آفریقای جنوبی از نظر رشد اقتصادی، با اختلاف بسیار، قدرت بلامنازع منطقه است و تولید ناخالص داخلی آن به تنهایی از مجموع تولید ناخالص داخلی سایر کشورهای منطقه خود به مراتب بیشتر است.

سیاست[ویرایش]

اکثر کشورهای آفریقایی که دارای نظامی برپایه دموکراسی هستند، واقع در ناحیه جنوب آفریقا هستند. مانند: آفریقای جنوبی، لسوتو، نامبیا و بوتسوانا[۱]

محیط زیست[ویرایش]

جنوب آفریقا از نظر نواحی بوم شناختی گستردگی فراوانی دارد: چمن زارها، بوشولدها(Bushvelds)، کاروها (Karoos)، گرمدشتها (Savannas) و رودکناری‌ها (Riparian zones). هرچند به دلیل از دست دادن زیستگاه (ناشی از تراکم جمعیت انسانی یا توسعه صادرات محور)، اختلال قابل توجهی در برخی مناطق به وجود آمده‌است، هنوز گونه‌های وحشی متنوعی به جای مانده‌اند: کرگدن سفید، شیر، پلنگ، ایمپالا (Impala)، کودو (Kudu)، کل یالدار آبی‌رنگ (Blue wildebeest)، میمون وروت (Vervet monkey) و فیل. این فلات پیچیده باعث شده‌است ساختار کوهستانی عظیمی در مرزهای جنوب آفریقا به وجود آید.

در جنوب آفریقا معضلاتی زیست‌محیطی از جمله آلودگی هوا و بیابان زایی به وجود آمده‌است.

فرهنگ[ویرایش]

در برخی از فرهنگ‌ها برهنگی بخشی از عادات و سنن جامعه است. اکثراً در میان کشورهای جنوب آفریقا برهنگی پستان زنان مانند مردان، تابو محسوب نمی‌شود. عموماً در اسواتینی، جیمنوفوبیا کمتر دیده می‌شود.

منابع[ویرایش]

  1. Agency، Ecofin. «2019 ranking of democracies in Africa according to the EIU». Ecofin Agency (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۹-۲۷.