هارمونی‌اواس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از هارمونی اواس)
هارمونی‌اواس
لوگوی هارمونی اواس
توسعه‌دهندههواوی
نوشته شده به زبانسی (زبان برنامه‌نویسی), C++, جاوا
وضعیت توسعهفعال
مدل منبعمتن باز
تاریخ اولین انتشار۹ اوت ۲۰۱۹؛ ۴ سال پیش (۲۰۱۹-0۹}})
انتشار پایدار4.0.0.126
(۱۹ ژانویه ۲۰۲۴؛ ۳ ماه پیش (۲۰۲۴-19}}))[نیازمند منبع]
بازار هدفاینترنت اشیا
مسیریاب بی‌سیم
تلفن هوشمند
رایانک
تلویزیون هوشمند
ساعت هوشمند
ردیاب تناسب اندام
بلندگوی هوشمند
کامپیوتر شخصی
لپ تاپ
هدست واقعیت ترکیبی
هدست واقعیت مجازی
هدفون
فناوری پوشیدنی
هدست واقعیت افزوده
چاپگرهای هوشمند
تخته‌های سفید تعاملی
خوانندگان الکترونیکی
ماشین‌ها
خانه هوشمند
صنعت
هوا فضا
زبان (های) در دسترس۷۷ زبان
گونه هستههسته لینوکس مبتنی بر اندروید هسته یکپارچه
وبگاه رسمی
هارمونی‌اواس
نویسه‌های چینی ساده‌شده鸿蒙
نویسه‌های چینی سنتی鴻蒙

هارمونی‌اواِس (به انگلیسی: HarmonyOS) (چینی: 鸿蒙) خانواده ای از سیستم عامل‌ها است که توسط هوآوی ساخته شده‌است. این پلتفرم که در ۹ اوت ۲۰۱۹ رونمایی شد، به عنوان یک سیستم عامل تعبیه شده برای دستگاه‌های اینترنت اشیا (IoT) اعلام شد، اما می‌تواند در آینده به عنوان یک سیستم عامل تلفن همراه مورد استفاده قرار گیرد.[۱]

نسخه 1.0 HarmonyOS برای اولین بار توسط تلویزیون‌های هوشمند هواوی در ماه سپتامبر ۲۰۱۹ برای بازار چین استفاده شد.

در سپتامبر ۲۰۲۰، هوآوی از HarmonyOS 2.0 خبر داد و نسخه بتا پلت فرم را برای تلفن‌های هوشمند هواوی انتخاب شده (که بر اساس کد منبع اندروید ۱۰ است) منتشر کرد.[۲]

رابطه با اندروید[ویرایش]

هواوی ادعا کرد که HarmonyOS یک سیستم عامل توزیع شده مبتنی بر میکرو هسته است که کاملاً متفاوت از اندروید و ios است.[۳] با این حال، بعداً مشخص شد که HarmonyOS 1.0 مبتنی بر اندروید ۹ است و از Android Debug Bridge (ADB) پشتیبانی می‌کند.[۴]

HarmonyOS 2.0 به‌طور مشابه از اندروید ۱۰ فورک شده‌است، Ars Technica متوجه شد که نسخه بتا تلفن هوشمند صرفاً یک نسخه از مارک EMUI 10 با تمام ارجاع‌ها به اندروید است که با "HarmonyOS" جایگزین شده‌است و SDK "DevEco Studio" عمدتاً بر اساس همان مولفه‌های اصلی نرم‌افزار Android Studio است.[۵][۶]

دستگاه‌ها[ویرایش]

هواوی اعلام کرده که این سیستم عامل به‌طور مقدماتی در دستگاه‌های چینی استفاده می‌شود. برند کمکی کمپانی آنر از تلویزیون هوشمند خود به عنوان اولین دستگاه استفاده‌کننده از هارمونی پرده برداشت.[۷][۸] هم‌اکنون تعداد اندکی دستگاه از هارمونی پشتیبانی می‌کنند. هارمونی ۲ از تلفن هوشمند نیز پشتیبانی می‌کند.

منابع[ویرایش]

  1. Phelan, David. "Huawei's Ambitious Alternative To Google May Be Coming For These Huawei & Honor Phones". Forbes (به انگلیسی). Retrieved 2020-10-07.
  2. Amadeo، Ron (۲۰۲۱-۰۲-۰۲). «Huawei's HarmonyOS: "Fake it till you make it" meets OS development». Ars Technica (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۵-۰۵.
  3. Li، Deng (۲۰۲۱-۰۲-۲۳). «HarmonyOS/Hongmeng OS: Here's everything you need to know about this new Operating System». Huawei Central (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۵-۰۵.
  4. «欺骗消费者?荣耀智慧屏用的根本不是鸿蒙系统,而是安卓9.0!». new.qq.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۵-۰۵.
  5. «Huawei's Harmony OS 2.0 beta appears to be based on Android». xda-developers (به انگلیسی). ۲۰۲۱-۰۲-۰۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۵-۰۵.
  6. "What is Harmony - Huawei's OS?". South China Morning Post (به انگلیسی). 2020-10-07. Retrieved 2021-05-05.
  7. Porter, Jon (2019-08-10). "The Honor Vision TV is Huawei's first HarmonyOS device". The Verge. Retrieved 2019-08-13.
  8. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام verge-harmony وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).