بائوباب

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از آدانسونیا)

بائوباب
باعُباب گراندیدیه
رده‌بندی علمی
فرمانرو: گیاهان
(طبقه‌بندی‌نشده): گیاهان گلدار
(طبقه‌بندی‌نشده): دولپه‌ای‌های نو
(طبقه‌بندی‌نشده): رزیدها
راسته: پنیرک‌سانان
تیره: پنیرکیان
زیرخانواده: Bombacoideae
سرده: آدونسانیا
کارل لینه[۱]
گونه‌ها

بخش گونه‌ها را ببینید.

آدانسونیا یا بائوباب (نام علمی Adansonia) که بخاطر شکل میوه هایش به درخت"موش مرده"نیز شهرت دارد، هشت گونه شناخته شده دارد که شش گونه از این درخت در ماداگاسکار یکی بومی سرزمین اصلی آفریقاست، دو گونه دیگر یکی در شبه‌جزیره عربستان و یکی در استرالیا رشد می‌کند. بلندی آن به ۵۰ متر می‌رسد. میوه بائوباب به نام نان میمون شهرت دارد و طول آن به ۴ متر می‌رسد. بخش اسفنجی این میوه دارای ماده‌ای لعاب دار و خوراکی است و رنگی مایل به قرمز و طعمی ترش و شیرین دارد و از آن برای معطر کردن نوشابه‌ها استفاده می‌شود. تنه بلند و بشکه مانند آن قهوه‌ای رنگ است و قطر آن به ۹ تا ۶۰ متر می‌رسد!

گونه‌ها[ویرایش]

گونه‌های این گیاه عبارتند از:[۲]

ذخیره آب[ویرایش]

این درخت تا ۱۲۰ هزار لیتر آب را در تنه خود برای تحمل شرایط بی آبی ذخیره می‌کند[۴] و برگریزان دارد.

میوه بائوباب[ویرایش]

این درخت دارای میوه‌هایی خوراکی و سرشار از ویتامین C، پتاسیم، کربوهیدرات‌ها و فسفر است. این میوه در غلاف‌های سخت (پوسته‌های ضخیم) یافت می‌شود که به صورت وارونه از درخت آویزان شده‌اند؛ عطر این میوه همچون عطر مرکبات است. میوه بائوباب تقریباً مانند یک نارگیل کوچک یا انبه بزرگ است که پوسته بیرونی سختی دارد و حدود ۱۸ سانت طول و حدود ۱٫۳ کیلوگرم وزن دارد.

از لحاظ درمانی این میوه خاصیت ضد میکروبی، ضد ویروسی، آنتی‌اکسیدان و ضدالتهاب دارد.[۵] مطالعه‌ی دانشگاه «آکسفورد بروکس» نشان میدهد، که عصاره میوه بائوباب غنی از پلی‌فنول است که باعث هضم سریع نشاسته در بدن انسان می‌شود.[۶] برخی از مردم به دلیل طبیعت عجیب و غریب میوه بائوباب و داشتن مواد مغذی غنی، آن را «غذای کامل» می‌نامند. میوه بائوباب به‌طور سنتی در جوامع آفریقایی برای تسکین اسهال و یبوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. فیبرهای محلول موجود در میوه بائوباب ممکن است اثرات پروبیوتیک داشته باشد و باعث رشد باکتریهای سالم در روده انسان شود.[۷]

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "Genus: Adansonia L." Germplasm Resources Information Network. United State Department of Agriculture. 2008-11-12. Archived from the original on 30 May 2010. Retrieved 2011-01-14.
  2. "GRIN Species Records of Adansonia". Germplasm Resources Information Network. United State Department of Agriculture. Archived from the original on 24 September 2015. Retrieved 2011-01-14.
  3. Gardner, Simon; Sidisunthorn, Pindar; Lai, Ee May (2011). Heritage Trees of Penang. Penang: Areca Books. ISBN 978-9-675-71906-6.
  4. "The Baobab tree in Senegal". Archived from the original on 4 October 2008. Retrieved 2008-10-01.
  5. «BAOBAB». webmd.
  6. «Health and nutritional benefits of baobab». medicalnewstoday.
  7. «What is Baobab Fruit?». limitlessgood. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۸ اوت ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۱۸ اوت ۲۰۱۹.

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Adansonia». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۱.