بازی تاج‌وتخت (فصل ۳)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بازی تاج‌وتخت فصل ۳
فصل ۳
جلد دی‌وی‌دی منطقه ۱
کشور اصلیایالات متحده
شم. قسمت‌ها۱۰
پخش
شبکه اصلیاچ‌بی‌او
نخستین پخش۳۱ مارس ۲۰۱۳ (۲۰۱۳-0۳-۳۱) –
۹ ژوئن ۲۰۱۳ (۲۰۱۳-06-۰۹)
گاه‌نگاری فصل
← پیشین
فصل ۲
پسین →
فصل ۴
فهرست قسمت‌های بازی تاج‌وتخت

فصل سوم مجموعه تلویزیونی خیال‌پردازی حماسی و درام بازی تاج‌وتخت که در آمریکا از شبکه اچ‌بی‌او پخش شد، از تاریخ ۲۱ مارس ۲۰۱۳ پخش آن آغاز شد و در ۹ ژوئن ۲۰۱۳ پایان یافت.[۲] شبکه اچ‌بی‌او در ۱۰ آوریل ۲۰۱۲ مجموعه را برای این فصل تمدید نمود و ۹ روز پس از پایان فصل دوم درٰ ژوئیه ۲۰۱۲ تولیدش را آغاز نمود.

مانند دیگر فصل‌ها این فصل نیز شامل ۱۰ قسمت بود که هر کدام در حدود ۵۵ دقیقه بودند. این فصل برگرفته از نیمه اول رمان طوفان شمشیرها، سومین کتاب از سری رمان‌های ترانه یخ و آتش اثر جرج آر. آر. مارتین می‌باشد.[۳]

داستان[ویرایش]

تمرکز فصل سوم بیشتر بر روی لنیسترها در سرزمین پادشاهی است. پس از شکست دادن استنیس براتیون در نبرد بلک‌واتر، آن‌ها جایگاه خود را در تخت آهنین محکم و استوار نگه داشته‌اند. آن‌ها توسط هم‌پیمان جدید خود یعنی خاندان تایرل، که قدرتمند و با تدبیر هستند، در معرض خطر قرار گرفتند. تیریون لنیستر با ازدست دادن مقام مشاور پادشاهی‌اش، احساس می‌کند که پدرش ارزشی برای خدمتی که او برای خانواده به عنوان مشاور انجام داده قائل نیست. در همین حال، جیمی لنیستر تلاش خود را برای بازگشت به خانه ادامه می‌دهد و به اسارت خود با همسفرش، برین از تارث عادت می‌کند.

استارک‌ها خودشان را در حال شکست در جنگ می‌بینند. آن‌ها پشتیبانی لرد والدر فری را بعد از این که راب استارک عهد خود با ازدواج با تالیسا ماگیر شکست، از دست دادند، و بسیاری از اعضای ارتش راب در حال از دست دادن وفاداری خود نسبت به او می‌باشند. رابطهٔ او با مادرش نیز پس از آزاد کردن جیمی لنیستر سرد شده، گرچه خبر مرگ پدر مادرش و پسران کوچک استارک آن‌ها را دوباره به هم نزدیک کرد. در واقع، برن و ریکون استارک زنده‌اند و سفر خود را به شمال با هم پیمانان جدید خود از رید، ادامه می‌دهند. تئون گریجوی بود که مرگ پسران استارک را صحنه‌سازی کرده بود و الان طبق دستور افراد ناشناس زیر شکنجه فیزیکی قرار گرفته‌است. با این وجود پسری مرموز ادعا می‌کند که توسط خواهرش فرستاده شده تا او را فراری دهد. آریا استارک، در سفرش به خانه با هم‌سفرانش یعنی گندری و هات پای گرفتار برادران بدون پرچم و سندور کلگین می‌شود. سانسا استارک در سرزمین پادشاهی و زندانی لنیستر باقی می‌ماند، اما او اکنون از طرف بیلیش فریبکار و تایرل‌ها پیشنهاد کمک دریافت کرده.

در درگن‌استون، استنیس براتیون بعد از شکست خوردن در نبرد بلک‌واتر سرخورده شده‌است. مشاور او سر داووس بعد از تلاش برای کشتن ملیساندر، که هنوز به خدای خود، ارباب روشنایی، که به استنیس برای رسیدن به قدرت کمک خواهد کرد ایمان دارد، زندانی شده.

