بازی تاج‌وتخت (فصل ۱)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از بازی تخت و تاج (فصل ۱))
بازی تاج‌وتخت فصل ۱
فصل ۱
The box cover for the season 1 DVD set depicts Sean Bean as Eddard Stark sitting on the iron throne holding a sword and appearing pensive
جلد دی‌وی‌دی منطقه ۱
کشور اصلیایالات متحده
شم. قسمت‌ها۱۰
پخش
شبکه اصلیHBO
نخستین پخش۱۷ آوریل ۲۰۱۱ (۲۰۱۱-04-۱۷) –
۱۹ ژوئن ۲۰۱۱ (۲۰۱۱-06-۱۹)
گاه‌نگاری فصل
پسین →
فصل ۲
فهرست قسمت‌های بازی تاج‌وتخت

فصل اول مجموعه تلویزیونی بازی تاج‌وتخت از تاریخ ۱۷ آوریل ۲۰۱۱ پخش آن آغاز شد و در ۱۹ ژوئن ۲۰۱۱ پایان یافت. این فصل شامل ۱۰ قسمت بود که هر کدام در حدود ۵۵ دقیقه بودند. این فصل برگرفته از رمان بازی تاج‌وتخت، اولین کتاب از سری رمان‌های ترانه یخ و آتش اثر جرج آر. آر. مارتین می‌باشد. داستان آن در جهانی خیالی، در قاره‌ای با نام وستروس و قاره‌ای دیگر در شرق با نام ایسوس اتفاق می‌افتد. در این داستان خاندان استارک به رهبری لرد ادارد استارک (شان بین) پی به نقشه‌ای علیه شاه رابرت براتیون می‌برد که موجب مرگ مشکوک مشاور او جان آرین شده‌است.

داستان[ویرایش]

این سریال تلویزیونی، چندین خط داستانی مطرح‌شده در کتاب‌های ترانه یخ و آتش را دنبال می‌کند. جرج آر. آر. مارتین در مورد فیلم‌نامه قسمت آزمایشی سریال می‌گوید که بسیار به متن رمان وفادار است. سریال از آنجایی شروع می‌شود که شاه رابرت براتیون (مارک ادی) از لرد ادارد «ند» استارک (شان بین) درخواست می‌کند تا مشاورش شود. ند و همسرش کتلین (میشل فرلی) نامه‌ای از خواهر کتلین، لیسا (کتی دیکی) دریافت می‌کنند که در آن او خانواده لنیستر (که از آن‌ها سرسی لنیستر همسر رابرت و ملکه می‌باشد) را عامل قتل مشاور قبلی می‌داند. ند باید به جنوب سفر کند تا پادشاه را در امر پیدا کردن قاتل جان آرین (جان استندینگ) یاری کند، در حالی که باید از خانواده خودش نیز در مقابل لنیسترها محافظت نماید. زمانی که او در حال مکاشفه دربارهٔ قتل جان آرین است، به رازهای سیاهی در مورد لنیسترها پی می‌برد که خود جان آرین به خاطر دانستن و تلاش برای افشای آن‌ها، کشته شده‌است.

همزمان، در قاره‌ای دیگر در شرق وستروس به نام ایسوس، ویسریس تارگرین (هری لوید) پسر شاه مخلوع و تبعید شده، خودش را هنوز پادشاه به حق وستروس می‌داند. او خواهرش، دنریس تارگرین (امیلیا کلارک) را مجبور به ازدواج با کال دروگو (جیسون موموآ) پادشاه قبیله دوتراکی‌ها می‌کند تا با ارتش آن‌ها به وستروس یورش برده و پادشاهی هفت اقلیم را به دست آورد. اما عشق به وجود آمده بین دنریس و کال و اختیارات جدید او به عنوان کالیسی دوتراکی‌ها (ملکه دوتراکی‌ها) نقشه‌های ویسریس را با مشکلاتی روبه‌رو می‌کند.

ٔدر آن‌سوی دیوار، پسر حرامزادهٔ ند استارک یعنی جان اسنو به نگهبانان شب می‌پیوندد. نگهبانان شب گروهی از سربازان هستند که قسم خورده‌اند تا از دیواری که هفت اقلیم را از آن سوی مجهول و خطرناک دیوار جدا می‌کند، دفاع کنند. اما موجوداتی که به باور بسیاری، مدت‌هاست از بین رفته‌اند، امنیت وستروس را تهدید می‌کنند.

