موافقتنامه جامع همکاری‌های بیست ساله بین ایران و روسیه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
تاریخ ایجاد۱۴۰۰
موضوعکل جوانب سیاست روابط دوجانبه

موافقتنامه جامع همکاری‌های بیست‌ساله بین ایران و روسیه سندی سیاسی است که به تاریخ دی ۱۴۰۰ و در جریان سفر ابراهیم رئیسی (رئیس جمهور ایران) به روسیه برای ملاقات با ولادیمیر پوتین مطرح و تکمیل گردید.[۱][۲] این توافق قرارداد برنامه‌های مشترک نظامی را در خود دارد.[۳][۴] به گفته سفیر ایرانی برای روسیه کلیات برنامه‌ها در یک نقشه راه آماده کرده‌اند.[۵][۶] ایران و روسیه و هند اعضای کریدور ترانزیت شمال جنوب و پیمان شانگهای هستند. قبل از رئیسی هاشمی رفسنجانی و روحانی این سند را امضا کرده بودند.[۷]

تصویب[ویرایش]

پیش نویس سند را ایران نوشته و به طرف روسی ارائه کرده‌است، به دلیل نامگذاری آن به عنوان موافقتنامه مجلس ایران قرار است آن را تصویب کند. یک کمیسیون مشترک روسی ایرانی سند را بررسی خواهد کرد.

جستارهایی وابسته[ویرایش]

*برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های مشترک ایران و چین

منابع[ویرایش]

  1. «ایران و روسیه برای امضای سند راهبردی ۲۰ ساله آماده می‌شوند - ایرنا». www.irna.ir. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۵ دسامبر ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۱-۲۰.
  2. «رئیسی: سند همکاری‌های ۲۰ ساله ایران و روسیه بزودی نهایی می‌شود». روزنامه دنیای اقتصاد. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۰ ژانویه ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۱-۲۰.
  3. «دیدار روسای جمهوری ایران و روسیه؛ رئیسی: هیچ محدودیتی برای گسترش روابط با روسیه نداریم». ایران اینترنشنال. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۰ ژانویه ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۱-۲۰.
  4. «موافقتنامه همکاری ۲۰ساله ایران و روسیه به‌زودی نهایی می‌شود». اقتصاد آنلاین. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۰ ژانویه ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۱-۲۰.
  5. «سند همکاری ایران و روسیه به تصویب مجلس خواهد رسید». خبرگزاری ایلنا. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۲ نوامبر ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۱-۲۰.
  6. «سفیر جمهوری اسلامی در مسکو: پیشنویس قرارداد ۲۰ ساله نظامی، امنیتی، اقتصادی ایران با روسیه آماده شد». ایران اینترنشنال. ۲۰۲۱-۰۷-۱۴. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۰ ژانویه ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۱-۲۰.
  7. «همکاری ایران-روسیه توازن استراتژیک ما را تقویت می‌کند». ایسنا. ۲۰۲۲-۰۱-۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۱-۲۰.