اقلیم‌شناسی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از اقلیم شناسی)
نقشه دمای متوسط ۳۰ ساله جهان

اقلیم‌شناسی[۱] یا آب‌وهواشناسی به دانش مطالعه اقلیم و مشخصات متوسط آب و هوایی در یک دوره بلند مدت گفته می‌شود.[۲] این شاخه از دانش نوین شاخه‌ای است از رشتهٔ دانش‌های جوی و نیز زیر رشته جغرافیای طبیعی بوده که خود جزئی از علوم زمین به شمار می‌رود.[۳] امروزه اقلیم‌شناسی دربرگیرندهٔ اقیانوس شناسی و زیست-زمین شیمی است. اقلیم‌شناسی در سطح ابتدایی آن می‌تواند با واژهٔ پیش‌بینی هواشناسی نامیده شود که به کمک روش‌های کمی انجام می‌شود. مدل‌های اقلیمی در طیف گسترده‌ای از اهداف از بررسی تغییرات آب و هوایی و سامانه‌های اقلیمی نا پیش‌بینی آینده به‌کار گرفته می‌شوند.

تفاوت‌های اقلیم‌شناسی و هواشناسی[ویرایش]

اگر چه موضوع مطالعه هواشناسی و اقلیم‌شناسی، اتمسفر (هواسپهر) است، ولی هر کدام با نگرشی متفاوت آن را بررسی می‌کنند[۴]:

  • هواشناسی، هوا را و اقلیم‌شناسی، آب و هوا را شناسایی و تبیین می‌کند.
  • هواشناسی وضعیت جوی را به‌طور عام و برای یک لحظه بررسی می‌کند؛ اما، آب و هواشناسی تیپ هوای غالب یک مکان معین را در دوره طولانی مطالعه و تفاوت‌های آب و هوایی مکان‌ها را کشف می‌کند.
  • هدف هواشناسی شناخت مطلق و عام اتمسفر و تغییرات آن (هوا) است؛ ولی در آب و هواشناسی سعی می‌شود با شناخت آب و هوای هر منطقه، تأثیرهای آب و هوایی آن بر روی فعالیت‌های انسانی مشخص شود.
  • هواشناس وضع هوا را در کوتاه مدت پیش‌بینی می‌کند؛ اما، آب و هواشناس براساس عوامل به‌وجود آورنده آب و هوا، پدید آمدن آب و هوای خاصی را در مکانی خاص و با توجه به تأثیر آن در زندگی انسان‌ها، پیش‌بینی می‌کند.
  • ابزار شناسایی و توجیه هواشناس، اصول و قوانین و مدل‌های فیزیکی و دینامیکی است. اما ابزار آب و هواشناس، علاوه بر اصول علم هواشناسی، اصول و مفاهیم جغرافیایی نیز هست.[۵]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «اقلیم‌شناسی، آب‌وهواشناسی» [علوم جَوّ] هم‌ارزِ «climatology»؛ منبع: گروه واژه‌گزینی. جواد میرشکاری، ویراستار. دفتر دوم. فرهنگ واژه‌های مصوب فرهنگستان. تهران: انتشارات فرهنگستان زبان و ادب فارسی. شابک ۹۶۴-۷۵۳۱-۳۷-۰ (ذیل سرواژهٔ اقلیم‌شناسی)
  2. «Climatology: The Science of Global Weather Systems over the Long Term | EnvironmentalScience.org». www.environmentalscience.org. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۰-۱۷.
  3. «Climatology | National Geographic Society». education.nationalgeographic.org. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۰-۱۷.
  4. «Climatology vs. Meteorology - What's The Difference (With Table)». Diffzy. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۰-۱۷.
  5. «مفاهیم اساسی هواشناسی». دانشنامه رشد. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ مه ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۲۳ آوریل ۲۰۱۵.

پیوند به بیرون[ویرایش]