روابط اسرائیل و یوگسلاوی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
روابط اسرائیل-یوگوسلاوی
نقشهٔ مکان‌نمای Israel و Yugoslavia

اسرائیل

یوگسلاوی

روابط اسرائیل و یوگسلاوی روابط تاریخی میان اسرائیل و جمهوری سوسیالیست فدرال یوگسلاوی بود که اکنون تجزیه شده‌است. روابط اولیه مثبت میان دو کشور متعاقباً تحت تأثیر درگیری اعراب و اسرائیل و کشورهای عربی که با یوگسلاوی روابط نزدیکی داشتند، به ویژه روابط یوگسلاوی با مصر قرار گرفت.[۱] با وجود لغو روابط رسمی پس از جنگ شش روزه، تبادلات تجاری و فرهنگی در طول دورهجنگ سرد ادامه داشت.

تاریخ[ویرایش]

بین زمانی که جنگ جهانی دوم به پایا رسید و کشور اسرائیل پایه‌گذاری شد، یوگسلاوی اجازه عبور هزاران مهاجر غیرقانونی یهودی به فلسطین را که به عنوان بخشی از مبارزه ضد امپریالیستی تلقی می‌شد، داد.[۲] یوگسلاوی یکی از ۱۱ عضو کمیته ویژه سازمان ملل در مورد فلسطین و یکی از سه عضوی بود که به پیشنهاد نهایی با طرف یوگسلاوی برای حمایت از چاره یک‌کشوری رای داد. یوگسلاوی اسرائیل را در ۱۹ مه ۱۹۴۸ به رسمیت شناخت. در سال ۱۹۴۸ فدراسیون جوامع یهودی در یوگسلاوی از مقامات برای ارسال کمک مادی و سازماندهی مهاجرت یهودیان به اسرائیل درخواست و مجوز گرفت. بیش از نیمی از یهودیان یوگسلاوی که از هولوکاست جان سالم به در بردند به اسرائیل مهاجرت کرده‌اند.[۳] بر خلاف سایر کشورهای کمونیستی در شرق و جنوب شرقی اروپا، یوگسلاوی اجازه مهاجرت شهروندان یهودی به اسرائیل را داد، اما به آنها اجازه داد که در حالی که دولت املاک و مستغلات دریافت می‌کرد، فقط اموال منقول خود را نگه دارند.[۴] برخی منابع ادعا می‌کنند که این مجوز نتیجه تأثیر موشا پیهاده، یکی از عالی‌رتبه‌ترین کارمندان یوگسلاوی است.

روابط رسمی دوجانبه بین دو کشور پس از جنگ ۱۹۶۷ با اسرائیل لغو شد و انتظار می‌رفت که تا زمانی که یوگسلاوی به عنوان رهبر اصلی در جهان سوم و جنبش عدم تعهد باشد، وضعیت روابط همانگونه خواهد ماند.[۱] با این وجود، روابط فرهنگی و تجاری بین دو کشور با تبادل نظر برجسته بین دو طرف از جمله بازدید تئاتر هابیما از بلگراد، برقراری پروازهای مستقیم هواپیمای جت ایرویز بین بلگراد و تل آویو، دیدار الازار گرانوت و غیره ادامه یافت. در سال ۱۹۸۵ دیپلمات سابق یوگسلاوی وویمیر شوباییک به گفته "پولیتیکاً اظهار داشت که لغو روابط یک اشتباه بود و این که "مشروعیت اسرائیل مورد پرسش قرار نمی‌گیرد". برخی تصمیمات به برقراری مجدد روابط تا سال ۱۹۸۲ (پس از مرگ رئیس‌جمهور یوسیپ بروز تیتو) را به اولویت شخصی رائف دیزدارویچ، وزیر امور خارجه، که شخصی اصلی در لابی با نفوذ طرفدار عرب در کشور بود، نسبت دادند. در ۹ سپتامبر ۱۹۸۸ سیمچا دینیتز، رئیس آژانس یهودی اسرائیل، اولین نماینده اسرائیل بود که پس از قطع روابط به‌طور رسمی از یوگسلاوی دیدار کرد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ Abadi, Jacob (October 1996). "Israel and the Balkan States". Middle Eastern Studies. 32 (4): 296–320.
  2. "Virtual Jewish World: Yugoslavia". Jewish Virtual Library. 2008. Retrieved 29 December 2020.
  3. "Serbia". European Jewish Congress. Retrieved 29 December 2020.
  4. Lebl, Aleksandar (2001). "Prekid diplomatskih odnosa SFRJ - Izrael 1967. godine" [Break of SFRY - Israel diplomatic relations in 1967]. Tokovi istorije (به صربی). 1 (4): 39–75. Archived from the original on 18 April 2021. Retrieved 29 May 2021.

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Israel–Yugoslavia relations». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۲۹ مه ۲۰۲۱.