مکان‌ها[ویرایش]

قس. ۱ قس. ۲ قس. ۳ قس. ۴ قس. ۵ قس. ۶ قس. ۷ قس. ۸ قس. ۹ قس. ۱۰ مجموع
سرزمین پادشاهی Yes Yes Yes Yes Yes Yes Yes Yes Yes
۹
وینترفل Yes Yes Yes Yes Yes Yes Yes Yes Yes
۹
وائس دوتراک Yes Yes Yes Yes Yes Yes Yes Yes
۸
دیوار Yes Yes Yes Yes Yes Yes Yes
۷
ریورران Yes Yes Yes Yes
۴
آیری Yes Yes Yes
۳
کاروان‌سراها در جاده Yes Yes
۲
آن‌سوی دیوار Yes
۱
پنتوس Yes
۱
دوقلوها Yes
۱

تولید[ویرایش]

جرج آر. آر. مارتین کارگردان این اثر

دیوید بنیاف و دی. بی. وایس از نویسندگان و تهیه‌کنندگان اصلی این فصل بودند. آن‌ها ۸ اپیزود از این فصل را نوشته‌اند. ۲ اپیزود دیگر توسط برایان کاگمن و نویسنده رمان ترانه یخ و آتش، جورج آر.آر. مارتین نوشته شده‌است.

قسمت آزمایشی اولیه را تیم مک‌کارتی کارگردانی کرد، اما بیشتر صحنه‌ها بعداً توسط تیم ون پتن دوباره ضبط شد، وی همچنین قسمت دوم را نیز کارگردانی کرد. با این حال، از مک‌کارتی در اپیزود اول با عنوان تهیه‌کننده اجرایی یاد می‌شود. برایان کرک و دنیل میناهان هر کدام سه قسمت را کارگردانی کردند و آلن تیلور نیز دو قسمت پایانی را کارگردانی کرد.

پیش از این، بنیاف و وایس در دنیای سینما کار می‌کردند و هیچ‌کدام تجربه ساخت سریال نداشتند. برای همین مدت زمان برخی از قسمت‌های فصل اول، از مدت زمان مورد انتظار اچ‌بی‌او، ۱۰ دقیقه کمتر بود. به همین خاطر، آن‌ها طی دوهفته ۱۰۰ صفحه فیلم‌نامه جدید نوشتند. با توجه به بودجه کم برای فیلم‌برداری، صحنه‌های جدید طوری طراحی شدند که هزینه پایینی داشته باشند. بنیاف و وایس اشاره کردند که بسیاری از صحنه‌های محبوب آن‌ها در این فصل، در واقع بدون دلیل و بالاجبار ایجاد شده‌اند، از جمله سکانس بحث بین رابرت و سرسی دربارهٔ ازدواجشان.[۵]

انتخاب بازیگر[ویرایش]

در ۵ مه ۲۰۰۹، اعلام شد که پیتر دینکلیج برای بازی در نقش تیریون لنیستر و تیم مک‌کارتی برای کارگردانی قسمت آزمایشی قرارداد امضا کرده‌اند.[۶] در ۱۹ ژوئیه ۲۰۰۹، نام چندین بازیگر دیگر نیز اعلام شد، از جمله شان بین در نقش لرد ادارد استارک.[۷] دیگر بازیگران انتخاب شده برای بازی در قسمت آزمایشی کیت هرینگتون در نقش جان اسنو، جک گلیسون در نقش جافری براتیون، هری لوید در نقش ویسریس تارگرین و مارک ادی در نقش رابرت بارتیون.[۷][۸]

در اوایل اوت ۲۰۰۹، اعلام شد که جنیفر اهل در نقش کتلین استارک بازی خواهد کرد.[۹] در ۲۰ اوت، نام بازیگران جدیدی اعلام شد. نیکولای کاستر-والدو در نقش جیمی لنیستر و تمزین مرکنت در نقش دنریس تارگرین به همراه ریچارد مدن در نقش راب استارک، ایان گلن در نقش سر جوراه مورمنت، آلفی آلن در نقش تئون گریجوی، سوفی ترنر در نقش سانسا استارک و میسی ویلیامز در نقش آریا استارک.[۱۰] در ۱ سپتامبر، لینا هیدی، بازیگر نقش سرسی لنیستر انتخاب شد.[۱۱] در ۲۳ سپتامبر، مارتین تأیید کرد که روری مک‌کین در نقش سندور کلیگان بازی خواهد کرد.[۱۲] بازی ایزاک همپستد رایت در نقش برن استارک در ۱۴ اکتبر اعلام شد و سه روز بعد بازی جیسون موموآ در نقش کال دروگو اعلام شد.[۱۳]

