پافوس

مختصات: ۳۴°۴۶′ شمالی ۳۲°۲۵′ شرقی / ۳۴٫۷۶۷°شمالی ۳۲٫۴۱۷°شرقی / 34.767; 32.417
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

پافوس

Paphos
Πάφος (زبان یونانی)
Baf (زبان ترکی استانبولی)
Paphos در قبرس واقع شده
Paphos
Paphos
مختصات: ۳۴°۴۶′ شمالی ۳۲°۲۵′ شرقی / ۳۴٫۷۶۷°شمالی ۳۲٫۴۱۷°شرقی / 34.767; 32.417
کشور قبرس
Districtناحیه پافوس
مدیریت
 • شهردارSavvas Vergas
بلندی
۷۲ متر (۲۳۶ پا)
جمعیت
 (2011)
 • شهری
۶۶٬۰۰۰ and city ۳۲٬۷۵۴ [۱]
 • نام اهلیت
Paphian
منطقه زمانییوتی‌سی +۲ (زمان اروپای شرقی)
 • تابستانی (DST)یوتی‌سی +3 (EST)
Post code
8010 - 8049
وبگاه
نام رسمیPaphos
گونهCultural
معیارiii, iv,
تاریخ ثبت1980
شماره ثبت[۱]
 قبرس
Regionفهرست میراث جهانی در غرب آسیا

شهر پافوس (به روسی: Πάφος) در ناحیه پافوس در کشور قبرس واقع شده‌است. جمعیت این شهر ۲۷٫۶۶۰ نفر است.در افسانه‌ها آمده‌است که ونوس، پس از تولد در دریا به این شهر آمده‌است.

شهر پافوس امروزی در ساحل مدیترانه ای، حدود 50 کیلومتر (30 مایل) از غرب لیماسول (بزرگترین بندرگاه جزیره)، که هر دو توسط بزرگراه A6 به هم متصل شده اند، واقع شده است.

آب و هوا[ویرایش]

پافوس از آب و هوای نیمه خشک و نیمه گرمسیری (Köppen: BSh) برخوردار است،  و بیشترین میزان بارش به طور عمده از نیمه نوامبر تا مارس رخ می دهد. در تابستان تقریبا باران نمی بارد (با میانگین 0.1). در ماه ژوئیه و آگوست اندازه گیری رطوبت می تواند تا 85٪ افزایش یابد.[۲]

به ندرت برف می بارد (حدودا هر ده سال یکبار) که معمولا منجر به اختلال در رفت و آمد نمی گردد. در ماه های ژوئیه و اوت، موج های گرما رایج هستند. زمانی که هوای گرم از صحرای بزرگ آفریقا به سمت یونان می آید، باعث بالا رفتن درجه حرارت یونان می گردد.

رفت و آمد[ویرایش]

از سال 1982، خطوط هوایی پافوس در فرودگاه بین المللی پافوس واقع در 10 کیلومتری (6 مایلی) جنوب شرقی شهر، نزدیک تیمی انجام می پذیرد. این خطوط هوایی سالانه به حدود 1.75 میلیون مسافر خدمات ارائه می دهند. یک ترمینال جدید در اواخر سال 2008 افتتاح شد که جایگزین فرودگاه قدیمی گردد.[۳]

بندرگاه[ویرایش]

بندرپافوس قادر به نگه داشتن 300 قایق است و به عنوان یک سرپناه کوچک دریایی و سرپناهی برای ماهیگیران می باشد. از سال 1998، هر سپتامبر، میدان قلعه میزبان جشنواره آفرودیت است.  چندین رویداد سالانه دیگر در این میدان نیز برگزار می شوند، از جمله جشنواره آبجو پافوس. [۴]

بیمارستان ها و مراکز پزشکی[ویرایش]

پافوس تنها ارای یک بیمارستان عمومی است که در 3 کیلومتری (2 مایلی) شمال شرقی مرکز شهر، در آناواگوس واقع شده است. این بیمارستان به منظور جایگزین شدن بیمارستان قدیمی شهر، ساخته شد. بیمارستان قبلی کمی بعد از متروکه شدن در م کوبیده شد و امروزه یک مرکز پزشکی مدرن می باشد.

تحصیل[ویرایش]

در شهر پافوس 38 مدرسه ابتدایی دولتی، 8 مدرسه متوسطه دولتی (که به نام مدرسه gymnasiums و مدرسه lyceums شناخته می شوند)، 4 مدرسه غیر دولتی انگلیسی و 1 مدرسه غیر دولتی روسیه ای وجود دارد.

تحصیلات عالی[ویرایش]

شهر پافوس دارای یک مرکز آموزش عالی می باشد که از سال 2010 شروع به پذیرش دانشجو نمود. این دانشگاه طیف گسترده ای از دروس مربوط به فوق دیپلم تا فوق لیسانس را در 4 آموزشگاه تدریس می کند.

هنر[ویرایش]

پافوس به خاطر فرهنگ و تاریخش شناخته شده است. برای مثال معابد پادشاهان، موزاییک ها، کاخ و تعداد بیشماری کلیسا. از دیگر دلایل معروفیت پافوس فسیال ها و رویدادهای سالانه ای است که در این شهر برگزار می گردد.

در سپتامبر، پافوس یک برنامه سالانه اپرا در فستیوال آفرودیت در بندرگاه برگزار می کند. کاخ نیز به عنوان پرده پشت صحنه تئاتر و صحنه نمایش برای اجراها مورد استفاده قرار می گیرد.  

تعدادی گالری و نمایشگاه های خصوصی در این شهر وجود دارد. جزئیات و تواریخ برای رویدادهای مربوط را می توان در روزنامه های انگلیسی مانند هفته نامه یونان و ماهنامه یونان یافت.

ورزش ها[ویرایش]

پافوس دارای تاریخی طولانی بوده و دارای چندین تیم در رشته های فوتبال، بسکتبال و والیبال می باشد. کلوپ ژیمناستیک پافیایی کریووس نام دارد و صاحب استادیوم محلی پافیاکو و سالن ورزشی آفرودیتی (با سازمان ورزشی یونان) می باشد.[۵]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Στατιστική Υπηρεσία Κυπριακή Δημοκρατίας, Απογραφή πληθυσμού 2011
  2. Hesychius, under Βώκαρος
  3. Tac. Hist. ii. 3; Mela, ii. 7; Lucan viii.456
  4. الگو:SmithDGRG
  5. "Greek Cyprus water shipment suffers more setbacks". Archived from the original on 19 September 2012. Retrieved 28 April 2020.