زاخو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
زاخو
پل دِلال در زاخو
پل دِلال در زاخو
زاخو در عراق واقع شده
زاخو
زاخو
مختصات: ۳۷°۰۸′۳۷٫۰۰″ شمالی ۴۲°۴۰′۵۴٫۸۸″ شرقی / ۳۷٫۱۴۳۶۱۱۱°شمالی ۴۲٫۶۸۱۹۱۱۱°شرقی / 37.1436111; 42.6819111
استاندهوک
بلندی
۴۳۱ متر (۱۴۱۴ پا)
جمعیت
۱٠٠٫۰۰۰
زبانکردی کرمانجی

زاخو (به کردی: Zaxo/زاخۆ) یکی از شهرهای کردستان عراق است.

شهر زاخو در نزدیکی مرز کردستان ترکیه قرار گرفته و از قدیم به عنوان ایستگاه بازرسی مرزی عمل می‌کرده‌است. جمعیت آن حدود ۱۰۰٬۰۰۰ نفر است و رودخانه خابور از میان آن می‌گذرد. یکی از دیدنی‌ترین آثار تاریخی زاخو، پلی سنگی به نام پل دلال است که از تخته‌سنگ‌های بزرگ ساخته شده‌است.

ریشه نام[ویرایش]

  • نام زاخو را برگرفته از زبان کردی و به معنی رود خون دانسته‌اند زیرا زمانی نبردی خونین میان ایران و روم در این جایگاه روی داده است.
  • زاخه یا زاخ نیز دانسته‌اند.
  • در آرامی زاخوتا ظفر معنی می‌دهد که باز اشاره‌ای به جنگ ایران و روم دارد.

مردم‌شناسی[ویرایش]

زبان رایج در شهر زاخو، کردی کرمانجی به لهجه‌ای نزدیک به لهجه منطقه جزیره بوتان در کردستان ترکیه و منطقه دهوک است. کردها به این شهر لقب «عروس بادینان» داده‌اند. بادینان یا بهدینان نام ناحیه و گروهی از کردهای کرمانج بویژه از ایزدی‌ها است. شمار زیادی از آسوری‌ها و کلدانی‌های ساکن زاخو امروزه از این شهر مهاجرت کرده‌اند.مردم این شهر از ایل خزل هستند که اصالتا اهل کردستان ترکیه هستند بخشی از ایل کرد خزل نیز در استان‌های ایلام و همدان و کرمانشاه زندگی می‌کنند. ایل زعفرانلو (زاخورانی) اصالتاً اهل این منطقه هستند.

اقتصاد زاخو[ویرایش]

امروزه این شهر یکی از بازارگاه‌ها بزرگ اقلیم کردستان است. بسیاری برای کار از نقاط گوناگون عراق و حتی سوریه به زاخو مهاجرت کرده‌اند. بتازگی حکومت منطقه‌ای کردستان آغاز به حفر چاه نفت در ناحیه زاخو کرده‌است.

نگارخانه[ویرایش]


منابع[ویرایش]

Wikipedia contributors، «Zakho،» Wikipedia، The Free Encyclopedia، http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Zakho&oldid=206248740 و کردی.