آنسوی دیوار، جان اسنو به صورت مخفی به ارتش وحشی‌های منس ریدر ملحق شده. عهدهای او بیشتر از همیشه با در رابطه بودن با ایگریت، یکی از وحشی‌ها محک زده می‌شوند چون او متوجه می‌شود که بین او و نگهبانان شب باید یکی را انتخاب کند. گروهی از نگهبانان شب که توسط وایت واکرها مورد حمله قرار گرفته‌اند در حال بازگشت به دیوار هستند. با این وجود بسیاری از جنگجوها پیمانشان را با درمعرض خطر قرار دادن جان لرد فرمانده و سمول تارلی زیر سؤال می‌برند.

در طرف دیگر دریای باریک در آستاپور، دنیریس تارگرین ماجرای خود را برای تصرف هفت اقلیم ادامه می‌دهد. او یار جدیدی در اعضا محافظان پادشاه قبلی به نام باریستن سلمی دارد و همچنان توسط جوراه مورمونت مشاوره داده می‌شود. او در فکر خریدن ارتشی به نام آنسالیدهاست. آن‌ها توسط ارباب بی‌رحمی که یک مترجم جوان به نام میسانده دارد کنترل می‌شوند.

تولید[ویرایش]

بازی تاج‌وتخت به سرعت پس از شروع پخش در آوریل ۲۰۱۱ از نظر انتقادی و سودگرایی به موفقیت رسید. تنها چند روز بعد از آمارگیری بینندگان قسمت اول فصل دوم «شمال به خاطر می‌سپارد» به بالاترین میزان خود یعنی ۸٫۳ میلیون بیننده رسید،[۴] شبکه اچ‌بی‌او تمدید فصل سوم این سریال را به اطلاع رساند.[۵] مهم‌تر از آن اطلاعیه شایعات و خبرهایی مبنی بر این که دیوید بنیاف و دی.بی. وایس قصد فیلم‌برداری فصل‌های سوم و چهارم را به‌طور هم‌زمان دارند، بود. بنیاف گفت که این می‌تواند خیلی پربازده باشد اما نوشتن آن غیرممکن است.[۶]

ده قسمت فصل سوم طولانی‌تر از فصل‌های قبلی می‌باشد، حدود ۵۴ یا ۵۷ دقیقه در مقابل ۵۲ دقیقه فصل‌های گذشته. بودجهٔ این فصل حدود ۵۰ میلیون دلار آمریکا گزارش شده‌است.[۷][۸]

نگارش[ویرایش]

فصل سوم برگرفته از نیمه اول کتاب طوفان شمشیرها می‌باشد. بنیاف قبلاً گفته بود که از طوفان شمشیرها، به دلیل طولانی بودنش، باید دو فصل اقتباس شود.[۹] بنیاف و وایس همچنین متذکر شدند که آن‌ها به اقتباس از مجموعه ترانه یخ و آتش به صورت کلی نگاه می‌کنند، در هر رمان به صورت جداگانه و این به آن‌ها این آزادی عمل را می‌دهد که با توجه موقعیت و ضرورت بین اتفاقات کتاب، جلو و عقب بروند.[۶] بنا به گفته بنیاف فصل سوم شامل صحنهٔ به‌یادماندنی خاص (اشاره به عروسی سرخ) از طوفان شمشیرهاست که از همان اول چشم‌انداز فیلم‌برداری و بخشی از انگیزه آن‌ها برای اقتباس رمان برای تلویزیون بود.[۶] نویسندگی برای فصل سوم اکنون به صورت «نوشته شده برای تلویزیون توسط» به جای عبارت همیشگی «نوشته شده توسط» در تیتراژ نمایش داده می‌شود.

در فصل سوم برای اولین‌بار به‌طور چشمگیر از زبان والرین استفاده می‌شود که در قسمت والریا و کلونی‌های سابق آن در ایسوس صحبت می‌شود. زبان ساخته شده توسط زبان‌شناس دیوید ج. پترسون بر اساس تعداد کمی از لغات که مارتین در رمان خود ابداع کرده بود، توسعه داده شد.[۶] پترسون قبلاً نیز زبان دوتراکی را که به‌طور عمده در فصل اول استفاده می‌شد، توسعه داده‌است.