بعد از فیلمبرداری قسمت آزمایشی و تأیید سریال توسط شبکه، اعلام شد که میشل فرلی جانشین اهل در نقش کتلین استارک می‌شود.[۱۴] بعد از آن همچنین اعلام شد که امیلیا کلارک در نقش دنریس تارگرین بازی خواهد کرد.[۱۵][۱۶]

فیلم برداری[ویرایش]

فیلم‌برداری‌های اولیه فصل اول مجموعه در تاریخ ۲۶ ژوئیه سال ۲۰۱۰ آغاز شد.[۱۷] مکان اصلی فیلم‌برداری پینت‌هال استدیوز در شهر بلفاست در شمال ایرلند بود.[۱۸] صحنه‌های فضای بیرونی نیز در شمال ایرلند در تپه‌های شنی کوه‌های مورن (به‌عنوان وائس دوتراک)، کسل وارد (به‌عنوان وینترفل)، زمین‌های اطراف سینت‌فیلد (به‌عنوان جنگل گادزوود در وینترفل)، پارک جنگلی تولی‌مور (برای صحنه‌های بیرونی)، کارن‌کسل (صحنهٔ اعدام)، معدن سنگ ماگ‌هرامورن (به‌عنوان کسل بلک) و قلعهٔ شین (به‌عنوان زمین‌های مسابقه) فیلم‌برداری شدند.[۱۹] از قلعهٔ دون در استیرلینگ اسکاتلند در قسمت آزمایشی اصلی برای نمای بیرونی و داخلی وینترفل استفاده شد.[۲۰] تهیه‌کنندگان در ابتدا تصمیم گرفتند تا تمامی مجموعه را در اسکاتلند فیلم‌برداری کنند، اما کم‌کم شمال ایرلند را به دلیل فضای کافی برای استدیو ترجیح دادند.[۲۱]

فیلم‌برداری قسمت‌هایی که در فصل اول در جنوب اتفاق می‌افتادند پس از جابه‌جایی از کشور مراکش در قسمت آزمایشی، در کشور مالت انجام شد.[۱۷] شهر ایمدینا برای برداشت صحنه‌های کینگز لندینگ انتخاب شد. همچنین فیلم‌برداری در قلعهٔ مانوئل (برای سپت بیلور)، جزیره غودش (برای سرزمین‌های دوتراکی‌ها)، قصر سن‌آنتون، قلعه ریکاسولی، قلعه سنت‌آنجلو و صومعه سنت‌دومنیک (همهٔ این مکان‌ها برای صحنه‌های داخل رد کیپ) نیز صورت گرفت.[۱۹]

قسمت‌ها[ویرایش]

