روابط اسرائیل و یونان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
روابط اسرائیل و یونان
نقشهٔ مکان‌نمای Israel و Greece

اسرائیل

یونان

روابط یونان و اسرائیل روابط دوجانبه بین جمهوری یونان و دولت اسرائیل است. روابط دو کشور در اواخر قرن بیستم متشنج شده‌است، اما از سال ۲۰۰۸ روابط بسیار قوی در میان کشورهای دریای مدیترانه شرقی داشته‌اند. اسرائیل و یونان یکدیگر را در زمینه‌های نظامی، اطلاعاتی، اقتصادی و فرهنگی به عنوان همکارهای قوی می‌دانند.[۱] هر دو کشور بخشی از مثلث انرژی هستند که به استخراج نفت و گاز از اسرائیل و قبرس تا سال ۲۰۱۵ اشاره دارد که با خط لوله‌ای از طریق یونان به سرزمین اصلی اروپا تحویل داده می‌شود. وخامت روابط اسرائیل با ترکیه پس از حمله ناوگان غزه به شدت به تقویت روابط یونان و اسرائیل کمک کرده‌است.

یونان و اسرائیل امروزه از روابط دیپلماتیک عالی برخوردار هستند و یکدیگر را متحد می‌دانند.[۲][۳] هر دو کشور در سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) و اعضای اتحادیه مدیترانه، سازمان تجارت جهانی (WTO) و سایر سازمانهای بین‌المللی شریک هستند. اسرائیل دومین واردکننده بزرگ محصولات یونانی در خاورمیانه است.[۴] روابط دو کشور همچنین با حضور بیش از دو هزار ساله یهودیان در یونان تقویت می‌شود.

تاریخ[ویرایش]

کنیسه موناستیر (سالونیک)

دهه ۱۹۴۰ میلادی[ویرایش]

در کنار کوبا، یونان یکی از دو کشور با اکثریت مسیحی بود که علیه طرح تقسیم سازمان ملل برای فلسطین رأی داد. این امر عمدتاً به منظور آسیب نرساندن به روابط اقتصادی یونان و کشورهای عرب و جلوگیری از تهدید اخراج جامعه یونانیان مصر بود.[۵]

به دنبال امضای توافق‌نامه‌های آتش‌بس و بقای اسرائیل پس از جنگ ۱۹۴۸ اعراب و اسرائیل، یونان در ۱۵ مارس ۱۹۴۹ کشور اسرائیل را به رسمیت شناخت،[۶] اگرچه در تل آویو در سطح سفارتخانه نمایندگی دیپلماتیک داشت.

دهه ۱۹۶۰–۷۰[ویرایش]

روابط بین اسرائیل و یونان در دوره حکومت یونان که از ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۴ حکومت می‌کرد، تا حدودی بهبود یافت. حکومت نظامی «جنبه‌های نظامی کشور اسرائیل» را ستود و در حمایت از اسرائیل در طول جنگ شش روزه به ایالات متحده کمک کرد. یونان نیز در این دوره کنسولگری خود را به اورشلیم فرستاد، اما برای تعادل در روابط خود با کشورهای عربی از اعطای اعتبار کامل خودداری کرد.

دهه ۱۹۸۰–۹۰[ویرایش]

در دهه ۱۹۹۰ تلاش‌هایی برای بهبود روابط دو کشور صورت گرفت و توافق‌نامه همکاری دفاعی امضا شد. با این وجود، به دلیل حمایت سنتی یونان از فلسطینی‌ها،[۷] طرفداری یونان نسبت به اعراب و حمایت از خشونت سیاسی فلسطینی، تنش‌هایی وجود داشت (به ویژه به دلایلی مانند تحت نخست‌وزیری آندرئاس پاپاندرئو، ۱۹۸۹–۱۹۸۹ و ۱۹۹۳–۹۶)،[۸] و همچنین همکاری نظامی اسرائیل با ترکیه.[۹][۱۰][۱۱] تجارت دو جانبه بین سالهای ۱۹۸۹ و ۱۹۹۵ دو برابر شد. در آن سال اسرائیل ۲۰۰ میلیون دلار مواد شیمیایی و فراورده‌های نفتی به یونان صادر و ۱۵۰ میلیون دلار سیمان، غذا و مصالح ساختمانی وارد کرد.[نیازمند منبع]

سالهای ۲۰۱۰[ویرایش]

روابط بین یونان و اسرائیل به دنبال حادثه ناوگان دریایی غزه در مه ۲۰۱۰ که روابط اسرائیل با ترکیه را تیره کرد، اوج گرفت. در اوت ۲۰۱۰، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل اولین نخست‌وزیر اسرائیل بود که از یونان دیدار کرد. نتانیاهو و نخست‌وزیر یونان گئورگ پاپاندرئو در تور دو روزه خود در مورد امکان گسترش روابط استراتژیک و ایجاد همکاری بیشتر بین ارتش و صنایع دفاعی کشورها گفتگو کردند. دیپلمات‌های اسرائیلی تمایل خود را برای گسترش روابط با یونان ابراز داشتند.[۱۲][۱۳] رئیس‌جمهور اسرائیل شیمون پرز از یونان تشکر کرد.[۱۴]

در ژوئن ۲۰۱۷، نخست‌وزیر نتانیاهو برای دیدار رسمی از سالونیک، با اعضای جامعه یهودی باستان این شهر دیدار و از کنیسه تاریخی موناستیر دیدار کرد.[۱۵]

دهه ۲۰۲۰[ویرایش]

در ۲ ژانویه ۲۰۲۰، نخست وزیران یونان، قبرس و اسرائیل توافق‌نامه خط لوله گاز مدیترانه شرقی را در آتن امضا کردند[۱۶]

روابط کنونی[ویرایش]

رئیس یونان پروکوپیس پاولوپولوس و رئیس‌جمهور اسرائیل رووین ریولین در مارس ۲۰۱۶.