انتخاب بازیگر[ویرایش]

در این فصل اونا چاپلین (تالیسا)، جو دمپسی (گندری) و رز لزلی (ایگریت) به بازیگران اصلی مجموعه اضافه شدند.

دست‌اندرکاران[ویرایش]

دیویدبنیاف و دی.بی. وایس نویسندگان و تهیه‌کنندگان اصلی فصل سوم هستند. آن‌ها هفت قسمت از ده قسمت را با همکاری یکدیگر نوشته‌اند. سه قسمت باقی‌مانده توسط بریان کاگمن، ونسا تیلور و نویسنده ترانه یخ و آتش یعنی جورج آر. آر مارتین نوشته شدند.

دنیل میناهان، الکس گریوز، میشله مک لارنو و دیوید ناتر هر کدام دو قسمت را کارگردانی کردند. یک قسمت دیگر توسط فیلم‌بردار فصل‌های قبل، الیک شاکاروف کارگردانی شد. یک قسمت دیگر را بنیاف و وایس به عنوان اولین تجربه کارگردانی‌شان، کارگردانی کردند. اگر تنها نام بنیاف در تیتراژ به عنوان کارگردان ذکر شد.

فیلم‌برداری[ویرایش]

فیلم‌برداری فصل سوم اوایل ژوئیه ۲۰۱۲ آغاز شد[۱۰] و در ۲۴ نوامبر ۲۰۱۲ در ایسلند به پایان رسید.[۱۱] فیلم‌برداری در ایسلند برای پنج قسمت از ده قسمت این فصل بود که بر خلاف فصل دوم که یک ماه طول کشید هشت روز ادمه یافت.[۱۲] مچ پای کیت هرینگتون (جان اسنو) در اثر یک سانحه در ژوئیه شکست که فیلم‌برداری در ایسلند تا زمان بهبودی او متوقف شد. همچنین گاه‌به‌گاه از بدل او استفاده می‌شد.[۱۳]

فیلم‌برداری دوباره در بلفست ایرلند شمالی از سرگرفته شد و پشتیبانی مالی سینمای ایرلند شمالی نیز از سریال ادامه یافت.[۱۴] تولید همچنین به دابرونیک در کرواسی بازگشت.[۱۰] مراکش لوکیشن جدید برای فیلم‌برداری سکانس‌های دنریس در ایسوس مثل شهر آستاپور بود. صحنهٔ شامل خرس نیز در لس‌آنجلس فیلم‌برداری شد.[۱۵]

قسمت‌ها[ویرایش]

شم.
کلی
شم. در
فصل
عنوانکارگرداننویسندهتاریخ انتشار اصلیایالات متحدهٔ آمریکا تعداد بیننده
(میلیون)
۲۱۱«والار دوهاریس»دانیل میناهاندیوید بنیاف و دی. بی. وایس۳۱ مارس ۲۰۱۳ (۲۰۱۳-0۳-۳۱)۴٫۳۷[۱۶]
۲۲۲«بال‌های تیره، سخنان تیره»دانیل میناهانونسا تیلور۷ آوریل ۲۰۱۳ (۲۰۱۳-0۴-۰۷)۴٫۲۷[۱۷]
۲۳۳«قدمگاه مجازات»دیوید بنیافدیوید بنیاف و دی.بی. وایس۱۴ آوریل ۲۰۱۳ (۲۰۱۳-0۴-۱۴)۴٫۷۲[۱۸]
۲۴۴«و اینک نگهبانی او پایان یافت»الکس گریوزدیوید بنیاف و دی.بی. وایس۲۱ آوریل ۲۰۱۳ (۲۰۱۳-0۴-۲۱)۴٫۸۷[۱۹]
۲۵۵«بوسیدهٔ آتش»الکس گریوزبریان کاگمن۲۸ آوریل ۲۰۱۳ (۲۰۱۳-0۴-۲۸)۵٫۳۵[۲۰]
۲۶۶«صعود»آلیک ساخارفدیوید بنیاف و دی.بی. وایس۵ مه ۲۰۱۳ (۲۰۱۳-0۵-۰۵)۵٫۵۰[۲۱]
۲۷۷«خرس و دوشیزه رعنا»میشل مک‌لارنجرج آر. آر. مارتین۱۲ مه ۲۰۱۳ (۲۰۱۳-0۵-۱۲)۴٫۸۴[۲۲]
۲۸۸«پسران دوم»میشل مک‌لارندیوید بنیاف و دی.بی. وایس۱۹ مه ۲۰۱۳ (۲۰۱۳-0۵-۱۹)۵٫۱۳[۲۳]
۲۹۹«باران کستمیر»دیوید ناتردیوید بنیاف و دی.بی. وایس۲ ژوئن ۲۰۱۳ (۲۰۱۳-0۶-۰۲)۵٫۲۲[۲۴]
۳۰۱۰«میسا»دیوید ناتردیوید بنیاف و دی.بی. وایس۹ ژوئن ۲۰۱۳ (۲۰۱۳-0۶-۰۹)۵٫۳۹[۲۵]

