داریو ناهاریس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
داریو ناهاریس
شخصیت ترانه یخ و آتش شخصیت
بازی تاج‌وتخت
میخیل هایسمان در نقش داریو ناهاریس
نخستین حضور
آخرین حضور
پدیدآورجرج آر. آر. مارتین
ایفاگر
اطلاعاتِ درون‌داستانی
جنسیتمذکر
عنوانداریو ناهاریس
ملیتتیروشی

داریو ناهاریس (انگلیسی: Daario Naharis) شخصیتی خیالی در مجموعه داستان‌های خیالی-حماسی ترانه یخ و آتش اثر نویسندهٔ آمریکایی جرج آر. آر. مارتین و اقتباس تلویزیونی آن بازی تاج‌وتخت است.

این کاراکتر، که فرماندهٔ سپاه «استورم‌کروز» در سرزمین «اِسوس» است، نخستین بار در طوفان شمشیرها (۲۰۰۰) معرفی می‌شود و بعد در رقصی با اژدهایان (۲۰۱۱) نیز حضور می‌یابد.

نقش این شخصیت خیالی را در مجموعهٔ تلویزیونی بازی تاج‌وتخت که محصول اچ‌بی‌او است، در فصل ۳، اد اسکرین بازیگر بریتانیایی و در فصول ۴ تا ۶ میخیل هایسمان بازیگر هلندی ایفا می‌کند.[۱][۲][۳]

ویژگی‌های شخصیتی[ویرایش]

داریو جنگجویی اغواگر و بی‌باک و فرماندهٔ سپاه «استورم‌کروز» است که یک گروهان از سربازان مزدور، متشکل از ۵۰۰ سرباز حرفه‌ایِ سوارکار است.

او یک قاتل کارآمد، خونخوار و سنگدل است که خود را به‌طور کامل وقفِ دنریس تارگرین نموده‌است.

در رمان، هیچ‌گونه اطلاعاتی از سابقه و پیشینهٔ «داریو» فاش نشده‌است جز آنکه از طایفه و سرزمین «تیروشی» است. در فیلم‌نامهٔ مجموعهٔ تلویزیونی اما، چنین آمده‌است که مادرِ دائم‌الخمرش، او را در سنین جوانی به صاحبان میدان‌ها مبارزه فروخت. داریو را برای جنگیدن در اینگونه میدان‌های مبارزه تربیت کردند و آنچنان در کارش موفق شد که پس از مرگ اربابش، آزاد گشت. داریو پس از به‌دست آوردن آزادی‌اش، به یک گردان از سلحشوران مزدور موسوم به «سِکند سانز» پیوست.

شخصیت داریو و کارهایی که انجام می‌دهد، بیشتر از نگاهِ دیگران و به‌ویژه دنریس تارگرین مشاهده یا توصیف می‌شود. او در رمان اصلی، یک شخصیت فرعی و پشت صحنه است.[۴]

منابع[ویرایش]

  1. "Game of Thrones Cast and Crew: Daario Naharis played by Michiel Huisman". HBO. Archived from the original on 7 April 2015. Retrieved December 29, 2015.
  2. "The Official Website for the HBO Series Game of Thrones - Season 4". HBO. Archived from the original on 7 April 2015. Retrieved 2 December 2018.
  3. "From HBO". Archived from the original on 7 March 2016. Retrieved 2 December 2018.
  4. "Game of Thrones Viewer's Guide". HBO. Archived from the original on 14 September 2019. Retrieved 2 December 2018.