شم.
کلی
شم. در
فصل
عنوانکارگرداننویسندهتاریخ انتشار اصلیایالات متحدهٔ آمریکا تعداد بیننده
(میلیون)
۱۱«زمستان در راه است»تیم وان پاتندیوید بنیاف و دی. بی. وایس۱۷ آوریل ۲۰۱۱ (۲۰۱۱-0۴-۱۷)۲٫۲۲[۲۲]
رابرت براتیون، پادشاه وستروس و هفت اقلیم، به همراه همسرش سرسی لنیستر به شمال سفر می‌کند تا به دوست و هم‌رزم سابقش، لرد ادارد «ند» استارک، پیشنهادی غیرقابل رد کردن بدهد. در آن‌سوی دریای باریک، در قاره ایسوس، ویسریس تارگرین، فرزند شاه مخلوع، به دنبال سپاهی برای حمله به وستروس و بازپس‌گیری تاج و تخت است. او خواهرش را مجبور به ازدواج با پادشاه قبیله دوتراکی‌ها می‌کند تا در مقابل از ارتش آن‌ها استفاده کند. در وینترفل، برن استارک، پسر ده سالهٔ ادارد، پی به رابطه پنهانی سرسی و برادرش جیمی لنیستر می‌برد. رازی که فهمیدنش برایش گران تمام می‌شود.
۲۲«جاده شاهی»تیم ون پتندیوید بنیاف و دی.بی. وایس۲۴ آوریل ۲۰۱۱ (۲۰۱۱-0۴-۲۴)۲٫۲۰[۲۳]
سرنوشت برن در هاله‌ای از ابهام باقی می‌ماند. ند (ادارد) که با پیشنهاد شاه مبنی بر مشاور پادشاه شدن، موافقت کرده‌است، همراه با دخترانش سانسا و آریا، وینترفل را برای رفتن به پایتخت ترک می‌کند. در همین‌حال کتلین برای پرستاری از برن در وینترفل می‌ماند. جان اسنو برای پیوستن به نگهبانان شب راهی شمال می‌شود. تیریون تصمیم می‌گیرد که به‌جای بازگشت به جنوب همراه با خانواده‌اش، همراه با اطرافیان جان راهی دیوار در شمال شود. در حال‌که ویسریس در انتظار فرصت برای پس‌گرفتن پادشاهی است، دنریس توجهش را صرف یادگیری چگونگی خشنود کردن شوهرش دروگو می‌کند.
۳۳«لرد اسنو»برایان کرکدیوید بنیاف و دی.بی. وایس۱ مه ۲۰۱۱ (۲۰۱۱-0۵-۰۱)۲٫۴۴[۲۴]
ند به شورای کوچک سلطنتی در پایتخت (سرزمین پادشاهی) ملحق می‌شود و از وضعیت آشفته ادارهٔ مملکت آگاه می‌شود. کتلین تصمیم می‌گیرد تا خودش به جنوب برود و به شوهرش هشدار بدهد، اما دوست و مشاور قدیمی پیتر «لیتل‌فینگر» بیلیش مانع او می‌شود. برندون متوجه می‌شود که دیگر نمی‌تواند راه برود. او به کسی نمی‌گوید که جیمی لنیستر او را هل داده و می‌گوید که از دیوار افتاده و چیز دیگری به خاطر نمی‌آورد. جان سعی می‌کند به زندگی بر روی دیوار عادت کند و با عده‌ای که اشراف‌زاده نیستند، تمرین می‌کند. تیریون هم از دیوار دیدن می‌کند و فرمانده به او می‌گوید که آن‌ها برای مقابله با نیروی نامعلوم آن سوی دیوار به نیروی بیشتری احتیاج دارند. دنریس با افزایش اختیاراتش به عنوان کالیسی، شروع به ایستادن در مقابل ویسریس می‌کند.
۴۴«چلاق‌ها، حرامزاده‌ها و چیزهای خراب»برایان کرکبریان کاگمن۸ مه ۲۰۱۱ (۲۰۱۱-0۵-۰۸)۲٫۴۵[۲۵]
تیریون راهی به برن نشان می‌دهد تا او بتواند اسب‌سواری کند. ند به دنبال مدرک برای قتل جان ارین است که از قضیه پسر نامشروع رابرت خبردار می‌شود. رابرت مسابقه‌ای به احترام حضور ند برگزار می‌کند. جان از سمول تارلی دفاع می‌کند. پسری که هیچ دوستی ندارد و توانایی دفاع از خود را نیز ندارد. ویسریس عصبانی با خواهرش درگیر می‌شود. سانسا در سرش رؤیای ملکه شدن دارد، در حالی که آریا رؤیای بسیار متفاوتی برای آینده خود دارد. کتلین پیش متحدین پدرش می‌رود و تیریون را به جرم سوءقصد به جان برن دستگیر می‌کند.
۵۵«گرگ و شیر»برایان کرکدیوید بنیاف و دی.بی. وایس۱۵ مه ۲۰۱۱ (۲۰۱۱-0۵-۱۵)۲٫۵۸[۲۶]
ند از همکاری در نقشه قتل دنریس باردار، خودداری می‌کند و از مقام مشاور پادشاهی استعفا می‌دهد و رابرت را بسیار عصبانی می‌کند. کتلین و تیریون به آیری محل سکونت خواهر کتلین، لیسا می‌رسند. خبر دستگیری تیریون به پایتخت می‌رسد که در آنجا جیمی لنیستر از ند می‌خواهد که پاسخگو باشد. مردان جیمی و ند درگیر می‌شود تا آنجا که یکی از یاران جیمی از پشت، خنجری به پای ند فرو می‌برد. جیمی برای نجات برادرش به آیری می‌رود. در همین حال، بار دیگر ویسریس و دنریس مقابل هم قرار می‌گیرند.