بازخوردها[ویرایش]

بینندگان[ویرایش]

بازی تاج‌وتخت: بینندگان بر اساس قسمت (به میلیون نفر) [پانویس ۱]

فصل:    ۱ (۲۰۱۱)    ۲ (۲۰۱۲)    ۳ ( ۲۰۱۳)    ۴ (۲۰۱۴)

   ۵ (۲۰۱۴)    ۶ (۲۰۱۵)    ۷ (۲۰۱۷)    ۸ (۲۰۱۹)

ق. ۱ ق. ۲ ق. ۳ ق. ۴ ق. ۵ ق. ۶ ق. ۷ ق. ۸ ق. ۹ ق. ۱۰
فصل ۱ ۲٫۲۲ ۲٫۲۰ ۲٫۴۴ ۲٫۴۵ ۲٫۵۸ ۲٫۴۴ ۲٫۴۰ ۲٫۷۲ ۲٫۶۶ ۳٫۰۴
فصل ۲ ۳٫۸۶ ۳٫۷۶ ۳٫۷۷ ۳٫۶۵ ۳٫۹۰ ۳٫۸۸ ۳٫۶۹ ۳٫۸۶ ۳٫۳۸ ۴٫۲۰
فصل ۳ ۴٫۳۷ ۴٫۲۷ ۴٫۷۲ ۴٫۸۷ ۵٫۳۵ ۵٫۵۰ ۴٫۸۴ ۵٫۱۳ ۵٫۲۲ ۵٫۳۹
فصل ۴ ۶٫۶۴ ۶٫۳۱ ۶٫۵۹ ۶٫۹۵ ۷٫۱۶ ۶٫۴۰ ۷٫۲۰ ۷٫۱۷ ۶٫۹۵ ۷٫۱۰
فصل ۵ ۸٫۰۰ ۶٫۸۱ ۶٫۷۱ ۶٫۸۲ ۶٫۵۶ ۶٫۲۴ ۵٫۴۰ ۷٫۰۱ ۷٫۱۴ ۸٫۱۱
فصل ۶ ۷٫۹۴ ۷٫۲۹ ۷٫۲۸ ۷٫۸۲ ۷٫۸۹ ۶٫۷۱ ۷٫۸۰ ۷٫۶۰ ۷٫۶۶ ۸٫۸۹
فصل ۷ ۱۰٫۱۱ ۹٫۲۷ ۹٫۲۵ ۱۰٫۱۷ ۱۰٫۷۲ ۱۰٫۲۴ ۱۲٫۰۷ -
فصل ۸ ۱۱٫۷۶ ۱۰٫۲۹ ۱۲٫۰۲ ۱۱٫۸۰ ۱۲٫۴۸ ۱۳٫۶۰ -
  1. تعداد بینندگان زنده اولین پخش هر قسمت براساس اعلام رتبه‌بندی نیلسن


بازخورد منتقدین[ویرایش]