روابط بین یونان و اسرائیل از سال ۱۹۹۵ به دلیل کاهش روابط اسرائیل و ترکیه در زمان نخست‌وزیری اردوغان توسط حزب عدالت و توسعه، خواستار یونان برای افزایش قدرت بازدارندگی خود در برابر ترکیه و بهبود روابط ایالات متحده و یونان بهبود یافته‌است.[۱۷] در سال ۲۰۰۶، رئیس‌جمهور موشه کاتساو در اولین سفر رسمی رئیس دولت اسرائیل به یونان دیدار کرد.[۷][۱۸]

روابط یونان و اسرائیل با وخیم تر شدن روابط ترکیه و اسرائیل پس از حمله ناوگان غزه در ماه مه ۲۰۱۰، بهبود بیشتری یافت. در ژوئیه ۲۰۱۰، نخست‌وزیر یونان گئورگ پاپاندرئو پس از سالها برای بهبود روابط دوجانبه بین دو کشور به اسرائیل سفر کرد.[۱۹] در سفر متقابل نتانیاهو در اوت ۲۰۱۰، رهبران دو کشور در یک جلسه یک به یک که یک ساعت و نیم به طول انجامید، در مورد مناقشات اسرائیل و فلسطین، ایران و همکاری‌های نظامی و اقتصادی بحث کردند.[۲۰] در ژانویه ۲۰۱۱، وزیر امور خارجه اسرائیل، آویگدور لیبرمن، سفری دولتی به آتن داشت. گزارش شده‌است که در طی آن سفر، دو کشور کمیته مشترکی را برای بررسی راه‌های بهبود همکاری در موضوعات استراتژیک و ضد تروریسم تشکیل دادند.[۲۱][۲۲]

منابع[ویرایش]

  1. "What a gas! - Israel's new gas finds may affect its strategic friendships too". The Economist. 2010-11-11. Retrieved 2012-01-30.
  2. "Foreign ministers of Israel, UAE, Greece, Cyprus to meet Friday". Times of Israel. 15 April 2021. Retrieved 16 April 2021.
  3. "How Greece Became One of America's—and Israel's—Closest Allies". Washington Monthly. 18 June 2019. Retrieved 16 April 2021.
  4. John M. Nomikos (June 2017). "Israel International Relations: Greece-Israel Relations". Virtual Jewish Library. Retrieved 2019-11-25.
  5. Apostolos Agnantopoulos (18–20 December 2006). "The Europeanisation of Greek foreign policy towards the Arab-Israeli conflict". Department of Political Science and International Studies of The University of Birmingham. pp. 10–11. Retrieved 2018-08-19.
  6. "Archived copy". Archived from the original on 2011-10-06. Retrieved 2011-10-28.{{cite web}}: نگهداری یادکرد:عنوان آرشیو به جای عنوان (link)
  7. ۷٫۰ ۷٫۱ "Greece travel visa - requirements, online application, and order form". Retrieved 17 April 2016. خطای یادکرد: برچسب <ref> نامعتبر؛ نام «TDS travel document systems» چندین بار با محتوای متفاوت تعریف شده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  8. "GREECE AND THE MIDDLE EAST" بایگانی‌شده در ۲۰۱۲-۰۲-۰۱ توسط Wayback Machine Spiros Ch. Kaminaris, Middle East Review of International Affairs, volume 3, number 2 (June 1999),
  9. "Middle East | Analysis: Middle East's 'phantom alliance'". BBC News. 1999-02-18. Retrieved 2010-06-05.
  10. "Greece-Israel Relations - Jewish Virtual Library". Retrieved 17 April 2016.
  11. "Israel to recognize Greek Patriarch". ynet. Retrieved 17 April 2016.
  12. "Archived copy". Archived from the original on 2012-02-20. Retrieved 2012-12-09.{{cite web}}: نگهداری یادکرد:عنوان آرشیو به جای عنوان (link)
  13. "Israel's Netanyahu Visits Greece as Ties With Turkey Founder". Bloomberg.
  14. Peres Thanks Greece for Thwarting Gaza-bound Flotilla
  15. «visit in Thessaloniki of Israeli PM». بایگانی‌شده از اصلی در ۷ ژوئن ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۷ ژوئن ۲۰۲۱.
  16. "Greece, Israel, Cyprus sign EastMed gas pipeline deal". Reuters.
  17. AN OUTLINE OF GREEK-ISRAELI STRATEGIC RELATIONS, John M. Nomikos, Research Institute for European and American Studies.
  18. "Greece Sides with Israel". The National Interest. Retrieved 17 April 2016.
  19. PM Netanyahu welcomes Greek PM Papandreou, Israeli Ministry of Foreign Affairs, 22 Jul 2010
  20. "PM: Direct talks coming soon". The Jerusalem Post - JPost.com. Retrieved 17 April 2016.
  21. "Hope Among Hardship in Greece". Haaretz.com. Retrieved 17 April 2016.
  22. "Benjamin Netanyahu, Greece's new lobbyist - Diplomacy & Politics - Jerusalem Post". The Jerusalem Post - JPost.com. Archived from the original on 30 August 2011. Retrieved 17 April 2016.