کوره دوار

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از کورهٔ دوار)
کورهٔ دوار

کوره دوار، وسیله‌ای برای بالابردن حرارت (تکلیس) در یک فرایند مداوم است. این کوره ظرفیت ساخت ۲۵۰ کیلوگرم تا ۷۰ تن مذاب چدن و تا ۱۲ تن مذاب آلومینیوم را دارد. کوره‌هایی با ظرفیت کمتر با دست، و کوره‌های با ظرفیت بیشتر به کمک جرثقیل شارژ می‌شوند.[۱] کوره روی جک‌های ویژه به اندازهٔ ۴۵ درجه بلند می‌شود و بعد از شارژ، دوباره به جای خودش برمی‌گردد. سوخت این نوع کوره‌ها گاز، گازوئیل و مازوت است.

مواد تولیدشده به‌وسیلهٔ کورهٔ دوار عبارت‌اند از:

طرز کار کورهٔ دوار[ویرایش]

ابتدا کوره را روشن می‌کنند و آن را به دَوَران درمی‌آورند تا کاملاً به‌طور یکنواخت مواد نسوز داخل کوره حرارت ببیند و گرم شود و تا زمانی روشن نگه می‌دارند که نسوزهای داخل کوره از حرارت اشباع شود. سپس ذوب را از کوره می‌گیرند و در قالب استفاده می‌کنند.

تاریخچه[ویرایش]

کوره‌های دوار در سال ۱۸۷۳ توسط فردریک رَنسام (Frederick Ransome)‏ (۱۸۱۸-۱۸۹۲)، مخترع و صنعتگر بریتانیایی و از ابداعگران سنگ مصنوعی، اختراع شد.[۲]

منابع[ویرایش]

  1. «جرم‌های نسوز کوره‌های دوار و کوره‌های زمینی».
  2. https://books.google.co.uk/books?id=-EriAAAAMAAJ&pg=RA3-PA45&dq=Rotary+Kiln+1873&hl=en&sa=X&ved=0CFAQ6AEwB2oVChMIubuSsuqayAIVirYUCh2pBQxw#v=onepage&q=Rotary%20Kiln%201873&f=false. پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک)