گریگوری سکالوف

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
گریگوری سکالوف
اطلاعات پس‌زمینه
زاده۱۸ آوریل ۱۹۵۰ ‏(۷۴ سال)
سن پترزبورگ،[۱] اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی
خاستگاهروسیه
ژانرموسیقی کلاسیک، موسیقی مجلسی
پیشه(ها)موسیقی‌دان، نوازنده پیانو
ساز(ها)پیانو

گریگوری لیمپانوویچ سکالوف (روسی: Григо́рий Ли́пманович Соколо́в؛ زادهٔ ۱۸ آوریل ۱۹۵۰) یک موسیقی‌دان، نوازنده پیانو و استاد موسیقی اهل روسیه است.[۲]

او یکی از برجسته‌ترین نوازندگان زندهٔ پیانوی جهان در حال حاضر است[۳][۴][۵] و عدهٔ کثیری او را نوازنده‌ای با تکنیک نوازندگی بی‌کم‌وکاست و در حد کمال، ژرف‌بین و بابصیرت در تفسیر و اجرای پیانو، و با رپرتواری گسترده می‌دانند که دربرگیرندهٔ آهنگسازان دورهٔ باروک، از یوهان سباستیان باخ، فرانسوا کوپرن، ژان فیلیپ رامو تا آرنولد شونبرگ و بوریس آراپف است.

گریگوری سکالوف نواختن پیانو را در سن ۵ سالگی آغاز کرد و در سن ۷ سالگی به مدرسهٔ مخصوص کودکان در کنسرواتوار سن پترزبورگ رفت. وی در سن ۱۲ سالگی، نخستین رسیتال پیانوی خود را در مسکو با نواختن آثاری از یوهان سباستیان باخ، لودویگ فان بتهوون، روبرت شومان، فردریک شوپن، فلیکس مندلسون، سرگئی راخمانینف، الکساندر اسکریابین، فرانتس لیست، کلود دبوسی و دمیتری شوستاکوویچ در انجمن فیلارمونیک انجام داد[۶] و در سن ۱۶ سالگی، برندهٔ مدال طلای رقابت بین‌المللی چایکوفسکی (به سرپرستی امیل گیللس) در بخش نوازندگی پیانو شد که تا به امروز، جوان‌ترین برندهٔ این مسابقات محسوب می‌شود.

وی همچنین برندهٔ جوایزی همچون آرتورو بندتی میکلانجلی و هنرمند مردمی جمهوری شوروی فدراتیو سوسیالیستی روسیه شده‌است.

گریگوری سکالوف ساکن ایتالیاست و در تمامی کشورهای اروپایی (بجز انگلستان) برنامه اجرا می‌کند. علت این موضوع آن است که انگلستان برای صدور روادید برای ساکنین کشورهای غیر اتحادیه اروپا، درخواست انگست‌نگاری و اسکن چشم دارد که سکالوف بدان معترض است و آنرا از جنس همان ظلم و ستمی می‌داند که اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی بر مردم تحمیل می‌کرد.[۷]

منابع[ویرایش]

  1. "Grigory Sokolov mit Bach, Brahms und Schumann in der Berliner Philharmonie". Archived from the original on 4 March 2016. Retrieved 2010-11-30.
  2. Michael Church (28 February 1997). "Game, set and match". The Independent. Retrieved 15 July 2015.
  3. "The 10 Greatest Classical Pianists of All Time". cmuse. Retrieved 21 September 2017.
  4. "The greatest living pianist | The Spectator". The Spectator (به انگلیسی). 2011-03-26. Retrieved 2017-12-16.
  5. "Does Grigory Sokolov, 'The Greatest Living Pianist,' Speak To A Higher Power?". www.wbur.org (به انگلیسی). Retrieved 2017-12-16.
  6. Mark Zilberquit (1983). Russia's Great Modern Pianists. Paganiniana Publications.
  7. Brown, Ismene (2009-03-04). "Grigory Sokolov's visa woes". The Daily Telegraph. London. Archived from the original on 7 December 2011. Retrieved 2010-05-04.