نمره فصل سوم بر اساس نظرات ۲۵ منتقد در متاکریتیک، ۹۰ می‌باشد که حاکی از تحسین همگانی است.[۲۶] با وجود این که قسمت آخر این فصل نیز با استقبال مواجه شد[۲۷][۲۸][۲۹]، مت فاولر منتقد آی‌جی‌ان، گفت که فصل سوم با پایانش کمی گیج‌کننده بود. او به‌طور کلی به این فصل نمره ۹ از ۱۰ داد.[۳۰]

جوایز و نامزدی‌ها[ویرایش]

در شصت و پنجمین جوایز امی ساعات پربیننده، بازی تاج‌وتخت ۱۶ نامزدی داشت.[۳۱] در بیست و نهمین دوره جوایز TCA، این سریال جایزه بهترین دستاورد درام را برد و برای بهترین برنامه سال نیز نامزد شد.[۳۲] در بیستمین دوره جوایز بازیگران فیلم، بازیگران این مجموعه نامزد بهترین بازیگران درام شدند، پیتر دینکلیج برای بهترین بازیگر درام نامزد شد و تیم بدلکاری سریال، جایزه بهترین تیم بدلکاری را برد.[۳۳]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ Lambert, David (June 24, 2013). "Game of Thrones - 2014 Release Date, Package Art for 'The Complete 3rd Season,' on DVD, Blu". TV Shows on DVD. Archived from the original on 1 September 2016. Retrieved June 25, 2013.
  2. Purdom, Laura (July 13, 2012). "'Game Of Thrones' Season 3 Premiere Date, Casting News And More Highlights From Comic-Con Panel". The Huffington Post. Retrieved July 13, 2012.
  3. Martin, George R. R. (April 11, 2012). "Season Three". Not A Blog. Retrieved April 11, 2012.
  4. Day, Patrick Kevin (April 10, 2012). "'Game of Thrones' gets a third season". Los Angeles Times. Retrieved April 10, 2012.
  5. "Game of Thrones returns to Northern Ireland for new series". Belfast Telegraph. March 19, 2012. Retrieved March 19, 2012.
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ ۶٫۲ ۶٫۳ Hibberd, James (March 30, 2012). "'Game of Thrones' showrunners on season 2, splitting Book 3 and their hope for a 70-hour epic". Entertainment Weekly. Retrieved April 10, 2012.
  7. Hibberd, James (December 18, 2012). "'Game of Thrones' gets super-sized season 3". Entertainment Weekly. Retrieved December 18, 2012.
  8. Hahn, Kate (March 19, 2013). "Game of Thrones Prepares For Its Bloodiest Season Yet". TV Guide. Retrieved March 24, 2013.
  9. Hibberd, James (April 10, 2012). "'Game of Thrones' renewed for third season". Entertainment Weekly. Retrieved April 10, 2012.
  10. ۱۰٫۰ ۱۰٫۱ Harwood, Charlie (July 9, 2012). "Game of Thrones Begins Filming For Season 3". HBO Watch. Retrieved March 5, 2013.
  11. "'Game of Thrones' season 3 spoilers: Filming in Iceland (and as a whole) ends". CarterMatt.com. November 24, 2012. Retrieved November 27, 2012.
  12. Taylor, Cat (January 24, 2013). "Arrival in Iceland Marks the Beginning of the End". HBO. Retrieved January 25, 2013.
  13. Hibberd, James (March 15, 2013). "How 'Game of Thrones' conquered Kit Harington's injury to keep Jon Snow fighting". Entertainment Weekly. Retrieved March 15, 2013.
  14. "Game of Thrones season 3 to film in Northern Ireland". Northern Ireland Screen. April 12, 2012. Archived from the original on 21 August 2016. Retrieved April 12, 2012.
  15. Schwartz, Terri (January 28, 2013). "'Game of Thrones' casts a bear and shoots in Los Angeles for major Season 3 scene". Zap2it. Tribune Media Services, Inc. Archived from the original on 16 October 2013. Retrieved March 8, 2013.
  16. Bibel, Sara (April 2, 2013). "Sunday Cable Ratings: 'The Walking Dead' Wins Night, 'Game of Thrones', 'The Bible', 'Vikings', 'Shameless', 'The Client List' & More". TV by the Numbers. Archived from the original on September 1, 2016. Retrieved April 2, 2013.