۶۶«یک تاج طلایی»دانیل میناهانداستان : دیوید بنیاف و دی.بی. وایس
نمایشنامۀ تلویزیونی : جین اسپنسن و دیوید بنیاف و دی.بی. وایس
۲۲ مه ۲۰۱۱ (۲۰۱۱-0۵-۲۲)۲٫۴۴[۲۷]
برن در حال تمرین با زین جدیدش برای اسب‌سواری توسط وحشی‌ها (انسان‌هایی که در شمال دیوار خارج از مناطق متمدن زندگی می‌کنند) دستگیر می‌شود، اما راب و تئون او را نجات می‌دهند. ند در مقر پادشاهی می‌ماند، در حالی که رابرت به شکار رفته‌است، او از راز به‌جامانده توسط جان ارین باخبر می‌شود. جافری به اجبار مادرش از سانسا عذرخواهی می‌کند. ویسریس عصبانی دنریس را تهدید می‌کند و کال نیز در جواب، با ریختن طلای مذاب بر سر او، وی را می‌کشد.
۷۷«یا می‌بری یا می‌میری»دانیل میناهاندیوید بنیاف و دی.بی. وایس۲۹ مه ۲۰۱۱ (۲۰۱۱-0۵-۲۹)۲٫۴۰[۲۸]
ند، سرسی را با حقیقت مرگ جان ارین مواجه می‌سازد. رابرت که توسط یک خوک وحشی زخمی شده، دستور می‌دهد که ند جانشین او شود تا بزرگترین پسرش به سن قانونی برسد. جان اسنو به عنوان نگهبان شب قسم می‌خورد. کال دروگو ارتشش را برای حمله به وستروس فرا می‌خواند، بعد از آن دنریس از سوءقصد، جان سالم به‌در می‌برد. ند به بیلیش می‌گوید که همکاری گارد شهر پادشاهی را تضمین کند تا لنیسترها را از آن‌جا خارج کنند و فاش می‌کند که جافری فرزند رابرت نیست، بلکه فرزند جیمی است و پادشاه بر حق وستروس، برادر رابرت، استنیس است. ند نامهٔ رابرت را پیش سرسی، جافری و مشاوران می‌برد. اما بیلیش و نگهبانان شهر، نشان می‌دهند که با لنیسترها متحدند. ند را دستگیر می‌کنند و مردانش را می‌کشند.
۸۸«نوک تیز»دانیل میناهانجرج آر. آر. مارتین۵ ژوئن ۲۰۱۱ (۲۰۱۱-0۶-۰۵)۲٫۷۲[۲۹]
راب متحدین خانوادگی‌شان را برای جنگ فرامی‌خواند. سانسا از جافری خواهش می‌کند که زندگی پدرش را که در سیاه‌چال زندانی است، ببخشد. جان و نگهبانان شب با نیروهایی شیطانی در آن‌سوی دیوار مواجه می‌شوند و ارتش دروگو به سمت وستروس حرکت می‌کند.
۹۹«بیلور»آلن تیلوردیوید بنیاف و دی.بی. وایس۱۲ ژوئن ۲۰۱۱ (۲۰۱۱-0۶-۱۲)۲٫۶۶[۳۰]
در حالی که نیروهای استارک‌ها و لنیسترها برای مقابله آماده می‌شوند، تیریون نیروهای خود را برای مقابله با راب رهبری می‌کنند. کتلین و راب هم به پیش لرد فری می‌روند تا درخواست کمک کنند. دروگو بر اثر عفونت زخمش در حال مرگ است و دنریس که چاره‌ای ندارد، از جادوی خون استفاده می‌کند تا او را زنده نگه دارد. ند برای نجات جان دخترانش و خودش، شهادت دروغ می‌دهد و جافری را پادشاه برحق اعلام می‌دارد. اما جافری بر خلاف قول خود، سر وی را از تن جدا می‌کند.
۱۰۱۰«آتش و خون»آلن تیلوردیوید بنیاف و دی.بی. وایس۱۹ ژوئن ۲۰۱۱ (۲۰۱۱-0۶-۱۹)۳٫۰۴[۳۱]
خبر اعدام ند خیلی زود در هفت اقلیم پخش می‌شود. شمالی‌ها راب را به عنوان پادشاه خود اعلام می‌کنند. جیمی توسط استارک‌ها اسیر می‌شود و تایوین لنیستر، پسرش تیریون را مشاور پادشاه می‌کند تا در غیاب او، مراقب رفتار جافری و سرسی باشد. جان می‌خواهد دیوار را ترک کند تا انتقام پدرش را بگیرد، اما دوستانش او را قانع می‌کنند که نرود. دنریس متوجه می‌شود، پسری که در شکم داشته مرده و کال دروگو هم فقط یک زندگی گیاهی خواهد داشت. دنریس دروگو را می‌کشد و جنازه او به همراه جادوگر و سه تخم اژدها را می‌سوزاند. خودش هم به سوی شعله‌های آتش می‌رود و داخل آتش می‌شود. صبح روز بعد، دنریس سالم است و سه اژدهای او از تخم بیرون آمده‌اند.

