جان ویلیامز (گیتارنواز)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جان ویلیامز
جان ویلیامز حین اجرای کنسرت در کوردوبا، ۱۹۸۶
جان ویلیامز حین اجرای کنسرت در کوردوبا، ۱۹۸۶
اطلاعات پس‌زمینه
نام تولدجان کریستوفر ویلیامز
زاده۲۴ آوریل ۱۹۴۱ ‏(۸۲ سال)
ملبورن، استرالیا
ژانرموسیقی کلاسیک، پراگرسیو راک
پیشه(ها)نوازندهٔ گیتار، آهنگ‌ساز، تنظیم‌کننده موسیقی
ساز(ها)گیتار
سال‌های فعالیت۱۹۵۸ تا کنون
ناشر(ان)کلمبیا رکوردز
همکاری‌های مرتبطگروه موسیقی اسکای

جان ویلیامز (زاده ۲۴ آوریل ۱۹۴۱) یک موسیقی‌دان و نوازندهٔ گیتار کلاسیک اهل استرالیا است.

او از کودکی در لندن، بزرگ شد. وی امروزه در بین نوازندگان گیتار کلاسیک با لقب شاهزاده گیتار کلاسیک شناخته می‌شود. تکنیک نوازندگی او بسیار خاص است و او قطعات بسیاری از رپرتوار گیتار کلاسیک را اجرا و ضبط کرده‌است. او که از معدود شاگردان آندریاس سگوویا بود که در همان سن نوجوانی مطرح شد و تنها ۱۷ سال داشت که اولین آلبوم نوازندگی خود را منتشر کرد. وی در سال ۱۹۷۳ با آلبوم «جولیان و جان» که به همراه دیگر نوازندهٔ گیتار کلاسیک جولیان بریم اجرا کرد، برنده جایزه معتبر گرمی شد.[۱] گراهام وید تاریخ‌دان گیتار دربارهٔ او می‌گوید: «جان ویلیامز احتمالاً تکنیکی‌ترین نوازنده گیتار کلاسیکی است که دنیا به خود دیده‌است.»[۲]

وی نوازندگی گیتار را فیلم‌هایی چون شکارچی گوزن، ماهی‌ای به نام وندا و آرزوهای بزرگ به عهده داشته‌است.


اولین اجرای حرفه ای ویلیامز در 6 نوامبر 1958 در تالار Wigmore در لندن برگزار شد. از آن زمان ، وی در سراسر دنیا اجرا می کند و به طور منظم در رادیو و تلویزیون ظاهر می شود. او این کار را با راه اندازی کنسرت های گیتار از آهنگسازانی همچون استفان داگسون ، آندره پروین ، پاتریک گورز ، ریچارد هاروی و استیو گری گسترش داده است. ویلیامز آلبوم های دوئت را با گیتاریست های دیگر جولیان برام و پاکو پونا ضبط کرده است.

منابع[ویرایش]

  1. "Music World". Archived from the original on 11 January 2014. Retrieved 11 January 2014.
  2. Dalya Alberge, "John Williams says guitar maestro Andrés Segovia bullied students and stifled their creativity", The Observer, 14 October 2012.

پیوند به بیرون[ویرایش]