  17. Kondolojy, Amanda (April 9, 2013). "Sunday Cable Ratings: 'Game of Thrones' Wins Night + 'Real Housewives of Atlanta', 'Kourtney & Kim Take Miami', 'Vikings', 'Mad Men' & More". TV by the Numbers. Archived from the original on September 1, 2016. Retrieved April 9, 2013.
  18. Bibel, Sara (April 16, 2013). "Sunday Cable Ratings: 'Game of Thrones' Wins Night, 'MTV Movie Awards', 'Vikings', 'Mad Men','The Client List', 'Veep' & More". TV by the Numbers. Archived from the original on September 1, 2016. Retrieved April 16, 2013.
  19. Kondolojy, Amanda (April 23, 2013). "Sunday Cable Ratings: 'Game of Thrones' Wins Night, 'NBA Playoffs', 'Real Housewives of Atlanta', 'Vikings' & More". TV by the Numbers. Archived from the original on September 1, 2016. Retrieved April 23, 2013.
  20. Bibel, Sara (April 30, 2013). "Sunday Cable Ratings: 'Game of Thrones' Wins Night, NBA Playoffs, 'Vikings', 'The Client List', 'Mad Men', 'Veep' & More". TV by the Numbers. Archived from the original on September 1, 2016. Retrieved April 30, 2013.
  21. Kondolojy, Amanda (May 7, 2013). "Sunday Cable Ratings: 'Game of Thrones' Wins Night + 'Ax Men', 'Mad Men', 'Army Wives', 'The Client List' & More". TV by the Numbers. Archived from the original on September 1, 2016. Retrieved May 7, 2013.
  22. Kondolojy, Amanda (May 14, 2013). "Sunday Cable Ratings: 'Game of Thrones' Wins Night + 'Breaking Amish', 'Mad Men', 'Long Island Medium', 'River Monsters' & More". TV by the Numbers. Archived from the original on September 1, 2016. Retrieved May 14, 2013.
  23. Bibel, Sara (May 21, 2013). "Sunday Cable Ratings:'Game of Thrones' Wins Night, 'North America', 'Mad Men', 'Veep', 'The Client List' & More". TV by the Numbers. Archived from the original on September 1, 2016. Retrieved May 21, 2013.
  24. Kondolojy, Amanda (June 4, 2013). "Sunday Cable Ratings: 'Game of Thrones' Wins Night + 'Keeping Up With the Kardashians', 'Real Housewives of New Jersey', 'Breaking Amish', 'Mad Men' & More". TV by the Numbers. Archived from the original on September 1, 2016. Retrieved June 4, 2013.
  25. Bibel, Sara (June 11, 2013). "Sunday Cable Ratings: 'Game of Thrones' Wins Night, 'Falling Skies', 'Mad Men', 'Army Wives', 'Veep', 'The Client List' & More". TV by the Numbers. Archived from the original on September 1, 2016. Retrieved June 10, 2013.
  26. "Game of Thrones: Season 3". Metacritic. Retrieved June 17, 2013.
  27. Broadwater, Luke (June 9, 2013). "'Game of Thrones' season finale recap: Daenerys, The Great Emancipator". The Baltimore Sun. Tribune Company. Archived from the original on 2 May 2014. Retrieved May 1, 2014.
  28. Larson, Sarah (June 10, 2013). "There Be Dragons: The Finale of 'Game of Thrones'". The New Yorker. Condé Nast. Retrieved May 1, 2014.
  29. ای. وی. کلاب reviews for "Mhysa"
  30. Fowler, Matt (June 17, 2013). "Game of Thrones: Season 3 Review". IGN. Retrieved May 1, 2014.
  31. "Game of Thrones". Emmys.com. Retrieved July 19, 2013.
  32. Ausiello, Michael (August 3, 2013). "Tatiana Maslany, Game of Thrones, Breaking Bad, The Americans, Bunheads, Parks and Rec, Big Bang Among Winners at 2013 TCA Awards". TVLine. Retrieved August 4, 2013.
  33. Ausiello, Michael (January 18, 2014). "2014 Screen Actors Guild Awards: Breaking Bad, Modern Family Score Multiple Wins". TVLine. Retrieved January 19, 2014.

پیوند به بیرون[ویرایش]