بازخورد[ویرایش]

بازخورد منتقدین[ویرایش]

بیشترین رسانه‌ها اعلام کرده بودند که انتظارات از این مجموعه بسیار بالاست. همچنین یک گروه هواداری تشکیل شده بود که پیشرفت سریال را با دقت بررسی می‌کرد.[۳۲][۳۳] تا آوریل ۲۰۱۱، بیشتر رسانه‌ها این سریال را جز مواردی قرار داده بودند که در سال ۲۰۱۱ باید به آن توجه ویژه‌ای داشت.[۳۴][۳۵]

نمره فصل اول در وبگاه متاکریتیک ۷۹ از ۱۰۰ است که حاکی از «تحسین عمومی» است.[۳۶]

بینندگان[ویرایش]

بازی تاج‌وتخت: بینندگان بر اساس قسمت (به میلیون نفر) [پانویس ۱]

فصل:    ۱ (۲۰۱۱)    ۲ (۲۰۱۲)    ۳ ( ۲۰۱۳)    ۴ (۲۰۱۴)

   ۵ (۲۰۱۴)    ۶ (۲۰۱۵)    ۷ (۲۰۱۷)    ۸ (۲۰۱۹)

ق. ۱ ق. ۲ ق. ۳ ق. ۴ ق. ۵ ق. ۶ ق. ۷ ق. ۸ ق. ۹ ق. ۱۰
فصل ۱ ۲٫۲۲ ۲٫۲۰ ۲٫۴۴ ۲٫۴۵ ۲٫۵۸ ۲٫۴۴ ۲٫۴۰ ۲٫۷۲ ۲٫۶۶ ۳٫۰۴
فصل ۲ ۳٫۸۶ ۳٫۷۶ ۳٫۷۷ ۳٫۶۵ ۳٫۹۰ ۳٫۸۸ ۳٫۶۹ ۳٫۸۶ ۳٫۳۸ ۴٫۲۰
فصل ۳ ۴٫۳۷ ۴٫۲۷ ۴٫۷۲ ۴٫۸۷ ۵٫۳۵ ۵٫۵۰ ۴٫۸۴ ۵٫۱۳ ۵٫۲۲ ۵٫۳۹
فصل ۴ ۶٫۶۴ ۶٫۳۱ ۶٫۵۹ ۶٫۹۵ ۷٫۱۶ ۶٫۴۰ ۷٫۲۰ ۷٫۱۷ ۶٫۹۵ ۷٫۱۰
فصل ۵ ۸٫۰۰ ۶٫۸۱ ۶٫۷۱ ۶٫۸۲ ۶٫۵۶ ۶٫۲۴ ۵٫۴۰ ۷٫۰۱ ۷٫۱۴ ۸٫۱۱
فصل ۶ ۷٫۹۴ ۷٫۲۹ ۷٫۲۸ ۷٫۸۲ ۷٫۸۹ ۶٫۷۱ ۷٫۸۰ ۷٫۶۰ ۷٫۶۶ ۸٫۸۹
فصل ۷ ۱۰٫۱۱ ۹٫۲۷ ۹٫۲۵ ۱۰٫۱۷ ۱۰٫۷۲ ۱۰٫۲۴ ۱۲٫۰۷ -
فصل ۸ ۱۱٫۷۶ ۱۰٫۲۹ ۱۲٫۰۲ ۱۱٫۸۰ ۱۲٫۴۸ ۱۳٫۶۰ -
  1. تعداد بینندگان زنده اولین پخش هر قسمت براساس اعلام رتبه‌بندی نیلسن


جوایز و نامزدی‌ها[ویرایش]

فصل اول بازی تاج و تخت، نامزد دریافت ۱۳ جایزه امی شد؛ که از این بین جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد برای پیتر دینکلیج و بهترین تیتراژ را ازآن خود کرد.[۳۷] دینکلیج همچنین جوایز گولدن گلوب، اسکریم و ستلایت برای بهترین بازیگر نقش اول مرد را نیز برد.

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ Lambert, David (December 5, 2011). "Game of Thrones – HBO's Official Press Release with Full Details of 'The Complete 1st Season' on DVD, Blu-ray". TV Shows on DVD. Archived from the original on 1 September 2016. Retrieved February 3, 2012.
  2. "Game of Thrones – Season 1 (DVD)". Amazon UK. Retrieved February 3, 2012, 2011. {{cite web}}: Check date values in: |accessdate= (help)
  3. "Game of Thrones: Season 1". Ezy DVD. Archived from the original on 10 January 2012. Retrieved February 3, 2012.
  4. "Game of Thrones – Season 1 (Blu-ray) (Region Free)". Amazon UK. Retrieved February 3, 2012.
  5. Fleming Jr. , Mike (June 28, 2013). "Emmy Q&A With 'Game Of Thrones' David Benioff And D.B. Weiss". Deadline Hollywood. Retrieved June 29, 2013.
  6. Andreeva, Nellie (May 5, 2009). "Two will play HBO's 'Game'". The Hollywood Reporter. Archived from the original on 9 May 2009. Retrieved May 12, 2009.
  7. ۷٫۰ ۷٫۱ Kit, Borys; Andreeva, Nellie (July 19, 2009). "Sean Bean ascends to "Game of Thrones"". Reuters. Archived from the original on 6 November 2015. Retrieved July 20, 2009.{{cite news}}: نگهداری یادکرد:نام‌های متعدد:فهرست نویسندگان (link)
  8. Martin, George R.R. (July 19, 2009). "A Casting We Will Go". Not A Blog. LiveJournal. Retrieved July 20, 2009.
  9. Andreeva, Nellie (August 3, 2009). "Trio of actresses cast in TV projects". The Hollywood Reporter. Archived from the original on 27 September 2015. Retrieved February 24, 2013.
  10. Hibberd, James (August 20, 2009). "HBO appoints subjects to 'Thrones'". The Hollywood Reporter. Retrieved August 20, 2009.
  11. Ryan, Maureen (September 1, 2009). "Royal HBO role filled by 'Terminator: Sarah Connor' actress". Chicago Tribune. Archived from the original on 19 اكتبر 2013. Retrieved September 1, 2009. {{cite news}}: Check date values in: |archive-date= (help)
  12. Martin, George R.R. (September 26, 2009). "As Sandor Clegane, the Hound..." Not A Blog. LiveJournal. Retrieved September 26, 2009.
  13. Ryan, Maureen (October 13, 2009). "The 'Games' afoot: HBO's 'Game of Thrones' gears up". Chicago Tribune. Archived from the original on 18 August 2016. Retrieved January 13, 2009.
  14. Sepinwall, Alan (March 19, 2010). "'Game of Thrones' recasting: Ehle out, Fairley in". HitFix. Retrieved February 24, 2013.
  15. Ryan, Maureen (May 21, 2010). "Exclusive: 'Game of Thrones' recasts noble role". Chicago Tribune. Archived from the original on 21 August 2016. Retrieved February 24, 2013.
  16. Martin, George R.R. (May 21, 2010). "A New Daenerys". Not A Blog. LiveJournal. Archived from the original on 21 August 2016. Retrieved February 24, 2013.
  17. ۱۷٫۰ ۱۷٫۱ Martin, George R. R. (July 16, 2010). "From HBO". Not a Blog. LiveJournal. Archived from the original on 7 March 2016. Retrieved March 14, 2013.
  18. HBO to film TV pilot in Belfast, Northern Ireland (به انگلیسی), Northern Ireland Executive, April 21, 2009, archived from the original on 30 April 2016, retrieved Jun 18, 2014
  19. ۱۹٫۰ ۱۹٫۱ Roberts, Josh (April 1, 2012). "Where HBO's hit 'Game of Thrones' was filmed". USA Today. Retrieved March 8, 2013.
  20. Medieval keep becomes film set (به انگلیسی), BBC News, October 23, 2009, retrieved Jun 18, 2014
  21. Miller, Phil (June 17, 2013), "Beaten in Game of Thrones: why Scotland lost £160m chance to host TV series", Herald Scotland (به انگلیسی), retrieved Jun 18, 2014
  22. Seidman, Robert (April 19, 2011). "Sunday Cable Ratings: NBA, 'Storage Wars,' 'Ax Men,' 'Khloe & Lamar' + 'The Killing,' 'Breakout Kings,' 'Sam Axe,' 'Game of Thrones' & Much More". TV by the Numbers. Archived from the original on August 17, 2016. Retrieved April 20, 2011.
  23. Gorman, Bill (April 26, 2011). "Sunday Cable Ratings: NBA, 'Khloe & Lamar,' 'The Killing,' 'Breakout Kings,' 'Housewives,' 'Game of Thrones' & Much More". TV by the Numbers. Archived from the original on August 17, 2016. Retrieved April 27, 2011.
  24. Seidman, Robert (May 3, 2011). "Sunday Cable Ratings: More 'Death of Bin Laden' Ratings; 'Khloe & Lamar,' 'Law & Order: CI,' 'In Plain Sight,' 'Army Wives,' 'Housewives,' 'Game of Thrones' & Much More". TV by the Numbers. Archived from the original on August 17, 2016. Retrieved May 4, 2011.
  25. Gorman, Bill (May 10, 2011). "Sunday Cable Ratings: Bulls/Hawks Tops + 'Law & Order: CI,' 'In Plain Sight,' 'Army Wives,' 'Housewives,' 'Game of Thrones' & Much More". TV by the Numbers. Archived from the original on August 17, 2016. Retrieved May 10, 2011.
  26. Seidman, Robert (May 18, 2011). "Sunday Cable Ratings: Heat/Bulls Slam Dunks + 'Law & Order: CI,' 'In Plain Sight,' 'Army Wives,' 'Housewives,' 'Game of Thrones' & Much More". TV by the Numbers. Archived from the original on May 13, 2016. Retrieved May 18, 2011.
  27. Gorman, Bill (May 24, 2011). "Sunday Cable Ratings: Heat/Bulls Scores Big + 'Law & Order: CI,' 'In Plain Sight,' 'Army Wives,' 'Housewives,' 'Game of Thrones' & Much More". TV by the Numbers. Archived from the original on August 17, 2016. Retrieved May 25, 2011.
  28. Gorman, Bill (June 1, 2011). "Sunday Cable Ratings: 'My Big Fat Gypsy Wedding,' 'Game of Thrones,' 'The Killing' & More". TV by the Numbers. Archived from the original on May 13, 2016. Retrieved June 1, 2011.
  29. Gorman, Bill (June 7, 2011). "Sunday Cable Ratings: 'MTV Movie Awards' Leads Night, 'Game of Thrones' Series High, 'Real Housewives,' 'ABDC' & Lots More". TV by the Numbers. Archived from the original on August 17, 2016. Retrieved June 8, 2011.
  30. Gorman, Bill (June 14, 2011). "Sunday Cable Ratings: 'Game of Thrones', 'Real Housewives,' 'Kardashians,' 'In Plain Sight,' 'Army Wives' & More". TV by the Numbers. Archived from the original on August 17, 2016. Retrieved June 14, 2011.
  31. Seidman, Robert (June 21, 2011). "Sunday Cable Ratings: 'Falling Skies,' 'Game of Thrones', 'The Killing,' 'In Plain Sight,' 'Law & Order: CI,' 'The Glades' and Much More". TV by the Numbers. Archived from the original on August 17, 2016. Retrieved June 22, 2011.
  32. Gregory, Mathilda (July 23, 2010). "Is A Game of Thrones the most eagerly anticipated TV show ever?". The Guardian. Retrieved February 24, 2013.
  33. Colins, Scott (August 8, 2010). "With 'Game of Thrones,' HBO is playing for another 'True Blood'". Los Angeles Times. Retrieved February 24, 2013.
  34. Tucker, Ken (January 1, 2011). "10 TV Events to Look Forward to in 2011". Entertainment Weekly. Archived from the original on 11 January 2015. Retrieved February 24, 2013.
  35. Poniewozik, James (December 30, 2010). "Vacation Robo-Post: TV to Look Forward to in 2011". TIME. Retrieved January 6, 2011.
  36. "Game of Thrones – Season 1 Reviews, Ratings, Credits, and More at Metacritic". Metacritic. Retrieved March 5, 2012.
  37. "Game Of Thrones". Emmys.com. Retrieved February 24, 2013.

پیوند به بیرون[ویرایش]